Ska montera ett smålandsvillan garage och enligt ritning ska det vara betongspik.
Arbetskollegan föreslår expanderspik.

Går otroligt mycket snabbare med betongspik men förlorar jag något på det?

Jag tänker vad är betongspik? Det jag tänker på är sånna små man skjuter i betong för att skjuta stålreglar eller så

Vad är det du ska montera ner i betongen? TräRegel eller är det något vinkelfäste?

Små och små, 70x3 ska det vara enligt ritning.

Är träregel.

Fixering av syllen är ju i mina tankar så garaget inte glider omkring på plattan. Vikten av garaget gör ju sitt.

Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Små och små, 70x3 ska det vara enligt ritning.

Är träregel.

Fixering av syllen är ju i mina tankar så garaget inte glider omkring på plattan. Vikten av garaget gör ju sitt.
70x30 menar du? Då Hade jag kört expanderspik, går ju snabbt att borra genom regel och betong och bara spika ner den.

Hojte Hojte skrev:
70x30 menar du? Då Hade jag kört expanderspik, går ju snabbt att borra genom regel och betong och bara spika ner den.
70x30??
Jag fäste syllen med fasadplugg, typ 5x150.

Men nu säger vi rent konstruktionsmässigt, finns det svagheter?

Det kommer funka eftersom företaget föreskrivet det men det är väl lägsta nivån.

Svagheten jag ser är att den går ju inte så långt ner i plattan, så vid en stor storm så är ju risken att garaget flyttar på sig större än om du använder något som går djupare ner i plattan

• Gilla
Blomgren 92
  • Laddar…
Kan man slå i slagspik med hammare? Måste man ha plugg?

Rickard.
Blomgren 92 Blomgren 92 skrev:
Kan man slå i slagspik med hammare? Måste man ha plugg?
Förr var det vanligt att man spikade syllar men då gjorde man det i exakt rätt läge när betongen var lagomt hård och då fick betongen brinna ”runt” spiken. Det funkar fint men är betongen redan färdig kan man nog glömma att få ner spikar utan att förborra. Ska man likväl borra finns expanderspik också. Känns bättre och enklare men jag backar det med känslan, har egentligen ingen aning men det är expanderspik jag ser oftare på byggen.

Ingen plugg behövs men man måste vara noga med borrningen.

• Gilla
Blomgren 92
  • Laddar…
Jag gillar att göra saker rejält och tog därför expanderbult. Var mycket smidigt och sitter som berget

Jag har bestämt mig för expanderspik nu iallafall så får få mig inte på några nya tankar :crysmile:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.