K karkka skrev:
Kan man visst göra, 5 ledare överallt, dyrt ja visst men då är man säker på att ha möjligheter, om man vill ha alternativ. I en maskinhall spelar det inte så stor roll mera än kostnaden för 3 vs 5 ledare. Han kanske senare vill ha 230v VU vid strömställaren då är det bra att ha 5 ledare fram.

Att säga att man aldrig ska dra först och sen bestämma hur man ska koppla anser jag är fel ordval. Händer ibland i jobbet att man får dra flera ledare utifall, för kunden vet inte hur han vill ha.
Då tror jag det är fel elektriker som är i farten, det första man gör är att planera jobbet. Sedan skaffar man det som man behöver och gör som det ska vara. Jag skulle ALDRIG tillåta varken mig eller någon som jobbar för mig att dra ledningar och sätta dosor och apparater på chans.
Det skulle vara ytterst oprofessionellt..

• Gilla
elmontören
  • Laddar…
K karkka skrev:
Spiken på klamman bör sitta på undersidan av kabeln. 20-25cm avstånd mellan klammorna och ca 5-7cm från hörn och dosor för klamman då får det fackmanna mässigt utfört.

Vem har satt fasskenan på ovansidan av säkringarna?? Utgående grupper ansluts på ovansidan.

Svårt att se om du ens anslutit faserna på undersidan av huvudbrytaren

Det här är riktigt hemmapul så det skriker om det.
Mycket vanligt med fasskenor på övesidan i lite "tuffare" miljöer där det tex kan bildas kondens. Sitter dom åpå undersidan kan det bli stående kondensvatten i fasskenorna som leder till överslag.

• Gilla
Grod4n och 1 till
  • Laddar…
Andy 80 Andy 80 skrev:
Skrev ju att jag ska klamra bättre. Bara precis börjat. Måste skruva upp fler brädor som kabelstegar. Och en stor anledning till att det ser ut som det gör är att jag ska isolera och göra innerväggar där svarven står. Detta är bara för att få igång svarv å svets. All klamring av dosor och kabel kommer att flyttas ut på innerväggarna och klamras efter konstens alla regler när det är klart. Nu kommer ni att skriva att man aldrig ska göra en elinstallation innan bygget är klart..
Är det nått fel med stora dosor?
Man använder dom dosor som är "lagom" varken för stora eller för små, ÅVEN om det inte är nått brott mot föreskrifterna att ha "för stora dosor". Det kan ju finnas flera orsaker till varför det finns olika storlekar på "grejerna".

• Gilla
claesborjesson och 1 till
  • Laddar…
Fortsatte idag med att dra ut 220 volt till uttag på båda sidor av maskinhallen.
Längs en vägg har jag en dieseltank med pump. Var bra att få dit uttag till den.

• Elledningar installerade längs takbjälkar i en maskinhall med synlig dieseltank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag monterat på trästolpe med kablar i verkstad, verktyg och dieseltank synliga.
    Skapa konto
  • Elektriska installationer och en elcentral monterade på en trävägg i en maskinhall.
    Skapa konto
  • Trästomme i taket av en maskinhall med elinstallationer och en stege.
    Skapa konto
  • Eluttag installerat på trävägg bredvid öppen elcentral med kablar och säkringar i en maskinhall.
    Skapa konto
Sätt nästa klammer närmare varandra ca 20-23 cm, första klammer ca 7 cm från böjen men inte i böjen och lika långt mellan alla klammer, mycket tvärare böjar med en radie på ca 3-4cm, jåt inte kabeln "hänga i luften.
Tyvärr så ser det inte bra ut, vore det hos mig skulle kabelspikaren få göra om allt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Det är ca 20 cm mellan klammerna, dock sa elektrikern att 40 till 50 är lagom. Det gick inte att göra tvärare böjar. Kabeln var så styv att klammerna åkte ut.
Är det inget som är bra. Mycket ris i denna tråd :/

Bara jag som tycker att jorden i matande ände ser ut att sakna trådar eller ser ut att vara bara biledare?
Sedan skulle ju inte jag själv göra så mycket jobb på nått som ska göras om utan i det läget satt upp uttag direkt vid centralen och använt skarvsladdar fram tills det går att göra det rätt.

Det är en 4-ledare plus skärm. Det är skärmen du ser. Det är den inre delen där jag har en gjuten platta som ska göras om. Den yttre delen där centralen är belägen kommer inte att byggas på med innerväggar. Där kommer det förbli plåtskal.

Redigerat:
Andy 80 Andy 80 skrev:
Det är ca 20 cm mellan klammerna, dock sa elektrikern att 40 till 50 är lagom. Det gick inte att göra tvärare böjar. Kabeln var så styv att klammerna åkte ut.
Är det inget som är bra. Mycket ris i denna tråd :/
Det som ser bra ut är väl att centralen, kopplingsdosan och uttaget ser ut att sitta rakt iaf. 40-50cm på en eqq eller eqlq eller vad nu du har är för långt imellan.

Sen lägger man ledarna bakom DIN-skenan i centralen.

K karkka skrev:
Det som ser bra ut är väl att centralen, kopplingsdosan och uttaget ser ut att sitta rakt iaf. 40-50cm på en eqq eller eqlq eller vad nu du har är för långt imellan.

Sen lägger man ledarna bakom DIN-skenan i centralen.
Tack för konstruktivt svar

E
Andy 80 Andy 80 skrev:
Tack för konstruktivt svar
Om vi nu inte fokuserar på det estetiska så är ju prio ett att allt är säkert och fungerar. Detta kan du och endast du bedöma på plats.

Såvitt jag kan se bör det hålla även om du behöver tänka på vissa saker som uppskalningsmått och dragavlastning.

Du kanske valt en kabel som inte är klammer vänlig, du kunde spikat upp VP-rör istället då och dragit kabeln i denna, det hade även gett ett extra mekaniskt skydd.

Nu antar jag att du vet och förstår att det ligger mer bakom varför folk klankar ner på det estetiska, skulle något hända med el installationen kommer försäkringsbolaget inte ersätta då det är tydligt hempulat och dessa jobb kräver s.k. auktorisation.

Nu tror jag å andra sidan du varit extra noggrann med inkopplingarna och då ska ju förhoppningsvis inget behöva hända.

Tack för input. Bra att du förklarar bakgrunden till varför det bör vara och se ut på ett visst sätt.
Då detta är en maskinhall utan några designkrav, har jag väl mer prioriterat att det ska vara praktiskt framför estik. Men jag vill att det ska vara säkert med såklart.
Inkopplingen har jag varit noga med så där känner jag mig trygg.
Kanske det går att skruva såna där metallskydd över ledningen på utsatta ställen?

Och det du ser som klagomål kanske någon annan skulle tagit till sig och tackat för "undervisningen". Och kan man inte gör tvärare böjar på kabeln så är det endera nått fel på kabeln eller den som ska göra böjen. Och den elektriker som sade 40-50 cm mellan klammerna är högst troligt inte en yrkesman. Man räknar ca 5 klammer/meter när man räknar på jobb.

Andy 80 Andy 80 skrev:
Fortsatte idag med att dra ut 220 volt till uttag på båda sidor av maskinhallen.
Har inte du 230 Volt som alla andra?

Vi bor väldigt ensligt till med gamla långa ledningar så blir nog inte mer än 220v över till oss.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.