Hej,
jag har ett par veckor tid på mig att renovera ett rum i vårt hus från -81 som vi köpte ifjol. Rummet ligger i källaren och bebos av en tonåring. Vet tyvärr inte mycket om detta i det här skedet. Jag har nu tagit bort tapeterna och blottlagt ytor, vilka är fotograferade nedan. Är detta gipsskivor? Funkar det faktiskt att grundmåla och måla på direkt på dem?
Sedan har jag förstått att man skall spackla ojämnheter och slipa dem, eller borde jag spacka hela rubbet? Vilket spackel skall jag i så fall välja? En del av skivornas ytmaterial har här och var lossnat tillsammans med tapeterna, så på något sätt måste ytorna jämnas till.
H.
Anders
jag har ett par veckor tid på mig att renovera ett rum i vårt hus från -81 som vi köpte ifjol. Rummet ligger i källaren och bebos av en tonåring. Vet tyvärr inte mycket om detta i det här skedet. Jag har nu tagit bort tapeterna och blottlagt ytor, vilka är fotograferade nedan. Är detta gipsskivor? Funkar det faktiskt att grundmåla och måla på direkt på dem?
Sedan har jag förstått att man skall spackla ojämnheter och slipa dem, eller borde jag spacka hela rubbet? Vilket spackel skall jag i så fall välja? En del av skivornas ytmaterial har här och var lossnat tillsammans med tapeterna, så på något sätt måste ytorna jämnas till.
H.
Anders
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Ja, det ser ut att vara gipsskivor.
Nej, du behöver inte spackla hela ytan utan bara där det behövs.
Jag använder följande spackel, https://beckers.se/proffs/produkter/scotte-lh-spackel, jag tycker att det är lättarbetat.
Nej, du behöver inte spackla hela ytan utan bara där det behövs.
Jag använder följande spackel, https://beckers.se/proffs/produkter/scotte-lh-spackel, jag tycker att det är lättarbetat.
Tack för svaret! Det blev rejält med fåror i gipsskivorna innan allt var borta. Har nu kommit igång med spacklingen och noterade att det är lite svårare att få det jämnt och fint än jag trodde. Jag får lita på att man kan slipa ner ojämnheterna sedan. Och så tar allt mycket mer tid än jag trodde.Demmpa skrev:
Bred och hård skackelspade är det som gäller.
Jag har några olika,
en är 350 bred med ganska styvt blad, sviktar bara någon mm när man trycker på den när den är ”liggandes”
en är 600 men väldigt flexande.
Jag tog inte i alls lika mycket nu som med den andra.
Den breda ligger bara och samlar damm, ska nog slänga den å köpa en ny bred som är styv.
Jag har några olika,
en är 350 bred med ganska styvt blad, sviktar bara någon mm när man trycker på den när den är ”liggandes”
en är 600 men väldigt flexande.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag tog inte i alls lika mycket nu som med den andra.
Den breda ligger bara och samlar damm, ska nog slänga den å köpa en ny bred som är styv.
Och sen när man börjat slipa ångrar man sig att man inte var noggrannare med spacklingenAnders S. skrev:
Ja, underarbete kan vara svårt, tråkigt och tidsödande. Kan löna sig att kolla lite på t.ex. youtube och få lite proffstips så att man åtminstone försöker jobba effektivt.
Vad trevligt med inlägg i tråden! Har kollat här och försökt ta till mig synpunkterna, och nu är arbetet gjort. Jag spacklade först med en bred spackel men fick inte till det. Efteråt insåg jag att jag borde ha lagt på mer spackel och låtit det bli ett ganska tjockt lager, om det är s.k. bredspackling det är frågan om. Nu spacklade och slipade jag hela rummet två varv, och använde en kanske 10 cm bred spackel. Visst tog det sin tid, men något skall man ju göra de kvällar det inte kommer fotboll på tv. Det mest tidsödande var nog tapetrivningen, eftersom tapeterna var limmade på omålade gipsskivor. Förmodligen ser det ut på samma sätt i det andra rummen, så här måste jag tänka ut en bättre metod när nästa rum skall renoveras. Efter spacklingen och slipningen grundmålade jag rubbet och därefter på med två varv vanlig målfärg. Sammantaget är jag nöjd med slutresultatet. Väggarna är släta och vackra, bifogar en bild av samma väggar som ovan. De gamla taklisterna byter jag ut i ett senare skede och målar då också dörrposten vit.
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara