R rakt09 skrev:
sen ett ytterligare fulmektips.

om utgångsbrädorna är vridna och du efter uppdelning i bitar att limma ihop, vänder varannan bit kommer vinkelfelen att ta ut sig. inget som syns på den färdiga skärbrädan

eventuell krumning av ytorna som skall limmas kan ju tas bort så enkelt som att slipa mot ett ark sandpapper som lagts på en plan yta. det handlar om begränsad mängd material som skall bort.

att sedan få ytan plan och fin på den färdiga skärbrädan är som vi sett ett lätt jobb.

till syvende och sist handlar det väl om hur många skärbrädor du skall göra, och eventuell övrig användning av eventuella verktyg du köper in.

mer allmänt användbara verktyg för träbearbetning tycker jag är sänksåg, multisåg, vinkelslip med 24ans papper, och förstås den tvångsdrivna excenterslipen. och det hör väl till att äga en pendelsticksåg och en mindre excenterslip för putsning. användbart men inte oundgängligt är elhyvel och handöverfräs.

ingen av dessa kräver eget utrymme med fria ytor omkring så som en plan och rikthyvel gör. enligt mig ett ganska stort steg att ta. räkna med att 10 kvm kostar en tusing i månaden att uppräthålla. blir snabbt ganska dyra skärbrädor, om inte annan användning tillkommer....
Ok, bra tips! Ja, som sagt slutfinish har jag ganska bra koll på, behöver bara säkerställa att jag har bra material på väg in i projektet...

Ja, cirkelsåg har jag en bra samt vinkelslip men jag har aldrig jobbat med grövre papper än 40 korn. Har även rasp liknande skivor för grov bearbetning men det är såklart inte användbart för skärbrädor. Pendelsticksåg har jag och en smidig excenterslip för slutfinish. Jag har även elhyvel (som jag inte riktigt är kompis med än) och en överfräs med sänk på 1400W som funkar riktigt bra.

Vi får väl se hur mycket skärbrädor jag gör eller övrigt där jag har nytta av planhyvling men det känns ganska bra att ha den möjligheten för mig som är lite lat... 😁 En bordsmodell tar ju inte så stor plats heller.

Jag hittade ytterligare en video där man förklarar hur man kan rikta virke utan en rikthyvel.

ja det finns flera vägar till rom:) och med lite klurighet kan man komma runt det mesta.

en bordshyvel av typen först i video nr 1 är ju bra för om det behövs en insats att uppnå första plana ytan, och kan som du säger vara utformad så att den inte tar upp för mycket permanent plats. ett par rullstöd gör stor nytta.

därnäst skulle jag åter vilja framhålla sänksågen. vilken underbar problemlösare.
.
Träbordsskiva med synliga kvisthål och märken placerad på en utomhusbänk, väl lysande i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbord med upphöjd kant, delvis möjligen konstruerat för att underlätta träbearbetning eller för snickeriprojekt.
Skapa konto
Träpanelskivor i ett rum med mönstrat golv, en skiva lutande mot väggen och markerade urtag synliga.
Skapa konto

• Gilla
Per Karlsson7922
  • Laddar…
R rakt09 skrev:
ja det finns flera vägar till rom:) och med lite klurighet kan man komma runt det mesta.

en bordshyvel av typen först i video nr 1 är ju bra för om det behövs en insats att uppnå första plana ytan, och kan som du säger vara utformad så att den inte tar upp för mycket permanent plats. ett par rullstöd gör stor nytta.

därnäst skulle jag åter vilja framhålla sänksågen. vilken underbar problemlösare.
.
[bild][bild][bild]
Tack för bra input 👍🏻

Är det bara korta bitar till en skärbräda behöver du inte en stor rikthyvel. En liten bänkmodell kommer du långt med. Tritons lilla bänkmodell har fått bra betyg om du vill köpa nytt men mitt tips vore en liten inca, emco eller liknade begagnad. De flesta är både rikt och planhyvel och tar inte mycket plats. Du blir begränsad hur långa bitar du kan köra i rikten men är det smågrejer räcker det

• Gilla
Per Karlsson7922
  • Laddar…
I Inver skrev:
Är det bara korta bitar till en skärbräda behöver du inte en stor rikthyvel. En liten bänkmodell kommer du långt med. Tritons lilla bänkmodell har fått bra betyg om du vill köpa nytt men mitt tips vore en liten inca, emco eller liknade begagnad. De flesta är både rikt och planhyvel och tar inte mycket plats. Du blir begränsad hur långa bitar du kan köra i rikten men är det smågrejer räcker det
Hej, tack för tipsen. Jag köpte igår en bänk modell på Bauhaus som fått bra betyg.

https://www.bauhaus.se/maskiner/elverktyg/planhyvel-scheppach-plm1800-1500w

Det är en planhyvel men kommer att försöka rikta genom att kila upp virket enligt de filmer som är länkade i videon.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.