Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hej
Jag arbetar med it. Om jag någongång inte kan leverera det kunden bett om, så ber jag om ursäkt och lovar fixa det snarast. Slarvar jag ofta så mister jag kunden till någon av alla mina duktiga konkurrenter.

Så är det väl i många branscher - man försöker göra sitt bästa, håller reda på tider och kunder och skärper till sig lite extra om man inte lyckats göra kunden nöjd.

Hantverkarskrået verkar ha andra regler och det irriterar mig enormt.
Jag pratade just med en VVS-kille som inte dök upp idag när vi bestämt. Det visade sig att han var utomlands. Vi bokade en ny tid nästa fredag. Innan vi la på, bad han mig att ringa på fredag morgon och påminna honom om att hans ska komma.
Inte ett ord i stil med "Oj ursäkta...!"
Och här sitter man och väntar fast man har annat att göra.

Detta helt asociala sätt att hantera sina kunder tycker jag är helt vanligt för hantverkare.
Jag undrar hur det kommer sig. Är det för att de vet att det finns tillräckligt med kunder om några faller ifrån?
Eller har jag bara otur med val av hantverkare?

Vet inte varför men håller med. I min branch skulle det beteendet göra att vi konkade på en månad.

janwide
Det finns bra och dåliga såklart. Du hade kanske otur. Samtidigt lär han sig ju inget eftersom du förmodligen ringer och påminner honom den dag han ska komma. Det kanske hade varit bättre att säga tack och hej och boka någon annan. Om han är anställd kanske ett samtal till chefen / ägaren hade suttit bra.

Känns igen. Byggt hus och därmed varit i kontakt med ett antal. Vvs-arna är sämst. Skandalöst att man inte kan kommunicera med kund om förseningar mm. Ett samtal är så enkelt och tar 30 sek.

Sent from my X10i using Tapatalk

ltfrebac skrev:
Känns igen. Byggt hus och därmed varit i kontakt med ett antal. Vvs-arna är sämst. Skandalöst att man inte kan kommunicera med kund om förseningar mm. Ett samtal är så enkelt och tar 30 sek.

Sent from my X10i using Tapatalk
Ja och det är ju inte så att de är direkt telefonskygga överlag. De få hantverkare jag har tvingats anlita har alla haft många och långa mobilsamtal under arbetstiden. Naturligtvis har jag fått betala fullt timpris för det även om de står och diskturerar en offert åt någon annan kund. Jag har numera fattat ett principbeslut att inga fler hantverkare kommer in hos mig. Kan jag inte fixa det själv så lär jag mig, skit samma om det tar dubbelt så lång tid.

Thomas Lundquist
Tovelainen skrev:
Hej
Jag arbetar med it. Om jag någongång inte kan leverera det kunden bett om, så ber jag om ursäkt och lovar fixa det snarast. Slarvar jag ofta så mister jag kunden till någon av alla mina duktiga konkurrenter.

Så är det väl i många branscher - man försöker göra sitt bästa, håller reda på tider och kunder och skärper till sig lite extra om man inte lyckats göra kunden nöjd.

Hantverkarskrået verkar ha andra regler och det irriterar mig enormt.
Jag pratade just med en VVS-kille som inte dök upp idag när vi bestämt. Det visade sig att han var utomlands. Vi bokade en ny tid nästa fredag. Innan vi la på, bad han mig att ringa på fredag morgon och påminna honom om att hans ska komma.
Inte ett ord i stil med "Oj ursäkta...!"
Och här sitter man och väntar fast man har annat att göra.

Detta helt asociala sätt att hantera sina kunder tycker jag är helt vanligt för hantverkare.
Jag undrar hur det kommer sig. Är det för att de vet att det finns tillräckligt med kunder om några faller ifrån?
Eller har jag bara otur med val av hantverkare?
Till att börja med så är du ingen bra rubriksättare.
Jag förstår din bitterhet över att behöva sitta och vänta på folk som inte kommer men det gäller väl knappast samtliga hantverkare.
Ringde du honom i morse som överenskommits?

En hantverkare som ständigt hanterar en kund som i ditt fall måste självdö tillslut. Hungriga konkurrenter kommer självklart att ta över inom kort. Jag tror och hoppas att han nog inte trivs med sitt agerande.
Du har haft otur med hantverkare vilket borde innebära att du nästa gång söker bland dina vänner t.e.x för att hitta duktiga hantverkare. Alltid finns det någon som har bra tips.

Mina erfarenheter av IT är även dom bittra innan jag börja köpa Dell.
Samtliga innan agerade bestämt att man var "engångskund", man fick åka runt med burkar och skärmar för garantijobb.
Dessutom var jag tvungen att betala en kontroll när dom påstod att inget fel fanns.

När kommer IT hem till privatkonsumenten och hämtar och lämnar kostnadsfritt inom rimlig tid?

Redigerat:
Detta debatteras ju ibland på BH och det dyker alltid upp de, bla du Thomas, som menar att man haft otur och råkat boka en av undantagen. Det är ju lite intressant att det verkar vara ganska många som har otur.

Det är säkert så att det är fler som är nöjda med sina hantverkare än de som är onöjda. Men man kan ju spekulera i hur mkt det beror på okunskap, dvs man förstår inte att man borde vara missnöjd. Vi som hänger på det här forumet är säkert mer medvetna överlag och ställer högre krav och känner oss därför mer missnöjda.

Nu är jag inte så kunnig på det juridiska, men om man accepterat en offert så har man väl ingått avtal och då är det väl inte bara att byta gubbe som inte håller vad han lovar.

Jag släpper som princip heller inte in hantverkare mer än nödvändigt i mitt hus. Nu var jag tvungen att göra det för att installera panna. Rördragningen var ok, det var en ung kille som var lyhörd och duktig. Men elkopplingen var under all kritik. Det var samme snubbe som jag fick offert av och som planerade jobbet. För det första så ringde jag på torsdagen för att höra att allt inför måndagen var ok. Han ville inte kännas vid att de skulle komma och installera panna då. Men han skulle komma. På måndagen visade det sig att företaget som skulle leverera pannan hade missat att den skulle skickas till måndagen, så den kom på släpkärra med taxi. Men jag undrar så här i efterhand om det inte i själva verket var så att han glömt alltsammans och fick fixa ngt med leverantören i panik. Men de fick inte ner pannan från kärran, slutade med att jag fick ringa och ordna med en truck som kom och lyfte ner den.

Sen fick jag besked att elen var klar. Men det var den ju inte. Strömkännarna var inte inkopplade alls. De två kablarna till ute- och innegivare hade han dels förväxlats, trots tydlig märkning, och dels kopplat in helt galet. Så jag fick göra om det jobbet själv.

Nu tror jag visserligen att jag fått lite rabatt på arbetskostnaden, så det ska de ha elogé för. Men i övrigt gjorde detta att jag numera är tveksam till det här företaget som jag tidigare hade förtroende för.

S
Jag tycker rubriken är rätt, det är vanligt att hantverkare skiter i kunderna. Sen att du har haft att göra med försäljare snarare än IT folk, säger mer om dig än om IT folk. Det är sällan IT folk jobbar med försäljning.

Det finns ingen fungerande konkurrens inom hantverksyrkena. de kan enkelt bete sig hur de vill eftersom det alltid finns stillräckligt med kunder. Ännu värre verkar det ha blivit nu med ROT. En lösning hade kanske varit att i mycket större utsträckning ta in utländs arbetskraft men tyvärr är inte heller dessa altid så bra. Visserlige billigare och trevligare än svenska och passar tider bättre men själva utförandet är sällan bättre förutom murningsarbeten.

Thomas Lundquist
cederbusch skrev:
Detta debatteras ju ibland på BH och det dyker alltid upp de, bla du Thomas, som menar att man haft otur och råkat boka en av undantagen. Det är ju lite intressant att det verkar vara ganska många som har otur.

Det är säkert så att det är fler som är nöjda med sina hantverkare än de som är onöjda. Men man kan ju spekulera i hur mkt det beror på okunskap, dvs man förstår inte att man borde vara missnöjd. Vi som hänger på det här forumet är säkert mer medvetna överlag och ställer högre krav och känner oss därför mer missnöjda.

Nu är jag inte så kunnig på det juridiska, men om man accepterat en offert så har man väl ingått avtal och då är det väl inte bara att byta gubbe som inte håller vad han lovar.

Jag släpper som princip heller inte in hantverkare mer än nödvändigt i mitt hus. Nu var jag tvungen att göra det för att installera panna. Rördragningen var ok, det var en ung kille som var lyhörd och duktig. Men elkopplingen var under all kritik. Det var samme snubbe som jag fick offert av och som planerade jobbet. För det första så ringde jag på torsdagen för att höra att allt inför måndagen var ok. Han ville inte kännas vid att de skulle komma och installera panna då. Men han skulle komma. På måndagen visade det sig att företaget som skulle leverera pannan hade missat att den skulle skickas till måndagen, så den kom på släpkärra med taxi. Men jag undrar så här i efterhand om det inte i själva verket var så att han glömt alltsammans och fick fixa ngt med leverantören i panik. Men de fick inte ner pannan från kärran, slutade med att jag fick ringa och ordna med en truck som kom och lyfte ner den.

Sen fick jag besked att elen var klar. Men det var den ju inte. Strömkännarna var inte inkopplade alls. De två kablarna till ute- och innegivare hade han dels förväxlats, trots tydlig märkning, och dels kopplat in helt galet. Så jag fick göra om det jobbet själv.

Nu tror jag visserligen att jag fått lite rabatt på arbetskostnaden, så det ska de ha elogé för. Men i övrigt gjorde detta att jag numera är tveksam till det här företaget som jag tidigare hade förtroende för.
Cederbusch, vi måste väl vara lite ärliga (med all rätt att) och påpeka att en överlägsen majoritet här har råkat ut för klåpare.
Det är knappast snittet i Sverige som målas upp här.

Det kan vara mer än otur som är involverat när man väljer en klåpare.

Du som hänger här på forumet och som många nya medlemmar säkert tyr sig till, jämför hantverkare med våldtäktsmän trots att inget hade gått fel hemma hos dig vid det tillfället.

Sådana uttal är vedervärdiga och du måste förstå att det blir någon typ av reaktion på dessa påhopp.
Du jämför dig med ett våldtäktsoffer, vilket är mycket absurt i mina ögon.

Precis som inom alla yrken så är det ju väldigt olika. Samma hantverkare som jag en gång irriterar mig på att den är försen kan nästa gång sitta och vänta när man kommer hem den tid som man bestämt utan att tycka att jag borde vara där tidigare. De flesta hantverkare jag haft och göra med har ändå varit väldigt trevliga även om det varit en del miningsskiljaktigheter på vägen. Jag jobbar också inom it och tycker väl generellt att jag är artigare mot mina kunder än vad hantverkarna är mot mig. Men det är en stor skillnad att jobba mot privatpersoner och företag också. Jobbade på hamburgerrestaurang när jag pluggade och tyckte det var jobbigt att jag alltid måste vara artig som representant för min arbetsplats medan kunderna kunde vara hur otrevliga som helst för de representerade bara sig själva.

En sak som jag tyvärr har reagerat på är att när saker väl går fel så tjänar jag som kund på att vara otrevlig. Jag börjar alltid med att säga att jag bryr mig inte om varför det är fel eller vem den enskilda hantverkaren som gjort felet är, jag vet att det inte alltid blir rätt. Det enda jag bryr mig om är att det blir rättat så fort som möjligt utan kostnad för mig. Då händer tyvärr ingenting. Om jag däremot börjar svära och gorma så blir allt åtgärdat snabbt som 17.

Thomas Lundquist
sommarstrom skrev:
Jag tycker rubriken är rätt, det är vanligt att hantverkare skiter i kunderna. Sen att du har haft att göra med försäljare snarare än IT folk, säger mer om dig än om IT folk. Det är sällan IT folk jobbar med försäljning.
"Vad är det för fel på vissa hantverkare?" hade varit en rättvis rubrik.

När det handlar om mina IT-kontakter så har jag hellre dom som kunder än att jag är kund hos dom.

Att köpa data? Är inte det IT-bransch?
Någon måste väl ha skruvat ihop skräpet som inte fungerade enligt löften.
Mina vibbar är att det inte var säljaren som gjorde just det utförandet.

Det heter dator, och nej, en datorförsäljare brukar inte betraktas som inom IT-branschen.

Thomas Lundquist
storkarp skrev:
Det finns ingen fungerande konkurrens inom hantverksyrkena. de kan enkelt bete sig hur de vill eftersom det alltid finns stillräckligt med kunder. Ännu värre verkar det ha blivit nu med ROT. En lösning hade kanske varit att i mycket större utsträckning ta in utländs arbetskraft men tyvärr är inte heller dessa altid så bra. Visserlige billigare och trevligare än svenska och passar tider bättre men själva utförandet är sällan bättre förutom murningsarbeten.
Ett suveränt konkurrensverktyg är just Rot- avdraget som gör att seriösa hantverkare kan konkurrera med dom oseriösa svartfirmorna.

Men lägg fram ditt underlag så ska jag tacksamt läsa igenom det och bekänna mitt feltolkande.

Thomas Lundquist
injonil skrev:
Det heter dator, och nej, en datorförsäljare brukar inte betraktas som inom IT-branschen.
Ok, sorry. Dator(djävul) ligger nog närmare för min del.

Vem har monterat ihop mina bristfälliga datorer?
Säljare? Knappast!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.