är dyslektiker så det är lite svårt att få till det med meningarna och altså punkt

men vad jag mena kanske framgick ändå :blushing:

miry skrev:
är dyslektiker så det är lite svårt att få till det med meningarna och altså punkt

Ibland är det lite svårt att hålla sig.. :)

Men ja, du fick fram din poäng vilket var det viktigaste! Det bästa var att den var snarlik min! d^_^b

Kamilenski: Hoppas vi inte har rubbat dina planer allt för mycket... man behöver ju inte dra miljötänket till sin spets. Men faktum är att mysfaktorn höjs oftast i takt med färre delar av vardagslyxen.

Kolla in www.sunwind.se för idéer om energi, värme och VC-lösningar :cool: Klicka in dig på deras katalog för stugor och du kommer upptäcka en mindre värld av smarta lösningar för fritidshuset!

/Christian

miry skrev:
Det är bara idioter / eller de som inte vill fatta som har svårt att förstå det du skriver. Så lugn. Du kan dela dina synpunkter och förslag utan att tänka på, om det är välskrivet. Fattar folk inte... Får de lära sig fatta eller ställa frågor.
Själv gillar jag ditt inlägg!

Tycker det är helt rätt att åtminstone tänka tanken hur det skulle vara att inte ansluta sig till elnätet i sitt fritidshus istället för att det skall vara självklart att man måste det.

Sedan kan man tänka sig vilket liv man verkligen vill ha i fritidshuset; samma bekvämlighet som hemma med diskmaskin och tvättmaskin så man får tid över för andra aktiviteter eller om man vill byta tempo så disken är en del av dagen och som man kanske gör tillsammans. För egen del så är en viktig skillnad mot livet hemma just att man gör mer saker tillsammans i fritidshuset, vare sig det är arbete eller andra aktiviteter.

Jag har själv kommit över en bit mark där jag planerar ett 100m² stort fritidshus men med tanke på permanent boende i framtiden. Jag vet sen tidigare att det i området kan vara strömlöst upp till flera dygn och när bolaget skulle ha hela 350 000 kr :mad: för att dra fram el till tomtgräns så bestämde jag mig för att bygga "självförsörjande" ( eller vad man nu skall kalla det:confused:) Solarventi för underhåll när man inte är där, vedeldat för uppvärmning, ved och gas för matlagning/ kylskåp mm, solceller och vindkraftverk för el och om de riktigt kniper sig så får man gå ut å veva i gång elverket:) Det stora bekymret just nu är att få till en lösning för vattnet...:eek:
Det kommer massor med nya alternativa grejjer hela tiden så jag kan inte se rimligheten att binda upp sig på något så osäkert som fast el, den blir ju inte direkt billigare med årenq(;^;)p

Chrissofsweden skrev:
Ibland är det lite svårt att hålla sig.. :)

Men ja, du fick fram din poäng vilket var det viktigaste! Det bästa var att den var snarlik min! d^_^b

Kamilenski: Hoppas vi inte har rubbat dina planer allt för mycket... man behöver ju inte dra miljötänket till sin spets. Men faktum är att mysfaktorn höjs oftast i takt med färre delar av vardagslyxen.

Kolla in www.sunwind.se för idéer om energi, värme och VC-lösningar :cool: Klicka in dig på deras katalog för stugor och du kommer upptäcka en mindre värld av smarta lösningar för fritidshuset!

/Christian
Attans bra sida de där:wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.