Hej!

Kan forumet hjälpa en glad amatör med att förklara skillnaden mellan dessa begrepp:

List
Sockel
Foder
Karm

V VisselRichard skrev:
Hej!

Kan forumet hjälpa en glad amatör med att förklara skillnaden mellan dessa begrepp:

List
Sockel
Foder
Karm
List: samlingsnamn för avlånga detaljer som används inom snickeri eller liknande (förstås ofta trä om vi pratar snickerier, men kan ju vara av andra material)
Sockel: Den list som sitter längst ner, även kallad golvlist - här kan man säkert diskutera vilka typer av golvlister som man kan kalla "sockel" - är en liten kvartsstav man sätter för att täcka glipa mellan golv och vägg en sockel, eller behöver den ha en viss höjd för att upplevas som en "sockel"?
Foder: täcklister som ramar in fönster/dörrar
Karm: den del av ett fönster eller en dörr som man monterar fast i väggen (den "ram" som fönstret eller dörren sitter i)

• Gilla
VisselRichard
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
List: samlingsnamn för avlånga detaljer som används inom snickeri eller liknande (förstås ofta trä om vi pratar snickerier, men kan ju vara av andra material)
Sockel: Den list som sitter längst ner, även kallad golvlist - här kan man säkert diskutera vilka typer av golvlister som man kan kalla "sockel" - är en liten kvartsstav man sätter för att täcka glipa mellan golv och vägg en sockel, eller behöver den ha en viss höjd för att upplevas som en "sockel"?
Foder: täcklister som ramar in fönster/dörrar
Karm: den del av ett fönster eller en dörr som man monterar fast i väggen (den "ram" som fönstret eller dörren sitter i)
Tack - det var ungefär som jag trodde - bra att veta när man ska köpa virke 😁

• Gilla
Hajjen
  • Laddar…
En tydlig skillnad mellan foder och sockel är att sockeln har en "skarp" vinkel på nersidan, oftast spetsigare än 90 grader, för att sluta tätt mot golvet. Foder har en rundad och "snyggare" kant eftersom den syns.

Vit Regina allmoge sockel med dekorativa detaljer och en rak undersida för tätslutning mot golv.

Vit Regina foderlist med rundad kant och dekorativ design, ofta använd för att dölja skarvar mellan vägg och dörrkarm.

• Gilla
Mixter1973 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En tydlig skillnad mellan foder och sockel är att sockeln har en "skarp" vinkel på nersidan, oftast spetsigare än 90 grader, för att sluta tätt mot golvet. Foder har en rundad och "snyggare" kant eftersom den syns.

[bild]

[bild]
Tack - jag har undrat, och även irriterat mig en del - på att det hörn av sockeln som ska sitta närmast väggen inte är rätvinkligt. Stötte på svårigheter när jag skulle gera i hörnen. Men de svårigheterna beror också på kurvaturen på sockelns framsida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.