13 148 läst ·
94 svar
13k läst
94 svar
Vad är det för fel med hantverkare?!
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej, håller inte med. Jobbar roddarna på ica i it-branschen också då? Bara för att de säljer mobiler och datorer där?Thomas Lundquist skrev:
Men visst, du verkar veta bäst? Jag har bara jobbat med it i 20 år. Vad vet jag? Gissar på att du är über-guru på it och du har säkert rätt.
Ledsen Mathias men du har fel.MathiasS skrev:
Kanske är så i ditt fall, men de stora aktörerna som drar fibrer m.m. och gör nyinstallationer är inte elinstallatörer.
Har några vänner som driver sådant företag och drar åt tex Bredbandsbolaget m.m.
De är inte elektriker.
Gå tillbaka till ämnet istället nu och fortsätt klanka på hantverkare och acceptera att du hade fel.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Jag har ju uttalat mig i rätt hårda ordalag i ´den här typen av diskussioner tidigare och då jag nu sladdade in i tråden kan jag inte undvika att reflektera lite över "beskyddarmentaliteten" som vissa hantverkare dras med.
Vad är det som gör att vissa personer här på forumet reflexmässigt rycker ut som beskyddare för hantverkarkåren med argumnt som i huvudsak fokusera på HUR frågan diskuteras snarare än diskutera själva sakfrågan?
Spelar det någon roll om rubriken är "....fel med hantverkare?" eller "....fel med VISSA hantverkare?" ?
Spelar det någon roll om någon uttrycker sig på ett sätt som innebär generalisering?
Vad är det som gör att ni så fort frågan diskuteras börja rada upp argument för att det i princip är kundens eget fel om nåt går snett?
Vad är det som gör att vissa fokuserar på att ANDELEN dåliga hantverkae inte är så stor som man kan tro då man läser här? Man efterlyser fakta och underlag, underförstått att kan den som klaga inte visa på siffor, ja då finns inte problemet. Tyvärr för de som hänfaller sig åt den typen av försvar så finns det tonnvis med rapporter om problem i bygg-/hantverkabranscher.
Vaför dra dessa personer ständigt upp att det minsann finns rötägg i andra bransche också. Vad har det med saken att göra. Två fel blir aldrig ett rätt.
Själv är jag verksam i flera branscher varav en ofta är utsatt för både svepande och generell kritik i stil med "skojare" MEN inte sjutton bry jag mig. Folk får kritisera och generalisera hur mycket dom vill utan att det rör mig ett dugg. Skulle aldrig komma på tanken att försvara dem som utpekas som oseiösa eller ens försöka förklara varför dom beter sig som dom gör.
Någon i tråden kryddade sitt inlägg med oceaner av dåligt självförtroende och mindervärdeskomplex gentemot akademiker och det är kanske det som driver dessa personer, vem vet! Vad kan det annars vara?
Förresten sällan man ser de personer som man uppfatta som vekliga hantverkarproffs i tråda? att denna typ.Undra varför?
Upplever en TS att hantverkare är opålitliga amatörer så lär det knappast hjälpa att i princip uppepa ett mantra som gå ut på att a/dom hade otur eller b/det är deras eget fel eller c/det är inget fel eller d/man ska inte klaga e/det är bara några få(?) som är skojare osv osv. Ja ni känner nog igen argumenten.
Jag kan faktiskt inte påminna mig någon tråd där TS till slut säger: Nä men jag hade nog fel, det är ena riktiga helyllekillar dom där hantverkana.
Vad är tanken bakom att försvara klåparna?
Vad är det som gör att vissa personer här på forumet reflexmässigt rycker ut som beskyddare för hantverkarkåren med argumnt som i huvudsak fokusera på HUR frågan diskuteras snarare än diskutera själva sakfrågan?
Spelar det någon roll om rubriken är "....fel med hantverkare?" eller "....fel med VISSA hantverkare?" ?
Spelar det någon roll om någon uttrycker sig på ett sätt som innebär generalisering?
Vad är det som gör att ni så fort frågan diskuteras börja rada upp argument för att det i princip är kundens eget fel om nåt går snett?
Vad är det som gör att vissa fokuserar på att ANDELEN dåliga hantverkae inte är så stor som man kan tro då man läser här? Man efterlyser fakta och underlag, underförstått att kan den som klaga inte visa på siffor, ja då finns inte problemet. Tyvärr för de som hänfaller sig åt den typen av försvar så finns det tonnvis med rapporter om problem i bygg-/hantverkabranscher.
Vaför dra dessa personer ständigt upp att det minsann finns rötägg i andra bransche också. Vad har det med saken att göra. Två fel blir aldrig ett rätt.
Själv är jag verksam i flera branscher varav en ofta är utsatt för både svepande och generell kritik i stil med "skojare" MEN inte sjutton bry jag mig. Folk får kritisera och generalisera hur mycket dom vill utan att det rör mig ett dugg. Skulle aldrig komma på tanken att försvara dem som utpekas som oseiösa eller ens försöka förklara varför dom beter sig som dom gör.
Någon i tråden kryddade sitt inlägg med oceaner av dåligt självförtroende och mindervärdeskomplex gentemot akademiker och det är kanske det som driver dessa personer, vem vet! Vad kan det annars vara?
Förresten sällan man ser de personer som man uppfatta som vekliga hantverkarproffs i tråda? att denna typ.Undra varför?
Upplever en TS att hantverkare är opålitliga amatörer så lär det knappast hjälpa att i princip uppepa ett mantra som gå ut på att a/dom hade otur eller b/det är deras eget fel eller c/det är inget fel eller d/man ska inte klaga e/det är bara några få(?) som är skojare osv osv. Ja ni känner nog igen argumenten.
Jag kan faktiskt inte påminna mig någon tråd där TS till slut säger: Nä men jag hade nog fel, det är ena riktiga helyllekillar dom där hantverkana.
Läste igenom tråden igen, såg inte någonstans att någon har ens nämnt akademiker????Thomas59 skrev:Jag har ju uttalat mig i rätt hårda ordalag i ´den här typen av diskussioner tidigare och då jag nu sladdade in i tråden kan jag inte undvika att reflektera lite över "beskyddarmentaliteten" som vissa hantverkare dras med.
Tror också att med eran inställning till hantverkare gör att flertalet som kommer in på detta forum inte har lust att skriva. Detta gör att detta forum mer och mer blir ett forum för amatörer som hjälper amatörer, jättetråkigt tycker jag.
Tror inte heller att TS blir hjälp av att alla andra som skriver också tycker att hantverkare är skit.
Vi har marknadsekonomi i Sverige och tycker man att den man anlitat inte sköter sig får man ta in en annan... Svårare än så är det inte....
Titta nu fick TS lite hjälp i alla fall..
Kan också ligga lite i det, kan även vara så att de jobbar på dagarna och umgås med familj på kvällarna...Blindnit skrev:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Thomas, vi har en sak gemensamt.d^_^bThomas59 skrev:Jag har ju uttalat mig i rätt hårda ordalag i ´den här typen av diskussioner tidigare och då jag nu sladdade in i tråden kan jag inte undvika att reflektera lite över "beskyddarmentaliteten" som vissa hantverkare dras med.
Det är även uppenbart att du syftar till mig i större del av ditt inlägg.
Istället för att tassa runt gröten så tycker jag att du ställer dina frågor rakt ut till mig.
Jag hoppas verkligen att vi kan få gå en personlig debatt utan anmälningar från övriga.
Jag ställer första frågan som borde ha ett väldigt enkelt svar.
Var/ när har jag försvarat en klåpare?
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Visst är det så Thomas. Du bruka väl rycka ut och försvara branschen men du är iofs inte ensam.Thomas Lundquist skrev:Thomas, vi har en sak gemensamt.d^_^b
Istället för att tassa runt gröten så tycker jag att du ställer dina frågor rakt ut till mig.
Jag hoppas verkligen att vi kan få gå en personlig debatt utan anmälningar från övriga.
Du får gärna svara på mina frågor. En av dem var just varför du tex fokuserar på hur saker sägs/uttrycks istället för att prata om sakfrågan, tex i detta inlägg.
Indirekt försvarar du ju klåpare genom att ifrågasätta att problemet existerar eller genom att maginalisera problemet.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Fel av mig. Det var IT-nånting men slutsatsen är den samma.kirk69 skrev:Läste igenom tråden igen, såg inte någonstans att någon har ens nämnt akademiker????
Tror också att med eran inställning till hantverkare gör att flertalet som kommer in på detta forum inte har lust att skriva. Detta gör att detta forum mer och mer blir ett forum för amatörer som hjälper amatörer, jättetråkigt tycker jag.
Tror inte heller att TS blir hjälp av att alla andra som skriver också tycker att hantverkare är skit.
Vi har marknadsekonomi i Sverige och tycker man att den man anlitat inte sköter sig får man ta in en annan... Svårare än så är det inte....
Titta nu fick TS lite hjälp i alla fall..
Vår "inställning" till hantverkare är helt osakad av dessa hantverkae själva. Är du bekymrad över hur hantverkare framställs bör du rikta din oro mot alla dessa oseriösa hantverkare som faktiskt finns, istället för de persone som råkat ut för dem.
Att nedvärdera amtörer som hjälper amatörer är att grovt underskatta kompetensen som finns bland "amatörerna" på forumet och tillika att totalt ha missuppfattat syftet med foumet.
Byggahus.se är inte ett foum för okunniga amatörer som i nåd ska får visa råd av ett antal med silkesvantar hanterade proffs.
Många "amatörer" ha en kompetens som stora delar av hantverkarkåren bara kan drömma om och kvalitet och finish på "amatörernas" arbete överstiger i många fall proffsens. Möjligen ta det ibland lite längre tid bara.
Ditt avslutande uttalande vittnar mest om en TOTAL OKUNNIGHET om hur både kunder och hantverkarbranschen fungerar så jag avstår från att kommentera det.
Den här diskussionen är ständigt återkommande och en generaliserande rubriksättning som i det här fallet gör att några hantverkare blir väldigt upprörda, så visst hade det varit lite mer politiskt korrekt och smidigt att petat in ett "vissa" och kanske utelämnat IT-bitenkirk69 skrev:
Men som tidigare påpekats så är det väl ett välkänt faktum att det finns för många oseriösa hantverkare och att en hel del hantverkare har en kundvård som lämnar mycket övrigt att önska, men är man seriös så behöver man väl inte ta åt sig av det.
Så varför skulle man som privatperson, jag antar att alla medlemmar här är här av eget intresse, få mindre lust av att svara för att det finns ett utbrett missnöje med hantverkare som inte sköter sig?
Och sen att amatörer hjälper amatörer är väl fullständigt lysande med tanke på all kunskap och erfarenheter som finns hos alla hempulare. De flesta trådar jag stöter på så är det just amatörer som hjälper amatörer och råden är väl sällan helt uppåt väggarna. Sen är det självklart guld värt att det finns en hel del yrkesmän här.
De flesta hantverkare som öppet finns här på forumet är väl uppskattade för att de ger bra råd och är de sen seriösa finns det väl ingen som helst anledning att ta åt dig av den ibland generaliserande kritiken som framförs om man inte känner sig berörd.
Redigerat:
Om du anser att it arbetare är akademiker måste jag små le lite, doktorer, jurister, revisorer m.m. är akademiker. De flesta och bästa som jobbar inom it som jag känner är mer eller mindre självlärda. Du ska inte ställa dig på en stol du inte hör hemma....Thomas59 skrev:Fel av mig. Det var IT-nånting men slutsatsen är den samma.
Vår "inställning" till hantverkare är helt osakad av dessa hantverkae själva. Är du bekymrad över hur hantverkare framställs bör du rikta din oro mot alla dessa oseriösa hantverkare som faktiskt finns, istället för de persone som råkat ut för dem.
Att nedvärdera amtörer som hjälper amatörer är att grovt underskatta kompetensen som finns bland "amatörerna" på forumet och tillika att totalt ha missuppfattat syftet med foumet.
Byggahus.se är inte ett foum för okunniga amatörer som i nåd ska får visa råd av ett antal med silkesvantar hanterade proffs.
Många "amatörer" ha en kompetens som stora delar av hantverkarkåren bara kan drömma om och kvalitet och finish på "amatörernas" arbete överstiger i många fall proffsens. Möjligen ta det ibland lite längre tid bara.
Ditt avslutande uttalande vittnar mest om en TOTAL OKUNNIGHET om hur både kunder och hantverkarbranschen fungerar så jag avstår från att kommentera det.
Jag tycker att det är bra med ett forum där både proffs och amatörer finns, detta för att hjälpa varandra. Tror att de flesta håller med.
Vet precis hur hantvekarbranschen fungerar, men det verkar inte du veta.
Till slut: LÄR DIG STAVA...
Det handlar ju om en känsla eller uppfattning. Du beskyller mig för att kalla hantverkare våldtäktsmän. Var/när har jag sagt det?Thomas Lundquist skrev:Thomas, vi har en sak gemensamt.d^_^b
Till övriga. Det här med akademiker kommer från en annan tråd.
Skickat från min mobil