Fairlane
Hej,

Jag har en gammal brytare som jag funderar lite över. Jag har en teori som är att när vredet står som på bilden så är strömmen på, när den står på noll så är det av och när den står på automatisk så styrs det av något annat, troligen i detta fall av en ljussensor som förmodligen gjort sitt.

Jag har inte helt följt alla kablar men jag är nästan helt säker på att dem går till utebelysning på framsidan och styrs av denna box i kombination med en strömbrytare.

En gammal brytare med vredet inställt på "på" monterad på en vägg ovanför en ljussensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd äldre brytarbox märkt 'LA 103' monterad på vit vägg med kabel ansluten, misstänksam ljussensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En kabel ser ut att gå till den här saken som jag kan misstänka.är en ljussensor?!

Gammal brytare monterad på trävägg vid sidan av ljus putsfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan min teori stämma eller är jag ute och cyklar?
Jag har inte öppnat boxen än för att se hur det ser ut inne.

Om.min teori stämmer och ljussensorn är trasig, finns det någon lämplig ersättare?
 
Din teori låter fullt rimlig, hade ett par liknande installationer hemma.
Du letar efter ett skymningsrelä/ljusrelä.
 
Fairlane
Ja, jag misstänker det. Jag får plocka loss.grejerns och se hur det ser ut.

Skymningsrelä verkar finnas i mängder, spelar det någon större roll?
 
Tror inte det är så noga, får erkänna att jag bara demonterat dem och ersatt med Shelly som styrs från hemautomationen.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
A
Jag skulle tro att det även finns ett ur inne i lådan. Uret ihop med ljusrelät styr, i det här fallet, ytterbelysningen.

Så det är inte nödvändigtvis ljusrelät som är det som är trasigt
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
A Emil_K skrev:
Jag skulle tro att det även finns ett ur inne i lådan. Uret ihop med ljusrelät styr, i det här fallet, ytterbelysningen.

Så det är inte nödvändigtvis ljusrelät som är det som är trasigt
Så långt har jag inte tänkt. Jag ska kolla. I bästa fall är det ju så att allt fungerar, men klockan går fel så den vara vill tända på dagen och då är det för ljust.

Gammal sak verkar det vara. Hittar inte mycket när jag googlar på det.
 
Kika vad som finns i lådan.
Hursom, snygg låda med en hederlig Kraus&Naimer-brytare!
 
Fairlane
Då har jag öppnat och snabbtittat, inte undersökt alls. Som @Emil_K skrev så satt det mycket riktigt en klocka i. Den tickar iallafall. Får se om den även rör sig.

Finns det något enkelt sätt för en lekman att avgöra om delar är trasiga? Jag har tillgång till en multimeter och kan hantera en sådan.

Öppen elektrisk klockstyrning med synliga kablar och anslutningar på en röd monteringsplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektrisk timer för belysning med kablar och en installationsguide på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tillägg:
Strömmen kommer in uppifrån. Den högra nedre tror jag går till ljussensorn. Den nedre vita går vidare till belysningen ute.
 
Moderna skymningsreläer har ju ofta inbyggda brytare för av - på - auto. Då skulle de ersätta hela din låda men ack så trist.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Ja lådan får gärna vara kvar som kulturgrej, givet att den inte är farlig, men det ser jag inte att den ska vara. Jag skulle inte spara ett gammalt semko-uttag av kulturskäl..
 
Redigerat:
Den
Fairlane Fairlane skrev:
Ja lådan får gärna vara kvar som kulturgrej, givet att den inte är farlig, men det ser jag inte att den ska vara. Jag skulle inte spara ett gammalt semko-uttag av kulturskäl..
Den som bott där tidigare eller någon som hjälpt till har jobbat med ventilation och liknande styrningar. Lådan är något överblivet och har i original inte haft med kopplingsur eller skymningsrelå att göra dvs den är använd som en kapsling för det som sitter där nu.

Du kan ju använda den som kopplingsdosa och med väljaren som sitter där om du vill men att byta skymmningsrelä och kopplingsur kommer du inte från. Nutida skymmningsreläer har ofta en funktion så man kan hoppa över uret i de flesta fall.
 
Fairlane
Klocka behöver jag egentligen inte utan det är mer ett det vore trevligt om den kunde tänds när det var mörkt.

Frågan är då kan man mäta på befintlig ljussensor om den är trasig? Iofs ser den inte hel ut.

Kan jag köpa valfri skymningssensor så länge den klarqr 230 V och rätt effekt
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
B
Överväg astrour istället. Finns inbyggt i t.ex. shelly, som även har tidsinställningar. Tycker det funkar klockrent, även om det vid några tillfällen tänds lite senare eller tidigare än önskvärt beroende på t.ex. molnighet.

Ska du byta tidur plus ljusrelä så är det i alla 1 billig enhet som ersätter 2.
 
Fungerar uret så ska du naturligtvis behålla det, och täck för ljussensorn så ser du om den drar. Det kan ta en liten stund innan den slår till. Du kan även testa genom att vrida fram det till det slår till, man ser på ryttarna när tillslaget ska vara.
Ur+ljusrelä är den ultimata styrningen, ofta vill man att ljuset blockeras vissa tider som tex när det kommer ett svart åskmoln mitt på dagen.
 
Fairlane
E elmont skrev:
Fungerar uret så ska du naturligtvis behålla det, och täck för ljussensorn så ser du om den drar. Det kan ta en liten stund innan den slår till. Du kan även testa genom att vrida fram det till det slår till, man ser på ryttarna när tillslaget ska vara.
Ur+ljusrelä är den ultimata styrningen, ofta vill man att ljuset blockeras vissa tider som tex när det kommer ett svart åskmoln mitt på dagen.
Grymt. Det ska jag testa. Jag tycker det är lite kul med de här grejerna istället för att bara köpa nya grejer. Däremot ett nytt ljusrelä köper jag såklart om det strular.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.