Mitt på förardörren på min skitiga bil har det i nån vecka suttit en "kladd" som jag inte brytt mig om. Men så fick frugan se idag att att det var små sexkantiga celler i kladden, precis som en bivaxkaka. Materialet är dock torrare än bivax, kladdar inte. Vad kan det vara för djur som bestämt sig för att förardörren på en V70 är en bra boplats?

Det som syns på bilden är ungefär elva-tolv millimeter längsta måttet. Tjockleken är väl ungefär en knapp millimeter där det är som djupast.

• Små sexkantiga celler som påminner om en bivaxkaka, fast torrare, fäst på en smutsig bil dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som getingingar har varit där. Är det som papper?

Instämmer med Huggan, ser ut som en "getingkaka".

Är det på in- eller utsidan av dörren?

Måste vara en geting med synnerligen taskig känsla för bostadens placering på tomten. Det förekommer tydligen dålig projektering i djurvärlden också.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är på utsidan av dörren, den glittriga bakgrunden på bilden är Electric Silver metalliclack. Materialet är hårdare än getingarnas cellulosaprodukt, mer som lera. Men nån så liten geting finns väl ändå inte? Cellerna är ju bara bråkdelen av en millimeter.

Solitärbin, murarbin?

Om man söker på murarbin kan Fotografens förslag verka vettig. Bilens lack kanske var tilltalande?

Såna små individer ska man vara glad för.

Havstulpaner?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.