Byggahus.se
Ja det står ju tom i beskrivningen :)
 
  • Gilla
Snål-Jocke och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Ett fantastiskt gammalt hus, åtminstone utvändigt!

Har fungerat som lekskola åt bland annat Prins Daniel står det.

Det står sedermera: "Välkommen till denna välrenoverade sekelskiftesvilla, kallad Villavillekulla i folkmun."

Ordet välrenoverade skulle jag vilja ändra till sönderrenoverade i just detta fall. Fattar inte hur man kan förstöra en gammal vacker interiör på detta vis. Nu misstänker jag att interiören förmodligen var rätt strippad och enkel redan när nuvarande ägare satte tänderna i objektet, men hade jag varit de, hade jag försökt återställa som @Meurman exempelvis, som ju gör ett mycket bra arbete med att bevara den gamla charmen!
Den här gamla villan är alldeles för speciell och fint utvändigt för att låta renoveras så "vårdslöst" och modernt, enligt mitt tycke!


image

image


http://www.husmanhagberg.se/objekt/?objectid=OBJ26821_1610849173
 
  • Gilla
Byggnadsvårdare och 2 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Ett fantastiskt gammalt hus, åtminstone utvändigt!

Har fungerat som lekskola åt bland annat Prins Daniel står det.

Det står sedermera: "Välkommen till denna välrenoverade sekelskiftesvilla, kallad Villavillekulla i folkmun."

Ordet välrenoverade skulle jag vilja ändra till sönderrenoverade i just detta fall. Fattar inte hur man kan förstöra en gammal vacker interiör på detta vis. Nu misstänker jag att interiören förmodligen var rätt strippad och enkel redan när nuvarande ägare satte tänderna i objektet, men hade jag varit de, hade jag försökt återställa som @Meurman exempelvis, som ju gör ett mycket bra arbete med att bevara den gamla charmen!
Den här gamla villan är alldeles för speciell och fint utvändigt för att låta renoveras så "vårdslöst" och modernt, enligt mitt tycke!


[bild]

[bild]


[länk]
Ja jävlar så okänsligt de har renoverat. :( Tragiskt.
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Krilleman
Jag tycker det var nytänkande 3.0 med utsug för ovälkomna dofter ovan porslinsguden.

Varför har inte alla dylik installation i ett gammalt kök?

Detta hade kanske passat bättre i humorhörnan :rofl:

Toalett med ovanlig installation av vit ventilationskåpa överst på kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Min första tanke också - genialt ju! =)
 
Martin_B
Ser ut som delar av ett koncentrationsläger... nån jäkla tortyrkammare eller något. :surprised:
 
Martin_B
Hela planlösningen är ju upp och ner på BV. Fattar inte vad de tänkte alltså :D

En av de sämre planlösningar jag har sett.

image
 
Kassavalvet ser ut att vara plundrat med vinkelslip.
 
Martin_B
useless useless skrev:
Kassavalvet ser ut att vara plundrat med vinkelslip.
Nädå, det är bara en lucka till fångarna de har haft där, så de får luft och så man kan slänga in lite mat då och då :D
 
En av stationerna längs gamla NKLj-banan är till salu, ett skojigt hus:
https://www.maklarhuset.se/bostad/sverige/varmland/rada/myra-station/337248?referrer=hemnet#bilder

Jag var inne i det i början på 90-talet, då var bara rummet möblerat som matsal renoverat, resten av huset var ett enda rivningskaos både på utsidan och insidan, det ser mycket bättre ut nu. Tror det varit rätt många ägare sedan dess, och varje ägare har renoverat litegrann. Den som ägde det då hade stora planer men "kom på obestånd".
Fullt möjligt att driva ett enkelt café på sommaren, då banvallen är asfalterad och är ett populärt cykelstråk för både proffs, motionärer och turister, mest tyskar och holländare. Planer finns på vandrarhem i en näraliggande fastighet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
S johd01 skrev:
Känns lite off-topic med dyra stugor,
Jag har haft koll på detta "slott" under ett tag nu och jag blir i brallorna varje gång :)
[länk]

[bild]

[bild]

Mer eller mindre topprenoverat, 4 våningar typ 700-800 kvm, ingår gästhus på 220 kvm också, poolhus och lite sånt. :- )

Nu har de inte bevarat så mycket gammalt där inne, men jag tycker det är så fint
Varför länkar du till ungarnas lekstuga? Du hade ju kunnat be om lov först... :)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
En av stationerna längs gamla NKLj-banan är till salu, ett skojigt hus:
[länk]
Hade varit fräckt att få dit en stump räls och någon av de gamla loken med någon vagn. Höjer miljön rejält!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.