Jag tänker förlänga skaftet på en av mina håvar. När sådana här håvar tillverkas följer man tradition utan att tänka efter och skaften är för korta. Skulle egentligen vilja bygga en håv efter egna önskemål men har varken tid eller energi.
Jag tänkte ta en bit från en gammal dörrsockel och min fråga är -eftersom jag är apkass på trädbedömning- vad det är för träd i en sådan sockel. Ek?
För detta ändamål har det ingen större betydelse bara det inte är för mjukt som gran eller liknande.

Tanken är att göra urtag som en ”stämgaffel” i ena biten och tvärtom i den andra. Sedan limma och plugga med träplugg. Slipa och lacka.

Närbild av håvskafthandtag i trä på slitet trägolv, möjlig förstärkning från gammal dörrsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på änden av en träplanka som kan vara en dörrsockel, visar träets ådring och struktur.
Skapa konto
Närbild på en gammal träsockel med synlig träådring som kan vara ek.
Skapa konto

Det är säkert ek.

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Ja. Ek!

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Ni är bäst. Tack.

P
Hoppas det nappar sen också :)

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag har kommit en bit på vägen. Sågade ut en bit som är några mm bredare än håvskaftet och testade med fräsen för att se om mått och teknik fungerar.

Jag gör tvärtom mot skissen. Jag kommer såga och slipa ned håvskaftet så det blir en tapp som passar in i urtaget i ekbiten.

Med en offerbit under och en ekbit vid sidan av som stöd för anslaget så fungerar det fint att fräsa. Jag tänker en 15 cm blir lagom. Sedan lim och två pluggar.
Skiss av anpassning för håvskaft med markerade pluggar och urtaget område.
Skapa konto

En handsåg bredvid en träbit med utritad tappskiss och ett snidat trähandtag på arbetsbänken.
Skapa konto
Närbild av en träbit i ett skruvstycke med en urfräst spår bredvid en fräs för träarbeten.
Skapa konto
Ett urfräst rektangulärt uttag i en ekbit bredvid en sagad kant, förberett för ihopfogning med ett håvskaft.
Skapa konto
.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.