Jag kom att välja asf. board tillslut... Men nu undrar jag om jag behöver "tejpa" eller på annat sätt foga skarvarna mellan skivorna? Jag bifogar en bild.

Tack alla för era tidigare svar och jag hoppas att min nya fråga kan få samma fina respons som vid tidigare inlägg 😀 ImageUploadedByByggahus.se1373210278.432017.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ImageUploadedByByggahus.se1373210304.607655.jpg
Skapa konto

• Gilla
Dana007
  • Laddar…
Jag hade försökt täta med något. Utefog vet jag att någon annan använde. I min botten hade de spikat vindpapp i varje fack för att få det tätt. Man vill ju inte att det ska dra in kall luft i isoleringen i golvet :)

• Gilla
Hussebysse och 2 till
  • Laddar…
Skär till en remsa asfaboard och limma dit med något montage lim, typ PL200.

• Gilla
amazingwanderer
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Skär till en remsa asfaboard och limma dit med något montage lim, typ PL200.
Det var just något sådant jag tänkt mig... Vore gott att slippa vindpappen då asf. skivan i sig ska fungera i dess ställe.

• Gilla
amazingwanderer
  • Laddar…
Utefog av akryl borde göra jobbet.
Att slöjda till papp verkar onödigt krångligt. Asfaboarden är ju lufttät i sig.

Jag ser att asfaboarden är spikad under golvreglarna och sträcker sig över/under flera reglar.
Då skall det inte vara någon risk att den hänger ner sig.

KnockOnWood skrev:
Utefog av akryl borde göra jobbet.
Att slöjda till papp verkar onödigt krångligt. Asfaboarden är ju lufttät i sig.

Jag ser att asfaboarden är spikad under golvreglarna och sträcker sig över/under flera reglar.
Då skall det inte vara någon risk att den hänger ner sig.
Tack alla! Jag inhandlar lite akryl och kör en liten variant där samtliga skivor fogas samman med akrylfog och utmed grundmuren "slöjdar" jag småbitar som jag fäster med akryl som bindemedel.

Än en gång har forumet hjälpt mig att fatta rätt beslut, ni är alla bäst 😃

Vi vill se bilder när du är klar :)

tlundberg skrev:
Vi vill se bilder när du är klar :)
Självklart så ska ni få se bilder om ni vill se bilder 😀

Jag körde med oljehärdad 12 mm masonit på mitt nybygge (plintgrund). Lätt att lägga eftersom den passar i cc 60. 40 kr per skiva 550x1200 mm. Tejpade skarvarna med nån sorts åldersbeständig byggtejp. Satte impregnerad 22x95 under reglarna. (Innan jag spikade fast reglarna!) Spikade masoniten med pappspik för hand. Drygt och svårt att komma igenom det härdade lagret. Träffade fingrarna med hammaren ett antal gånger... Pistol eller skruv att rekommendera. Men bra blev det, hittills i alla fall.

12 mm masonit? Det var tjockt! Var hittade du det?

tlundberg skrev:
12 mm masonit? Det var tjockt! Var hittade du det?
Bra där, 6 mm är det så klart!

6mm är också ganska tjockt. Var handlar du?

Lokal firma i Älmhult, Trähuset. Jo, den är tjock. Håller att trampa snett på ett par gånger...

• Gilla
FullForce och 1 till
  • Laddar…
Slutsats: använd aldrig asfaltsboard i renoveringssyfte. Svårt skivmaterial att arbeta med, fogar som blir fula och det slutar med att du måste tömma ut femtioelva tuber med acrylfog.

Till råga på allt så har jag nu efter att tre besökare, ja tre stycken! infört besöksförbud tills det att golv finns. för som ni nu säkert har förstått så har dessa tre klampat igenom min färdiga blindbotten vilket resulterat i ett mindre fint lapptäcke nere i krypgrunden.

Eventuellt kommer dessa tre missöden resultera i att jag får byta min blindbotten helt i regionerna för klantarnas feltramp...

Men jag är inte bitter 😜

Ett citat att minnas: "Jag trodde man kunde gå där, du sa ju inget!"

Vem av er skulle sätta ner foten i detta med tron att man faktiskt skulle kunna ta några steg? ( se bild)

ImageUploadedByByggahus.se1375437487.132845.jpg
Skapa konto

• Ledsen
sallad
  • Laddar…
Jag hade hålt mig till att gå på reglarna...
Ta gärna en bild underifrån på lapptäcket och lägg upp! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.