D Dortmunder DAB skrev:
Såld för 4,8 miljoner, ska bli intressant att se vad nya ägaren tänker göra. Detta borde vara värt att försiktigt rusta upp och göra till ett lyxigt men prisvärt hotell? Då blir fabriksbyggnaderna nästan ett plus då besökare dit eventuellt blir presumtiva hotellgäster.

Lite tråkigt att mäklaren ansträngde sig så för att inte få med fabriksbyggnaderna på bild, vad vill mäklaren mer dölja? Så tänker tyvärr jag…
har svårt att se lyx hotel på den platsen och orten mer troligt nån form av behandlingshem

M maria01 skrev:
grundat på vad?
500 ha i Mellansverige. Utan att veta något om den specifika marken antog jag ett markvärde på 100–150 tkr/ha. Jag tror Uppland snittar ganska mitt i det spannet, men mark nära Stockholm eller Uppsala är förstås mer attraktiv än denna långt ut på landet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
500 ha i Mellansverige. Utan att veta något om den specifika marken antog jag ett markvärde på 100–150 tkr/ha. Jag tror Uppland snittar ganska mitt i det spannet, men mark nära Stockholm eller Uppsala är förstås mer attraktiv än denna långt ut på landet.
kollar man kartan bara så sår det inte ut som något stort virkes skog eller bra åkrar

Mycket möjligt att du har rätt, och avsaknaden av skogsbruksplan och annan dokumentation av jordbruket i annonsen talar nog för det, men det var likafullt så jag tänkte i morse.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bara marken är nog värd 50–75 miljoner, så…
Minst.
Pengar är ju bara ett problem om man inte har tillräckligt av dem.

Laserskannig säger ca 65 000 m3sk, men tror mycket är naturreservat och ekhagar. En stor jäkla mosse i alltihopa också. Säg 45.000 "vårdefull" skog?

HOBBY ARCHITECT
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Tycker dom ska mål det rosa så det blir ännu mer som en sagodröm.
[länk]
Det skulle snarare förstöra husets utseende om det blev rosa….

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
[bild]
[bild]
Udda och fint. Tycker dom ska mål det rosa så det blir ännu mer som en sagodröm.
[länk]
Det är ju så att man blir sugen på att flytta hem 😊

Fast inte rosa...

Men det var ju inte helt ovanligt att den här typen av hus var lite pastelliga när de byggdes. Jag har inget minne av att det här har varit det dock.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
R roli skrev:
Tvärt om.

R roli skrev:
Inte lätt för en hobbyarkitekt att göra den bedömningen.

• Gilla
roli
  • Laddar…
R roli skrev:
ofta var dom färg starka vid den här tiden

• Gilla
HOBBY ARCHITECT
  • Laddar…
M maria01 skrev:
ofta var dom färg starka vid den här tiden
Oavsett om huset var rosa, lila eller signalgrönt tidigare så tycker jag att nuvarande nyans passar huset mycket bättre än en typ rosa kulör.

HOBBY ARCHITECT
useless useless skrev:
Inte lätt för en hobbyarkitekt att göra den bedömningen.
Är du en riktig arkitekt?

Är du en riktig arkitekt?
Ja.

• Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.