Här är en bild med beskrivning av delarna.
Min mätare visar vakuum i tum/hg.
Klarar upp till 28 men rekommenderat är 21 vilket motsvarar 0,71 bar.
Testade idag att sätta en tätning ca 5 cm från den längsgående för att kunna sätta fast >5 cm breda ribbor till en ram.
Skulle dominofräsa och då är det bra att grejorna sitter fast. Det gick inte att rubba ribban.
Och så går det otroligt fort att fästa saker (som inte är av MDF).
Eftersom det då bildades två avgränsade sugfält på plattan så borrade och limmade jag dit en till kulventil.

Oj, det var visst svårt att läsa texten...

• 1s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej pingler kul att det blev av
Själv så har det ännu inte blivit någon vakuumsystem men det kommer så småningom om
Det blev en fanerpress istället definitivt inte billigare men för mej så funkar det bättre

Förutom att den kräver 32 amp säkring och jag har bara 25amp in på tomten
men det är om man värmer båda borden samtidigt och jag limmar aldrig med värme.

Mvh Pär H

Akahigi
pär h pär h skrev:
Hej jag undrar om det finns någon här med erfarenhet eller vart man kan vända sig om man vill veta eller köpa grejer för att fanera med vacuum.

MVH Pär H
Tänkte återuppväcka denna tråd då jag har samma fråga. ?

Akahigi Akahigi skrev:
Tänkte återuppväcka denna tråd då jag har samma fråga. ?
Vi köpte säck och tillbehör från Axminster för många år sedan. Fanns också något som hette bagpress minns jag. Pump köpte jag en oljefri på blocket, inte så stor men har fungerat utmärkt. Är säcken tät behöver inte så stor pump.

Vakuumpressning används även inom modellflyg (framför allt inom modellsegelflyg) för att kolfiberlaminera cellplast när man tillverkar kompositvingar. Mina egna erfarenheter:

1. För att testa metoden kan man använda en påse av vanlig byggplast som man viker dubbel och försluter runt om med butyltejp. Butyltejpen är (nästan) helt omöjlig att få loss efteråt så jag har gjort påsen för lång och sedan klippt bort kortsidan efter varje gång. Då kan man återanvända påsen tills den blir för kort.

2. Extremsnikversionen av vakuumpump är en vanlig handhållen bromsluftare till bilar. Min egen ser ut så här (fast av något annat noname-märke):
https://www.amazon.com/HTOMT-Automotive-Protected-Adapters-Bleeding/dp/B07471TKRF?th=1
Man börjar med att grovsuga ut överskottsluften med en dammsugare (genom att stoppa in vacuumslangen en bit in i dammsugarslangen, täta hjälpligt med handen, och vika vakuumslangen dubbel för grovtätning när man fått bort den mesta luften tills man anslutit slangen på handpumpen) så är det inte särskilt jobbigt att bygga upp ett skapligt vakuum därefter. Beroende på hur tät man lyckats få påsen kan man behöva ta några pumptag då och då för att hålla undertrycket. Jag har använt ungefär 10-15 tum kvicksilver undertryck (tror att det motsvarar 30-40 kPa eller 0,3 atm).

3. Jag har också använt en enkel lågbudget 12-Voltpump från Banggood. Man slipper pumpa för hand, men det är mer utrustning att rigga varje gång man vill vakumbagga en vinge.

4. En pålitlig svensk leverantör av vakuumutrustning i småvolymer är Carbix: https://www.carbix.se/

5. Efter vad jag hört och läst bör man antingen ha en oljefri pump eller se till att evakuera den utpumpade luften utomhus, annars för man ganska snart en tunn oljebeläggning i verkstaden. Men det är alltså hörsägen, jag har ingen egen erfarenhet.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.