3 145 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Vad används en bostadsrättsförenings lån till?
Bor i en förening där man av outgrundlig anledning amorterat otroligt lite och byggt upp en kassa som är mer än en årsomslutning.. enligt mig lite dumt att stå och betala ränta på 1-3% på 16 mille i lån och sedan ha 10 mille på ett sparkonto som ger 0.4%
Bättre att amortera friskt och låna på nytt när behpv finns.
Men det är min åsikt..
Men det är min åsikt..
Det stämmer nog. Du kan ju fråga på nästa årsmöte. Det är ju inte god ekonomi att ha en onödigt stor kassa. Det kan ju vara så att man planerar en större investering eller att man har bundna lån och amorterar vid omläggningen. Men det kan också vara oföretagsamhet. Man måste förstås veta mer om kassaflöden, men vanligen behöver man nog max ett halvårs omsättning i kassareservC Centermonterad_tumme skrev:Bor i en förening där man av outgrundlig anledning amorterat otroligt lite och byggt upp en kassa som är mer än en årsomslutning.. enligt mig lite dumt att stå och betala ränta på 1-3% på 16 mille i lån och sedan ha 10 mille på ett sparkonto som ger 0.4%
Men det är min åsikt..
För en massa år sedan var det vanligast att lägga större delen av lånen på föreningen och ha en liten insats när man byggde nytt. Numera är det vanligt att ha en hög insats så att månadsavgiften blir låg. Antar att det beror dels på det låga ränteläget, dels på att många som köper nybyggd lägenhet är äldre som säljer en villa och hellre lägger sin vinst från villan i insatsen än att ha dem på banken för att betala månadsavgiften med.
Bättre upp. Tog tag och blev invald i styrelsen och styr upp därK klimt skrev:Det stämmer nog. Du kan ju fråga på nästa årsmöte. Det är ju inte god ekonomi att ha en onödigt stor kassa. Det kan ju vara så att man planerar en större investering eller att man har bundna lån och amorterar vid omläggningen. Men det kan också vara oföretagsamhet. Man måste förstås veta mer om kassaflöden, men vanligen behöver man nog max ett halvårs omsättning i kassareserv
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bubblande i gammal toalett när andra badrummet används
Vatten & Avlopp -
Livslängd AC (som används sällan)
Värmepumpar -
Vad används bostadsrättsföreningens lån till?
Växthus -
Förvara Bosch skruvdragare batterier om de inte används en längre period?
Verktyg & Maskiner -
Vad används för att fylla mellan vägg och karm
Badrum