Plockade upp denna begagnat för en billig peng. Känns som att sågbladet inte sitter ordentligt, eller att det går i nånting.
Jag tror att bladet sitter åt rätt håll och jag tycker inte att det sitter glappt eller så.
Jag tror att bladet sitter åt rätt håll och jag tycker inte att det sitter glappt eller så.
Jag tycker det ser ut som bladet vobblar lite i "längsled".
Kolla så att du verkligen fått på sågbladet ända "in" på sitt "säte" på axeln.
Kontrollera att du har rätt diameter på hålet i sågbladet.
Jag vet att gamla Meec ofta har 1-tums axel, sågblad har ofta 30mm centrumhål (ditt sågblad har det enligt märkningen).
Det kan orsaka vobblet som syns på filmen.
Det går nämligen att klämma fast klingan, även om hålet är för stort på klingan, men svårt att få exakt centrerat.
Det finns billiga satser med reduceringsringar på Jula om det visar sig att bladet har större innerhål än sätet på sågens axel.
Jag vet att gamla Meec ofta har 1-tums axel, sågblad har ofta 30mm centrumhål (ditt sågblad har det enligt märkningen).
Det går nämligen att klämma fast klingan, även om hålet är för stort på klingan, men svårt att få exakt centrerat.
Det finns billiga satser med reduceringsringar på Jula om det visar sig att bladet har större innerhål än sätet på sågens axel.
Jag tycker det ser ut som att bladet sitter som en smäck, men jag vet inte bättre, se video. Efter att ha tagit av bladet och satt tillbaka det igen så låter det exakt likadant, kan det vara nåt i motorn som får det att vibrera och därför wobbla?F F_man skrev:Jag tycker det ser ut som bladet vobblar lite i "längsled".
Haha, ja, nu vet jag inte om du menade det som ett skämt, men jag demonstrerar i andra videon när den är lossad, att hålet är precis rätt storlek, vilket F_man påpekade kunde vara problemet.SC Aero skrev:
Den sitter alltså helt centrerad, och rubbas inte i sidleds heller (den sitter så tight att det inte syns när jag sätter tryck på den):
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Yes, det finns en distans som gör precis det du säger. Förstår dock inte vad du menar med att röra på axeln, vad skulle det åstadkomma? Menar du om själv axeln skulle wobbla? Isåfall skulle bladet också göra det, se sista videon.A atomlab skrev:
Har faktiskt inte testsågat något än eftersom den lät så jävla illa, men jag tror nog att den kan såga utan problem. Är mest orolig för att motorn ska brinna upp eller sprängas eller nåt 😅 Men får bli en testsågning imorgon sen skruva isär motorn, kanske är nåt där inne som sitter o glappar.A atomlab skrev:
Kan vara spindellagret som havererat. Hände härom veckan på min byggsåg. Tyvärr fick det som resultat att kuggdreven i växeln havererade vilket i sin tur innebär nytt ankare till motorn i mitt fall, då ena drevet är en del av denna. 😢 Men tydligen ett vanligt fel.
Hade en liknande i flera år genom många projekt lät så hela tiden det är ju bromsen som låter på den videon du visa först tror att den egentligen skall stanna mycket fortare men min var som din sedan dag 1
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Sitter klingan fast på axeln och du kan röra på klingan. Då finns ingen annan förklaring än att lagren som axeln är slut, precis som cpalm skrev.
Har du tur är det standard dimensioner på lagren så du kan få fatt i nya. Jula mfl är ökända för att inte sälja reservdelar till sina egna märken, men du kanske har tur?
Har du tur är det standard dimensioner på lagren så du kan få fatt i nya. Jula mfl är ökända för att inte sälja reservdelar till sina egna märken, men du kanske har tur?
Sågar utan problem. Det tar 13-14 sekunder för den att stanna från full rulle, så det kan ju vara bromsar, men jag är inte säker på att denna modell ens har broms, då det inte står någonting om det i manualen.
Jag lutar mot att det är kullagret som har nåt knas i sig, men jag har inte några verktyg för att byta kullager just nu.
Bifogar video på när jag snurrar axeln utan blad på, och det skallrar ju lite grann men vet ej om det är helt normalt?
Jag lutar mot att det är kullagret som har nåt knas i sig, men jag har inte några verktyg för att byta kullager just nu.
Bifogar video på när jag snurrar axeln utan blad på, och det skallrar ju lite grann men vet ej om det är helt normalt?
Kan vara svårt att avgöra genom att bara snurra på det för hand. Jag skulle snarare rucka på klingan och känna att det inte är något glapp. Men på min såg märktes inget uppenbart förräns man startade den, lagret hade inte totalhavererat på nåt sätt, men tillräckligt glappt för att det skulle låta som skit.T Tiseno skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden