Patfa85 Patfa85 skrev:
Lite åtgärdat, ja nu när jag mäter mellan svart och brun så är det OL iaf. Så det är ju bra kräm in men ändå så är det kallt
Då får du fortsätta mäta och felsöka vidare in i elementet. Nu med dina fina nya klämmor är det enkelt att lossa brun/svart och kunna jobba säkert och utan att bli lurad av ev andra delar i gruppen.
 
GK100 GK100 skrev:
Då får du fortsätta mäta och felsöka vidare in i elementet. Nu med dina fina nya klämmor är det enkelt att lossa brun/svart och kunna jobba säkert och utan att bli lurad av ev andra delar i gruppen.
Kan jag lossa en svart och mäta mellan faserna direkt? Eller måste strömmen av och kabeln ”isoleras”
 
Du får bryta strömmen och lossa svart och brun som går in till elementet. Sen fritt fram att öppna upp och mäta tex resistans mellan olika punkter i elementet. Bra början tex själva värmeslingan är det avbrott i den är det inte mycket lönt att gå vidare.

Detta bör passa din multimeter bra trots att många klagat på den.
 
Jag öppnade dosan och konstaterade att det enklaste blir att ställa ut det i garaget och köpa ett nytt. Även om jag skulle mäta motstånd osv så har jag inte en susning om vad jag skulle göra med testresultaten:worried: har garanterat lärt mig nånting ändå så tack för hjälpen.
 
Mikael_L
Glöm då inte att du ska köpa ett på 400V.

Ett 230V brinner upp.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Glöm då inte att du ska köpa ett på 400V.

Ett 230V brinner upp.
Kan väl dra fram en nolla från centralen:p:cool: men smidigast och enklast borde kanske vara ett nytt 400 v element. Tänkte lyfta bort ett som fungerar och testa på den här anslutningen så jag är 100 på att det är elementet. Borde ju vara det då jag mäter men så mycket kritik min mätare fått så är det lika bäst;)
 
Har du verkligen tittat ordentligt på radiatorn, det brukar alltid sitta en "klisterlapp" med data på elementen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det enda som står är det som är i inlägg #11. Konstaterade ju sen att det var 400v om det var det du tänkte på:)
 
Bara för intresset skull testade jag att mäta, vid vissa motstånd fick jag värde på runt 96 men vid det stora motståndet fick jag inget värde alls, samt att det ser rätt mörkt ut runt omkring så jag gissar på att det har ”brunnit” eller vad man säger:thinking:
 
  • Elektronikkrets med komponenter, synligt bränd resistor som orsakat mörka fläckar runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Behöver inte betyda något att det är mörkt. Sådana skall bli varma vid drift. Exakt hur mätte du? Mätområde?
 
Vanligt fel på den typen av kort är spruckna lödningar. Upptorkade kondingar är inte heller ovanligt men då brukar de svullna lite vilket inte din ser ut att ha gjort.
 
Nu fick jag några värden ändå, när man anstränger sig lite extra. Men dem säger mig inget.
 
  • Multimeter som visar värden ansluten till en elinstallation under arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter som visar en mätning på 0.01 och är ansluten till en elektrisk anordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter visar ett värde på 6.61 med testledningar anslutna till en elektrisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där runda mojängen som sitter med två flatstiftanslutningar vill jag påstå är ett överhettningsskydd. Lossa den ena anslutningen och resistansmät den, ska vara noll ohm. Är det nåt annat är den paj/utlöst.
 
Beror på vilken inställning man kör och jag vet inte skillnaden heller. 200m visar den 00.9 och i annat fall 0
 
  • Multimeter visar 00.9 på skärmen, ansluten till elektriska komponenter på en bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter med inställningsvred vistandes 00.9 på displayen, ansluten till elektronisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en multimeter mot en elektrisk installation med visningen 00.1 på skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Multimeter används för att testa elinstallation med inställning som visar 00.9.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då är den hel. Kika efter spruckna lödningar på kretskortet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.