2 906 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Vad använda som fyllning under garagebygge?
Jag har en sluttningstomt som består av lite sandmark på berg, där berget kommer i dager på några ställen. Inte så djupt till berget alltså. Där jag vill bygga ett carport så sluttar tomten ganska mycket kanske 1,5-2 meter på 15m. Det behövs fyllas ut en del alltså, så att man slipper upp även när det är halt på vintern. Men vad kan man fylla med? Funkar det att jämna till med överblivna schaktningsmassor från ett vägbygge i närheten för att sen lägga på gruset för grunden eller måste man fylla med dyrt grus hela vägen upp?
Det ska alltså bli en dubbel carport med ca 20kvadrat förråd/snickeboa i högsta ändan. För 2 vanliga personbilar.
Nån som vet?

Det ska alltså bli en dubbel carport med ca 20kvadrat förråd/snickeboa i högsta ändan. För 2 vanliga personbilar.
Nån som vet?
Enligt mina kunskaper i grundläggning så är det inte ok med schaktmassor från ett vägbygge. Det skall vara material som man kan packa och sedan inte kan ändra konstistens. Dvs sprängsten, stenmaterial eller liknande.
Men det finns säkert andra som kan ge bättre svar.
Men det finns säkert andra som kan ge bättre svar.
Det måste väl vara viktigt att padda ordentligt också, t.ex. köra ett par varv med paddan efter var 20:e cm fyllning eller nåt sånt...
Eller...?
Men vad menar du med "så att man slipper upp även när det är halt på vintern", den meningen får mig nästan att tro att det uppfyllnad under infarten du menar snarare än under själva garaget.
Eller...?
Men vad menar du med "så att man slipper upp även när det är halt på vintern", den meningen får mig nästan att tro att det uppfyllnad under infarten du menar snarare än under själva garaget.
O ja. Packningen ska göras i lager och med en lämplig padda för jobbet. Det har varit uppe tidigare i gamla forumet. Om inte annat bör enrtreprenören eller uthyraren kunna hjälpa till med korrekt dimensionering
lägg grova stenar i botten fyll sedan upp med bergkross 0-90 osv...
Jag vill ha upp garaget så att jag inte får uppförsbacke upp till vägen när jag kört ut från garaget så eg. vill jag har fyllnadsmassor ända från garaget ut till vägen.Mikael_L skrev:
Och gruset och stenen ska helst vara av typ kross. Fina mjuka runda stenar både små och stora har tyvärr en tendens att glida omkring lite så det är risk för sättning i grunden i framtiden.
Om jag inte har fått det hela om bakfoten så bör andelen sand inte heller vara för hög.
Om jag inte har fått det hela om bakfoten så bör andelen sand inte heller vara för hög.
Enlig min "gruskille" så är vanlig småsten att rekomendera under platta för vanlig sten suger inte fukt på samma sätt som kross. Men det finns väl olika skolor antar jagMikael_L skrev:
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Det beror väl iofs på hur mycket material som ska fyllas. Är det lite så håller jag med men är det mer så skulle jag ha börjat med samkross 0-200 för att sedan växla material de sista 30-40 centimetrarna.
Ska man fylla mer än en halvmeter så är det väldigt dyrt att fylla med endast den fina och dyra varianten.
Ska man fylla mer än en halvmeter så är det väldigt dyrt att fylla med endast den fina och dyra varianten.
Klicka här för att svara