1 683 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Vad är bäst vid montering vid garage
Ska montera ett smålandsvillan garage och enligt ritning ska det vara betongspik.
Arbetskollegan föreslår expanderspik.
Går otroligt mycket snabbare med betongspik men förlorar jag något på det?
Arbetskollegan föreslår expanderspik.
Går otroligt mycket snabbare med betongspik men förlorar jag något på det?
Små och små, 70x3 ska det vara enligt ritning.
Är träregel.
Fixering av syllen är ju i mina tankar så garaget inte glider omkring på plattan. Vikten av garaget gör ju sitt.
Är träregel.
Fixering av syllen är ju i mina tankar så garaget inte glider omkring på plattan. Vikten av garaget gör ju sitt.
70x30 menar du? Då Hade jag kört expanderspik, går ju snabbt att borra genom regel och betong och bara spika ner den.Blomgren 92 skrev:
Produkter som diskuteras: "fasadplugg"
Fasadplugg
Fasadpluggar är särskilt utformade för att ha hög hållfasthet och används ofta i grövre material såsom betong och natursten. De är också utmärkta för montering av plåt. Med sin robusta konstruktion kan de hantera stora belastningar och
Läs mer
Haha läste felFredrikR skrev:
Men ja det var ju inte små betongspik jag tänker på såna här typ.
"BETONGSPIK 3,0X17MM 1005ST | Beijer Byggmaterial" https://www.beijerbygg.se/privat/sv...kjutspik/betongspik-3-0x17mm-1005st-006735232
Kan ju inte va kul att slå i 70 långa spik i betong om man inte förborrat
Men nu säger vi rent konstruktionsmässigt, finns det svagheter?
Det kommer funka eftersom företaget föreskrivet det men det är väl lägsta nivån.
Svagheten jag ser är att den går ju inte så långt ner i plattan, så vid en stor storm så är ju risken att garaget flyttar på sig större än om du använder något som går djupare ner i plattan
Svagheten jag ser är att den går ju inte så långt ner i plattan, så vid en stor storm så är ju risken att garaget flyttar på sig större än om du använder något som går djupare ner i plattan
Kan man slå i slagspik med hammare? Måste man ha plugg?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 389 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 389 inlägg
Förr var det vanligt att man spikade syllar men då gjorde man det i exakt rätt läge när betongen var lagomt hård och då fick betongen brinna ”runt” spiken. Det funkar fint men är betongen redan färdig kan man nog glömma att få ner spikar utan att förborra. Ska man likväl borra finns expanderspik också. Känns bättre och enklare men jag backar det med känslan, har egentligen ingen aning men det är expanderspik jag ser oftare på byggen.Blomgren 92 skrev:
Ingen plugg behövs men man måste vara noga med borrningen.
Jag har bestämt mig för expanderspik nu iallafall så får få mig inte på några nya tankar 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden