8 846 läst ·
91 svar
9k läst
91 svar
Vad är det för kablar?
Då får du fortsätta mäta och felsöka vidare in i elementet. Nu med dina fina nya klämmor är det enkelt att lossa brun/svart och kunna jobba säkert och utan att bli lurad av ev andra delar i gruppen.Patfa85 skrev:
Kan jag lossa en svart och mäta mellan faserna direkt? Eller måste strömmen av och kabeln ”isoleras”GK100 skrev:
Du får bryta strömmen och lossa svart och brun som går in till elementet. Sen fritt fram att öppna upp och mäta tex resistans mellan olika punkter i elementet. Bra början tex själva värmeslingan är det avbrott i den är det inte mycket lönt att gå vidare.
Detta bör passa din multimeter bra trots att många klagat på den.
Detta bör passa din multimeter bra trots att många klagat på den.
Jag öppnade dosan och konstaterade att det enklaste blir att ställa ut det i garaget och köpa ett nytt. Även om jag skulle mäta motstånd osv så har jag inte en susning om vad jag skulle göra med testresultaten
har garanterat lärt mig nånting ändå så tack för hjälpen.
Kan väl dra fram en nolla från centralenMikael_L skrev:
Bara för intresset skull testade jag att mäta, vid vissa motstånd fick jag värde på runt 96 men vid det stora motståndet fick jag inget värde alls, samt att det ser rätt mörkt ut runt omkring så jag gissar på att det har ”brunnit” eller vad man säger
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Behöver inte betyda något att det är mörkt. Sådana skall bli varma vid drift. Exakt hur mätte du? Mätområde?
Vanligt fel på den typen av kort är spruckna lödningar. Upptorkade kondingar är inte heller ovanligt men då brukar de svullna lite vilket inte din ser ut att ha gjort.
Nu fick jag några värden ändå, när man anstränger sig lite extra. Men dem säger mig inget.
Den där runda mojängen som sitter med två flatstiftanslutningar vill jag påstå är ett överhettningsskydd. Lossa den ena anslutningen och resistansmät den, ska vara noll ohm. Är det nåt annat är den paj/utlöst.
Beror på vilken inställning man kör och jag vet inte skillnaden heller. 200m visar den 00.9 och i annat fall 0
Då är den hel. Kika efter spruckna lödningar på kretskortet.