List: samlingsnamn för avlånga detaljer som används inom snickeri eller liknande (förstås ofta trä om vi pratar snickerier, men kan ju vara av andra material)V VisselRichard skrev:
Sockel: Den list som sitter längst ner, även kallad golvlist - här kan man säkert diskutera vilka typer av golvlister som man kan kalla "sockel" - är en liten kvartsstav man sätter för att täcka glipa mellan golv och vägg en sockel, eller behöver den ha en viss höjd för att upplevas som en "sockel"?
Foder: täcklister som ramar in fönster/dörrar
Karm: den del av ett fönster eller en dörr som man monterar fast i väggen (den "ram" som fönstret eller dörren sitter i)
Tack - det var ungefär som jag trodde - bra att veta när man ska köpa virke 😁H Hajjen skrev:List: samlingsnamn för avlånga detaljer som används inom snickeri eller liknande (förstås ofta trä om vi pratar snickerier, men kan ju vara av andra material)
Sockel: Den list som sitter längst ner, även kallad golvlist - här kan man säkert diskutera vilka typer av golvlister som man kan kalla "sockel" - är en liten kvartsstav man sätter för att täcka glipa mellan golv och vägg en sockel, eller behöver den ha en viss höjd för att upplevas som en "sockel"?
Foder: täcklister som ramar in fönster/dörrar
Karm: den del av ett fönster eller en dörr som man monterar fast i väggen (den "ram" som fönstret eller dörren sitter i)
Tack - jag har undrat, och även irriterat mig en del - på att det hörn av sockeln som ska sitta närmast väggen inte är rätvinkligt. Stötte på svårigheter när jag skulle gera i hörnen. Men de svårigheterna beror också på kurvaturen på sockelns framsida.useless skrev:
Klicka här för att svara