Jag tänker förlänga skaftet på en av mina håvar. När sådana här håvar tillverkas följer man tradition utan att tänka efter och skaften är för korta. Skulle egentligen vilja bygga en håv efter egna önskemål men har varken tid eller energi.
Jag tänkte ta en bit från en gammal dörrsockel och min fråga är -eftersom jag är apkass på trädbedömning- vad det är för träd i en sådan sockel. Ek?
För detta ändamål har det ingen större betydelse bara det inte är för mjukt som gran eller liknande.
Tanken är att göra urtag som en ”stämgaffel” i ena biten och tvärtom i den andra. Sedan limma och plugga med träplugg. Slipa och lacka.
Jag tänkte ta en bit från en gammal dörrsockel och min fråga är -eftersom jag är apkass på trädbedömning- vad det är för träd i en sådan sockel. Ek?
För detta ändamål har det ingen större betydelse bara det inte är för mjukt som gran eller liknande.
Tanken är att göra urtag som en ”stämgaffel” i ena biten och tvärtom i den andra. Sedan limma och plugga med träplugg. Slipa och lacka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är säkert ek.
Jag har kommit en bit på vägen. Sågade ut en bit som är några mm bredare än håvskaftet och testade med fräsen för att se om mått och teknik fungerar.
Jag gör tvärtom mot skissen. Jag kommer såga och slipa ned håvskaftet så det blir en tapp som passar in i urtaget i ekbiten.
Med en offerbit under och en ekbit vid sidan av som stöd för anslaget så fungerar det fint att fräsa. Jag tänker en 15 cm blir lagom. Sedan lim och två pluggar.
.
Jag gör tvärtom mot skissen. Jag kommer såga och slipa ned håvskaftet så det blir en tapp som passar in i urtaget i ekbiten.
Med en offerbit under och en ekbit vid sidan av som stöd för anslaget så fungerar det fint att fräsa. Jag tänker en 15 cm blir lagom. Sedan lim och två pluggar.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto