Ska inom det närmaste få min gamla elcentral utbytt mot en ny fin en med jfb, automatsäkringar och hela kitet. Ska även ta och byta ut en hel del av alla gamla elledningar och få jordat överallt (äntligen).

Men hur funkar det med sektioneringen av huset, så som det är nu går köket på 3 egna säkringar, gaspannan på en egen säkring och sen resten av huset på bara 3 säkringar.

Jag har dock aldrig haft några problem med att någon säkring smäller för att jag förbrukar för mycket på en fas, men det känns ju onekligen som om det borde delas upp lite mer än i dagsläget.

Vad ska man tänka på vid sektioneringen, vad är brukligt? Tidigare så har det ena rummet blivit kompletterat med nya uttag vid två ställen, dessa är utanpåliggande och tar spänning från rummet bredvid. Dessa kommer ju automatiskt hamna på samma säkring, men borde man dela upp det på två faser, köra belysning på en annan säkring för de två rummen? Hur ska man tänka rent generellt. Ovanvåningen borde väl också delas upp i den utsträckning som det går. Jag vet inte alls hur kablarna från övervåningen går i väggarna.

Hur gör man med badrummet? Ska jag ha en undercentral dedikerat till enbart badrummet? Garaget, där borde jag väl få in en undercentral, med trefas när man ändå är igång? Dock är det en ny kabel som behöver grävas ner då där enbart går enfas i dagsläget och den kabeln är kopplad till belysningen i källaren!!!

Jag undrar då jag vill veta hur stor central man borde efterfråga, om man ska ha en med utbyggnadsmöjligheter i och hur stor den borde vara? Hur mycket ska man dela upp i hur många säkringar? Jag vill väldigt gärna ha koll på vad som är brukligt så jag vet hur elektrikern resonerar när han lägger inköpet för materialet. Jag vill ju veta vad och varför jag betalar för det material som jag ändå ska betala för d^_^b

Är det brukligt att elektrikern tar fram någon form av elschema över hur han kopplar saker och ting, eller är det enbart ett gruppschema han fyller i för att göra mig mer bekväm i min anläggning?

Redigerat:
Detta finns det lika många åsikter kring som det finns användare på forumet... Men för att starta diskussionen så ger jag en grund här:

En grupp per
  • För vanliga rum, räkna grovt med 10 uttag eller ljuspunkter per grupp, och en grupp per 30m². En grupp kan alltså mata flera rum, samtidigt som det förespråkas [ref] både för och emot med två olika grupper i varje rum. Elbasen anger att uttag och belysning i samma rum om möjligt ska fördelas på olika grupper för att inte göra hela huset mörkt vid underhåll på elinstallationen. Ett grundkrav är att belysningen ska fördelas på minst två grupper i bostaden. 3-5G1.5mm²
  • Kyl och frys, 3G1.5mm². Vill man vara extra försiktig kan kyl och frys läggas på olika faser för att lindra skadan från en bruten huvudsäkring.
  • Elspis. Minst 5G2.5mm² (3-fas) eller 5G4mm² (1-fas).
  • Ugn 3G2.5mm²
  • Större förbrukare: En grupp per TM, TT, DM, Micro, Motorvärmare etc. 3G1.5mm²
Sträva efter att varje grupp har sin egen funktion. Blanda t.ex inte uttag för dator med värmesystemet eller andra stora tyristorstyrda laster pga risken för störningar.

I regel har man minst två JFBer idag, där en matar riskgrupper som all el utomhus, plus eventuellt strategisk belysning, och en annan JFB som matar resten. Men det här finns det tredubbelt så många åsikter om...

Badrummet behöver ingen egen undercentral utan det kan matas från vilken annan grupp som helst som har "plats" över för en hårtork. Elektrisk golvvärme el dyl behöver dock en egen grupp.

Garaget behöver dock ofta en egen central, vanligen matad direkt från mätarskåpet. Matas den från huset elcentral så är den i så fall bara "skarvad" i denna, dvs husets central har ingen avsäkrad grupp för garaget.

Reservplatser i centralen är alltid bra för senare utökning. Det är bara att räkna moduler. En enpolig dvärgbrytare tar upp en modul, en huvudbrytare 2-3 st, 4-polig JFB 4 moduler etc.

Dokumentationen består vanligen av en gruppförteckning. Är det professionellt gjort så behövs inget mer, för då kan man förutse hur kretslösningarna (kopplingsdosor, trappkopplingar mm) ser ut. Men i och med att det är en befintlig installation så kanske det blir en del ologiska kopplingar ute i gruppledningarna. Det bör dock inte vara värre än att det går att lista ut genom att titta i dosorna.

Tack för ett oerhört bra svar!! d^_^b

Mitt hus är inte speciellt stort, 1½ plansvilla på ca. 100m2 boyta. Bottenvåningen består av hall, 2 rum, köket plus badrummet. Ovanvåningen består av två sovrum + en liten hall. Källaren består av 4 större utrymmen och en liten förrådsvrå.

Räcker det att dela upp detta på en central med 2x13 som jag har blivit föreslagen? Rent spontant så känns det ju som att där finns gott om plats, eller?

Garaget antar jag blir parallellt kopplad med en kabel direkt från huvudcentralen i källaren?!

Avsäkrar man allt med en 10A säkring? Vad är det för skillnad mellan en snabb och en trög och när använder man vad?

En grov överslagsberäkning ger att 26 moduler räcker ganska precis, utan något utrymme över. Men då räknade jag högt, med en grupp per TM, TT, DM, Micro, Motorvärmare, Ugn, Spis och 4 grupper till uttag och belysning. Även om du inte har alla dessa maskiner idag så kanske ni behöver det i framtiden?
3x13 eller 2x18 skulle definitivt ge utrymme över.

Hur kommer det sig att man vill avsäkra micron till en egen grupp? Pga den högre förbrukningen?

Ja, tex om den ligger på samma uttag som mycket annat och du drar igång en vattenkokare samtidigt som du värmer mat så riskerar du att säkringen går.....

Jag tycker om möjligt att man ska dra en separat grupp till uttagen vid köksbänk, då där brukar komma kaffekokare o vattenkokare.

_coffe_ skrev:
Avsäkrar man allt med en 10A säkring? Vad är det för skillnad mellan en snabb och en trög och när använder man vad?
Glömde den frågan. Ja, normalt 1.5 mm2 och 10 A för alla grupper utom till spis, ugn och andra storförbrukare som får 2.5 mm2 och 16 A.

I regel används tröga säkringar - dvärgbrytare av typ C. Snabba (B), eller lägre märkström, kan behövas för väldigt långa gruppledningar (+30-40 meter).

Jag har sammanlagt tre uttag i köket som inte har något med kyl/frys, spisen eller diskmaskinen att göra, borde man fördela dessa på var sin fas? Det känns som att det blir en himla massa säkringar bara för att man vill vara på den säkra sidan?!

Så som vi använder uttagen i köket i dagsläget, så sitter micron i ett uttag (placerad på en annan köksbänk), uttaget vid själva arbetsbänken sitter kaffekokaren i plus en bänkbelysning, detta uttag används också till diverse köksredskap så som sambons hushållsassistent när hon är på det humöret eller elvisp och dylikt. Det sista uttaget (som dessutom är en utanpåliggande stor rackare med fyra uttag) är fönsterlampan inkopplad och med (om man frågar mig och inte sambon) dammsugaren inkopplad med jämna mellanrum, plus kanske nån mobilladdare eller så.

Nä, det är inget måste. När man ev smällt en säkring en gång pga överlast så kommer man ihåg till nästa att inte kräma på varenda husållsmaskin samtidigt.

Det räcker långt med en grupp för dessa uttag, dvs det föranleder inte ett ingrepp för att dra fram en ny grupp, om det inte ges tillfälle i samband med renovering etc.

Det har än så länge aldrig hänt att vi har kört micro, dammsugare, kaffekokare och hushållsapparater samtidigt, så chansen/risken att det händer i framtiden känns obefintlig. Om inte annat så vet man ju om rent generellt att inte köra alla "tunga" pryttlar samtidigt.

Jag känner att jag har fått en del kött på benen nu, ska kolla igenom lite hur det ser ut när jag kommer hem från jobbet, vad som behövs och är rimligt enligt mitt lekmannaöga.

Hur mycket garaget behöver är såklart en fråga om hur garaget används. Om du inte tänker ha t.ex. svets eller strömkrävande verktyg och dessutom inte har elvärme i garaget så kan det funka bra som idag, att mata det från samma grupp som källarbelysningen.

Det kan kanske vara värt att lägga till den antagligen rätt lilla slant som går åt för att få en central med 3 rader med 13 platser, eller för den delen två rader med 18 platser vardera (som jag tror patrik_hed brukar förespråka).

Garaget används inte i så stor utsträckning idag just pga att jag inte har någon tre-fas till min större svets. Har dock en mindre som går på en-fas, men den räcker inte till så mycket. Utnyttjandet av garaget kommer att öka när jag får in "riktig" el till byggnaden, i form av bilbyggande i den lite högre skolan (super seven-replica).

Det blir ju så sett lika mycket plats oavsett vilken av de två centraler man skulle ta, på vilket sätt skulle man föredra den ena framför den andra?

Jag skulle absolut satsa på en ny undercentral i garaget med matning parallellt med huset

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.