566 läst ·
20 svar
566 läst
20 svar
Vad är bästa tipset för att rikta och plana trä för skärbrädor
Jag har köpt en del fint virke, valnöt, ek osv. som jag bla. tänkte göra skärbrädor av. Problemet är att jag har väldigt begränsat utrymme och har inte plats för att köpa stora rikt och planhyvlar. Är det någon som har tips på en bra liten och helst billig maskin som kan göra båda delarna? Alternativet jag tittar på är att bygga en rig för att planfräsa men jag hade föredragit en rikt och planhyvel för att det känns snabbare och smidigare.
jag hade använt min tvångsroterande makita bo6040. en ojämnhet i en bordsskiva på ett par mm äter den till frukost, och med god ytfinish redan med grovt papper. en sentida efterföljare heter bo6050. bosch och några till har liknande alternativ, rotex och vad de kan heta. dumsnåla dock inte och köp alltså inte en modell utan tvångsrotationen. det är den som är grejen.
.
.
Tack! Jag kommer såklart att slipa efteråt och då verkar Makitan vara ett bra alternativ, men det jag behöver göra är att först rikta skevt virke för att därefter plana ner dem till en viss tjocklek.R rakt09 skrev:jag hade använt min tvångsroterande makita bo6040. en ojämnhet i en bordsskiva på ett par mm äter den till frukost, och med god ytfinish redan med grovt papper. en sentida efterföljare heter bo6050. bosch och några till har liknande alternativ, rotex och vad de kan heta. dumsnåla dock inte och köp alltså inte en modell utan tvångsrotationen. det är den som är grejen.
.
Jag har både rikt- och planhyvel samt en fräsjigg för att kunna plana av större stycken. För att vara helt ärlig är fräsjiggen enklare att använda. Men för att komma så långt att den ska användas använder jag rikt- och planhyveln mycket för att få till material för att kunna limma ihop styckena.
Ett alternativ är ju en större handhållen hyvel för att allt. Kräver lite mer av dig, men blir bra med lite arbete.
Ett alternativ är ju en större handhållen hyvel för att allt. Kräver lite mer av dig, men blir bra med lite arbete.
ja Per, i den situationen verkar en rikthyvel av värde
det är dock bara sidorna på varje bit som behöver vara plana gentemot varandra, så du bör klara dig med en liten modell. ytan på den färdiga skärbrädan är lätt att bearbeta med t ex mitt förslag ovan.
och vid svängig ådring kan en hyvel komma att hugga loss skålade bitar ut ytorna man efteråt ser med ögat, så det uppstår behov av t ex ifyllnad. det slipper man i stort sett med mitt förslag.
sedan är ämnena ojämt ådrade kan det även senare uppstå fuktspänningar. om man kexar ihop skärbrädan blir den robustare. det finns ju kexmaskiner, men en överhandsfräs duger gott.
och vid svängig ådring kan en hyvel komma att hugga loss skålade bitar ut ytorna man efteråt ser med ögat, så det uppstår behov av t ex ifyllnad. det slipper man i stort sett med mitt förslag.
sedan är ämnena ojämt ådrade kan det även senare uppstå fuktspänningar. om man kexar ihop skärbrädan blir den robustare. det finns ju kexmaskiner, men en överhandsfräs duger gott.
Ja, det är ju såklart det optimala. Blir lite avundsjuk på de som har så stora ytor till förfogande för det är ju så man "borde" göra.Bart skrev:
Jag har både rikt- och planhyvel samt en fräsjigg för att kunna plana av större stycken. För att vara helt ärlig är fräsjiggen enklare att använda. Men för att komma så långt att den ska användas använder jag rikt- och planhyveln mycket för att få till material för att kunna limma ihop styckena.
Ok, jag hade som tanke att rikta upp virket med små kilar för att få den hyfsat plan och därefter köra den i en fräsrig. När man har kört ena sidan har man ju då en plan sida som man kan lägga mot arbetsbänken och köra andra sidan. Är detta en variant om man inte har varken rikt eller planhyvel som du?
Nja, jag kommer nog ganska snabbt att tröttna på att handhyvla om jag känner mig rätt 😄
Produkter som diskuteras: "arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
sen ett riktigt fulmek-tips. det har aldrig blivit av att jag köpt limknektar. alltså de kostar inte mycket, men löst problemet med att limma ihop skivmaterial varje gång det varit aktuellt - med packtejp.
översträcker man den och kör ett par tre varv uppnås överraskande god kompression.
frånvaro av kantskador får man på köpet.
översträcker man den och kör ett par tre varv uppnås överraskande god kompression.
frånvaro av kantskador får man på köpet.
Ok, då tänker vi lika. Ja, det är just det. Om jag kör virket i en planhyvel blir det platt men inte plant mot andra sidan. Om jag istället bara använder en rikthyvel så kommer alla ev. skevheter att finnas kvar i brädan även om sidorna är plana mot varandra så jag behöver ju båda. Jag har sett att man kan stötta upp virket med kilar innan man kör det genom rikthyveln för att få en sida plan för att därefter vända på den och köra andra sidan. På det viset skulle man klara sig med en rikthyvel men då är jag osäker på hur man gör med kanterna? Kan man köra virket på högkant i en rikthyvel?R rakt09 skrev:ja Per, i den situationen verkar en rikthyvel av värdedet är dock bara sidorna på varje bit som behöver vara plana gentemot varandra, så du bör klara dig med en liten modell. ytan på den färdiga skärbrädan är lätt att bearbeta med t ex mitt förslag ovan.
Bästa svaret
En planhyvel av modell lunchbox kan agera rikthyvel också. Spänn fast det du vill rikthyvla på en skiva så att de ligger still och skicka genom planhyveln. En sådan tar inte så mycket plats, och kan ofta ta ganska breda ämnen också så att behovet av en fräsjigg inte alltid kommer finnas.
Tack, det är precis en sådan modell jag har kikat på men tipsen i videon är klockrena vilket jag försökte beskriva i ett av mina svar i tråden. Då får man ju som du säger både riktning och planing i ett. Ska kika vidare på dessa, har hittat flera i prisklassen ca. 4000 kr.Bart skrev:
Om den "lilla" bordhyveln klarar att rikta beror på hur breda (som ställs på kant) brädor man har samt som jag förstår det på hur stark fixtur man har på släden. Jag har inte kommit så långt att jag test. Tjockleken inverkar också då det finns en mingräns som går att köra.
Har du planhyvlat virket kan du fräsa kanten längs en skena, vattenpass eller riktigt rak skiva/bräda. En injusterad cirkelsåg funkar också eller en sänksåg (har inte provat).
Jag har hamnat i en liten planhyvel och sen någon rimlig metod för att fixa riktningen. Från handhyvel, fräs eller bandsåg (jag har lyxen att få plats med en) beroende på vad jag ska göra. Jag är inte heller främmande för att slipa vilket ger minst risk för urslag. Fäst pappret på en rak skena och slipa så blir det rimligt rakt.
Har du planhyvlat virket kan du fräsa kanten längs en skena, vattenpass eller riktigt rak skiva/bräda. En injusterad cirkelsåg funkar också eller en sänksåg (har inte provat).
Jag har hamnat i en liten planhyvel och sen någon rimlig metod för att fixa riktningen. Från handhyvel, fräs eller bandsåg (jag har lyxen att få plats med en) beroende på vad jag ska göra. Jag är inte heller främmande för att slipa vilket ger minst risk för urslag. Fäst pappret på en rak skena och slipa så blir det rimligt rakt.
sen ett ytterligare fulmektips.
om utgångsbrädorna är vridna och du efter uppdelning i bitar att limma ihop, vänder varannan bit kommer vinkelfelen att ta ut sig. inget som syns på den färdiga skärbrädan
eventuell krumning av ytorna som skall limmas kan ju tas bort så enkelt som att slipa mot ett ark sandpapper som lagts på en plan yta. det handlar om begränsad mängd material som skall bort.
att sedan få ytan plan och fin på den färdiga skärbrädan är som vi sett ett lätt jobb.
till syvende och sist handlar det väl om hur många skärbrädor du skall göra, och eventuell övrig användning av eventuella verktyg du köper in.
mer allmänt användbara verktyg för träbearbetning tycker jag är sänksåg, multisåg, vinkelslip med 24ans papper, och förstås den tvångsdrivna excenterslipen. och det hör väl till att äga en pendelsticksåg och en mindre excenterslip för putsning. användbart men inte oundgängligt är elhyvel och handöverfräs.
ingen av dessa kräver eget utrymme med fria ytor omkring så som en plan och rikthyvel gör. enligt mig ett ganska stort steg att ta. räkna med att 10 kvm kostar en tusing i månaden att uppräthålla. blir snabbt ganska dyra skärbrädor, om inte annan användning tillkommer....
om utgångsbrädorna är vridna och du efter uppdelning i bitar att limma ihop, vänder varannan bit kommer vinkelfelen att ta ut sig. inget som syns på den färdiga skärbrädan
eventuell krumning av ytorna som skall limmas kan ju tas bort så enkelt som att slipa mot ett ark sandpapper som lagts på en plan yta. det handlar om begränsad mängd material som skall bort.
att sedan få ytan plan och fin på den färdiga skärbrädan är som vi sett ett lätt jobb.
till syvende och sist handlar det väl om hur många skärbrädor du skall göra, och eventuell övrig användning av eventuella verktyg du köper in.
mer allmänt användbara verktyg för träbearbetning tycker jag är sänksåg, multisåg, vinkelslip med 24ans papper, och förstås den tvångsdrivna excenterslipen. och det hör väl till att äga en pendelsticksåg och en mindre excenterslip för putsning. användbart men inte oundgängligt är elhyvel och handöverfräs.
ingen av dessa kräver eget utrymme med fria ytor omkring så som en plan och rikthyvel gör. enligt mig ett ganska stort steg att ta. räkna med att 10 kvm kostar en tusing i månaden att uppräthålla. blir snabbt ganska dyra skärbrädor, om inte annan användning tillkommer....
Tack! Ja jag har en bra cirkelsåg och har skapat riktigt bra riggar för 90 gr kantsågning så om det inte funkar i hyveln så funkar såklart detta. Jag har även en överfräs som skulle funka men såklart enklare om man kan rikta och plana alla ytor samtidigt i samma maskin 😊Z z_bumbi skrev:Om den "lilla" bordhyveln klarar att rikta beror på hur breda (som ställs på kant) brädor man har samt som jag förstår det på hur stark fixtur man har på släden. Jag har inte kommit så långt att jag test. Tjockleken inverkar också då det finns en mingräns som går att köra.
Bandsåg kommer jag dessvärre aldrig att få plats med i mitt nuvarande hus men vi får väl se i framtiden...