16 742 läst ·
75 svar
17k läst
75 svar
Vad andvända för kopplingsdosor för att vidarekoppla 3-fas?
Ta först en bild på gamla centralen så man ser allt i den. Så långt det syns nu finns ingen matning till nollskenan i den via frånskiljbara anslutningen till vänster.
Om du nu gör jobb här själv kan du säga det rakt ut i stället för att hänvisa till pensionären och är det han som gjort det du visat får du påpeka problemen vid tillfälle. Kanske bäst om han lägger ner sidojobben om det blir så här.
Om du nu gör jobb här själv kan du säga det rakt ut i stället för att hänvisa till pensionären och är det han som gjort det du visat får du påpeka problemen vid tillfälle. Kanske bäst om han lägger ner sidojobben om det blir så här.
Har pratat med pensionären nu. Det är han som kopplat. Det är han som kopplat in i centralen. Dock hymlar jag inte om att jag planerar att göra resten själv.
Han sa såhär. Jag ber om ursäkt. Jag har kopplat fel. Jag kopplade som att det var en 4 ledarcentral. Dock funkar det såhär med sa han. Men vill jag koppla in skyddskärmen ska jag plocka bort den blåa som går in i jordfelsbrytaren och till ena skenan.
Istället ska jag dra den blå ledningen från matarkabeln direkt in i ingående på jordfelsbrytaren. Då blir en skena ledig för skärmen
Han sa såhär. Jag ber om ursäkt. Jag har kopplat fel. Jag kopplade som att det var en 4 ledarcentral. Dock funkar det såhär med sa han. Men vill jag koppla in skyddskärmen ska jag plocka bort den blåa som går in i jordfelsbrytaren och till ena skenan.
Istället ska jag dra den blå ledningen från matarkabeln direkt in i ingående på jordfelsbrytaren. Då blir en skena ledig för skärmen
Sen satte jag igång att dra utgående 5 ledare från centralen till 3 stycken trefasuttag för svarv, fräs och annat.
Startade svarven och svetsen och det funkade. Återstår att klamra kablarna lite snyggare.
Imorn ska jag dra 3-ledare till 220v uttag
Startade svarven och svetsen och det funkade. Återstår att klamra kablarna lite snyggare.
Imorn ska jag dra 3-ledare till 220v uttag
Skrev ju att jag ska klamra bättre. Bara precis börjat. Måste skruva upp fler brädor som kabelstegar. Och en stor anledning till att det ser ut som det gör är att jag ska isolera och göra innerväggar där svarven står. Detta är bara för att få igång svarv å svets. All klamring av dosor och kabel kommer att flyttas ut på innerväggarna och klamras efter konstens alla regler när det är klart. Nu kommer ni att skriva att man aldrig ska göra en elinstallation innan bygget är klart..
Är det nått fel med stora dosor?
Är det nått fel med stora dosor?
Redigerat:
Kan man visst göra, 5 ledare överallt, dyrt ja visst men då är man säker på att ha möjligheter, om man vill ha alternativ. I en maskinhall spelar det inte så stor roll mera än kostnaden för 3 vs 5 ledare. Han kanske senare vill ha 230v VU vid strömställaren då är det bra att ha 5 ledare fram.E elmont skrev:
Att säga att man aldrig ska dra först och sen bestämma hur man ska koppla anser jag är fel ordval. Händer ibland i jobbet att man får dra flera ledare utifall, för kunden vet inte hur han vill ha.
Spiken på klamman bör sitta på undersidan av kabeln. 20-25cm avstånd mellan klammorna och ca 5-7cm från hörn och dosor för klamman då får det fackmanna mässigt utfört.
Vem har satt fasskenan på ovansidan av säkringarna?? Utgående grupper ansluts på ovansidan.
Svårt att se om du ens anslutit faserna på undersidan av huvudbrytaren
Det här är riktigt hemmapul så det skriker om det.
Vem har satt fasskenan på ovansidan av säkringarna?? Utgående grupper ansluts på ovansidan.
Redigerat:
Fasskenan på ovansidan är ju inte nödvändigtvis fel, särskilt inte i en maskinhall där det kan växla mycket mellan varmt och kallt med kondens som följd. Har sett det rekommenderas flera gånger i detta forum för att undvika att det samlas vatten i skenan med kortslutning som följd.
Centralen var förmonterad när jag köpte den. Så eventuella fel i ordningen i centralen får tillverkaren stå för. Elektrikern har anslutit huvudbrytaren åt mig och jag har testat att det funkar, men håller med om att det inte riktigt ser ut som det brukar.K karkka skrev:Spiken på klamman bör sitta på undersidan av kabeln. 20-25cm avstånd mellan klammorna och ca 5-7cm från hörn och dosor för klamman då får det fackmanna mässigt utfört.