???

• Ett oisolerat vindutrymme med exponerad träpanel och tak, isoleringsmaterial syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och takpanel i ett gammalt vindsutrymme med synliga elektriska kablar hängande.
    Skapa konto
  • Loft med synliga träbjälkar och elledningar.
    Skapa konto
  • Loftutrymme med träbalkar och råspont i taket, mörk uppblåsbar struktur syns i förgrunden.
    Skapa konto
Hej och välkommen till Byggahus!

Tycker mig se såväl färg och kalkbruk (samt lite vit mögel på råspåntens undersida)

F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Tycker mig se såväl färg och kalkbruk (samt lite vit mögel på råspåntens undersida)
Hmm, va bra! Men de är öppet till sidorna längst taket är de vanligt ? Bör inte vinden vara helt tät och och komma in någon luft?

Om vinden ska vara ventilerad eller ej råder det olika uppfattningar om.

Är det ett 40 tals hus?

F fribygg skrev:
Är det ett 40 tals hus?
60tal men denna påbyggnad är gjord på 70 talet

Det ser ut att klara sej fint, du kan tvätta bort möglet på råsponten med klorin eller liknande om du är orolig.
( Jag skulle lämnat det utan åtgärd, årlig kontroll skulle vara fullt tillräckligt för mig)

• Gilla
Karin Knutsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det ser ut att klara sej fint, du kan tvätta bort möglet på råsponten med klorin eller liknande om du är orolig.
( Jag skulle lämnat det utan åtgärd, årlig kontroll skulle vara fullt tillräckligt för mig)
Tack för svar!!

Om du tänker försöka tvätta så använda Boracol eller "Mögel Fri" från Yape. Klorin är ett rengöringsmedel som bleker möglet och bara dödar ytligt växande. Boracol och mögel fri är biocider som dödar påväxt och hindrar ny.

Men med det sagt tror jag inte du behöver behandla någonting. Ett tips är att gå upp med en bra spritpenna rita kring några av de fläckar du har. Skriv ut datumet bredvid. Sen kollar du en gång i halvåret ifall fläckarna växer eller inte.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Om du tänker försöka tvätta så använda Boracol eller "Mögel Fri" från Yape. Klorin är ett rengöringsmedel som bleker möglet och bara dödar ytligt växande. Boracol och mögel fri är biocider som dödar påväxt och hindrar ny.

Men med det sagt tror jag inte du behöver behandla någonting. Ett tips är att gå upp med en bra spritpenna rita kring några av de fläckar du har. Skriv ut datumet bredvid. Sen kollar du en gång i halvåret ifall fläckarna växer eller inte.
Super tack för tips!!

Tänk på att "förhindrar ny påväxt" är en extremt begränsad effekt. Allt möglar så länge klimatet tillåter (lagom fuktnivå och temperatur). Det enda sättet att stoppa tillväxten i längden, är att åtgärda klimatet.

Men med det sagt, igen, så ser din vind lugn ut. Markera och håll koll över tid.

B
Se över möjligheten att förbättra bostadens ventilation. Mikrobiell påväxt på underlagstaket är normalt förekommande på äldre hus med självdragsventilation där man till stora delar byggt om hela huset och gjort det tätare. Tilläggsisolerat, bytt fönster, värmesystem osv. I ditt fall ser det ut att vara väldigt lite(det mesta ser ut att vara kalk) Det rekommenderas ibland att man ska öka ventilationen på vinden vilket jag anser är lite tokigt, då kallställer man utrymmet ytterligare men har samma fukttillskott från boendemiljön. Så mitt tips. Förbättra bostadsventilationen, sätt upp en referensbräda och håll lite koll på vinden.

Vilken uppgift har kalk / kalkbruk på en vind?

Kalkbruk vid murning av skorsten, men nu tänker jag på det som visas på bilderna.

B
H Hybro skrev:
Vilken uppgift har kalk / kalkbruk på en vind?

Kalkbruk vid murning av skorsten, men nu tänker jag på det som visas på bilderna.
Man var bra på att återanvända material förr i tiden. Så det kan vara så att det använts till formsättning och sen hamnat där uppe.

• Gilla
NL12345
  • Laddar…
Tänkte just på detta...

• Gilla
Bygglufs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.