Korta versionen: Vad är bästa sättet i ett badrum för att bygga golv med golvvärme på ett träbjälklag?

Långa versionen:
Jag behöver ett gott råd från er som varit med ett tag. Jag känner mig ganska kunnig på olika metoder och påläst kring dem, men har svårt för att bestämma mig för bästa lösningen. Jag vill köra beprövat och säkert.

Förutsättningar:
* Nybygge (har lagt träbjälklag idag, inget mer)
* Badrum på 12 m² med bastu, badkar, dusch och toa ovanpå bjälklaget (andra våningen).
* Vattenburen golvvärme
* Mellanbjälklaget på 45 x 220 på CC 450 mm. Upplagslängd: ca 4 m. Kortlingar finnes.
* Klinker på golvet.
* Önskas: "Ett styvt golv som bygger minimalt i höjd till en låg kostnad.".

Funderingar:
-Lösull eller eps-betong i bjälklaget?
-Vanlig spånskiva V20 eller fukttrög V313 ?
-Spårad spånskiva eller inte? Fräsa själv eller inte?
-Spårad cellplast?
-Värmeplåtar?
-Sprickarmering?
-Gjuta vanligt eller med flytspackel?

Kommentarer:
-EPS-betong styvar upp men kostar upp mot 10.000 kr.
-Med tre golvbrunnar kommer det bli en del fall och lutningar av golvet. Har en duktig betongare som gjuter med betong och får det fint, färdigt för tätskikt. Flytspackel bygger mindre så klart.
-Med värmerören infällda i spån/frigolit blir bygghöjden bättre med flytspackel. Med värmen klamrad mot sprickarmeringen behövs det ändå ett antal cm varför vanlig betong blir bättre.

Så snälla, ge mig ett gott råd.

Redigerat:
Gjorde såhär uppifrån och ner:
Cellplast 100 mm
Cellplast 50 mm
EPS 100 mm som jag rakade mot överkanten av golvvärmerören
Armeringsjärn spikat på golvreglarna
Golvvärmeslang najad på armeringsnät
Sist flyt på detta

Detta var vad min plattsättare rekommenderade när man ska kakla och golvvärme.

Du menar antagligen nerifrån och upp?

Oj sa jag golvvärme? Jag menar takvärme.

Ja du har rätt.

Lyfter denna tråden, borde finnas bra och kunniga badrumsmänniskor på detta forum tycker jag.

huggan: hoppas att din konstruktion fungerar i många år, men tyvärr så är det helt fel enl. EPScement.
Man ska inte blanda cellplast och EPS och man ska inte fästa armeringen i golvreglarna, den ska fästas i EPSn
annars var det rätt :)

martinradbo: vad tror du om att lägga värmen mellan golvbjälkarna och sen 22mm spån på det och därefter armera och flytspackla min 12mm, blir i praktiken säkert 25mm i snitt= ca 500kg flyt som ska vara fiberarmerade.
Flyter man i 2 omgångar bör man få till fallen bra, tänk bara på att flyta hela golvet min 12mm först så du har en homogen kaka över hela golvet

Med vanlig betong så blir det så klart billigast, men du får ju vänta minst 3månader, kanske uppemot 6månader, med ROTbruk så går det fort men blir dyrt och du måste nog gjuta minst 4-5cm

rekommendationen är ju fukttrög men tror de flesta använder vanlig spånskiva.

Jag har ett badrum på 12 m2 i mitt nybygge. Jag kör Kerto 45*300 cc 30 under badrummet. På det golvspån. Prima, sen armering(2,5mm nät) LK golvärme L8 paket som bygger väldigt lite. Sen flöt vi in det. Väldigt nöjd med fall mot brunnarna och det känns klappstabilt, flytet 5 cm på högsta stället.. Fördelaren med minishunt sitter i väggen på intilliggande garderob med skvallerrör mot badrummet.

nino skrev:
martinradbo: vad tror du om att lägga värmen mellan golvbjälkarna och sen 22mm spån på det och därefter armera och flytspackla min 12mm, blir i praktiken säkert 25mm i snitt= ca 500kg flyt som ska vara fiberarmerade. .
Menar du värmen i EPS-betong mellan bjälkarna eller på nåt annat sätt? Blir det inte väldigt lång väg för värmen att ta sig igenom både 22 mm spån samt betong/flyt? Kan man inte skippa golvspånet om man har eps mellan bjälkarna?

nino skrev:
Med vanlig betong så blir det så klart billigast, men du får ju vänta minst 3månader, kanske uppemot 6månader, med ROTbruk så går det fort men blir dyrt och du måste nog gjuta minst 4-5cm
Min betongkille menade att prisskillnaden för betong som torkar snabbare inte är speciellt stor, men jag vet inte. Eftersom man vill ha minst 4 cm bygghöjd så är det mest aktuellt om man lägger värmeslangen i betongen och därmed kan minska på övrig bygghöjd under (alltså slippa ev. spårade skivor m.m.)

jag menar i plåtar som ligger mellan golvreglarna, finns även bjälklagskassetter men dom är nog för cc600, vanlig isolering i golvet. Jag tror inte det spelar så stor roll om det ska gå genom golvspånet det blir varmt rätt fort och sen sprider spacklet och klinkern värmen.

http://www.lksystems.se/sv/LK-Syste...alkar/LK-Varmefordelningsplat-16-i-glespanel/
eller bjälklagsplåt 16

EPS blir nog absolut stabilast men så klart dyrt... stämmer att man inte ska ha golvspån då

Finns iof ROTbetong som torkar på ca 2veckor som inte är så jättedyr, sen finns det som torkar på 24hmen då kostar den runt 10-15kr/kg

Hänger på tråden lite. Jag är inte i branschen alls men har upphandlat byggt flera badrum de senare åren och fått skador i nybyggda mm mm. Så jag har sedan 2006 varit mycket inläst på bkr och s/m värden, armeringsnät mm. Nu är det snart dax igen. Av de skadereglerarna jag träffat klagar många på bkr och brister i deras regler. Så. Vad skall man, på öp i ett trähus, lägga krut på? Skall man lägga godkänd våtrumsmatta under kakel, eller propsa på armeringsjärn inte fiberarmerat flytspackel som jag tror är godkänt för mindre än tio kvm. Jag skulle själv lägga energi på att regling är tät, Osby bakom skivorna samt att tätskiktet är anslutet rätt i golvbrunnen. Vad mer kan förbättra bygget? Orkar liksom inte bygga om igen om en 2-3 år.....

Säker vatten har jag förstått är bra branschregler.

Mvh, Byggis

nino skrev:
huggan: hoppas att din konstruktion fungerar i många år, men tyvärr så är det helt fel enl. EPScement.
Man ska inte blanda cellplast och EPS och man ska inte fästa armeringen i golvreglarna, den ska fästas i EPSn
annars var det rätt :)
Klart att dom som tillverkar/säljer EPS vill att du inte ska blanda cellplast och EPS för då får dom sälja mindre.
Knappast att det påverkar konstruktionen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.