Byggahus.se
J jocke31 skrev:
Vi var och kollade på ett riktigt fint hus idag, vi kommer inte att lägga något bud på det då huset ligger på fel sida av stan för vår del. Men för den som gillar västerort så tror jag det här är ett riktigt bra objekt. Fint renoverat, bibehållen charm, förefaller välskött. Rekommenderar verkligen den som gillar nationalromantik att kolla in det här huset.

[bild]

[länk]
Jättefint!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vi var och kollade på ett riktigt fint hus idag, vi kommer inte att lägga något bud på det då huset ligger på fel sida av stan för vår del. Men för den som gillar västerort så tror jag det här är ett riktigt bra objekt. Fint renoverat, bibehållen charm, förefaller välskött. Rekommenderar verkligen den som gillar nationalromantik att kolla in det här huset.

[bild]

[länk]
Fint, fast Västerort var väl lite fel beskrivet, det är ju på östkusten?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Spånga ligger i västra Stockholm, därav benämningen västerort. :)
 
J jocke31 skrev:
Vi var och kollade på ett riktigt fint hus idag, vi kommer inte att lägga något bud på det då huset ligger på fel sida av stan för vår del. Men för den som gillar västerort så tror jag det här är ett riktigt bra objekt. Fint renoverat, bibehållen charm, förefaller välskött. Rekommenderar verkligen den som gillar nationalromantik att kolla in det här huset.

[bild]

[länk]
Det ligger intill barnens dagis. Ser väldigt fint ut. Blir spännande se slutpriset...
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Spånga ligger i västra Stockholm, därav benämningen västerort. :)
Är det så svårt att skriva Västerort/Stockholm då?
 
Finns det något annat än Stockholm för en Stockholmare?
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är det så svårt att skriva Västerort/Stockholm då?
Nu var det inte jag som lade in kåken, men om man klickar på länken så står det ju : Spånga Solhem, Stockholm
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi tittade på en hel del kåkar i Solhem, innan vi hamnade i Norrviken. Många väldigt fina (sekelskiftes) hus där, men priserna har gått snabbt uppåt på bara några år. Närheten till Duvbo (också ett "sekelskiftesområde" men i något "finare" Sundbyberg) och nordligaste Bromma drar väl upp priserna, samt att kommunikationerna är bra. I grannområdet, Bromsten, verkar det fortfarande gå att få fina hus till drägliga priser, men sen kommer "tensta-rinkeby" så det håller väl nere priserna. I Stockholm verkar det ju sen vara det som väl verkligen är "västerort" - Hässelby villastad, som fortfarande har sekelskifteshus till pengar som vanliga löntagare kan köpa. I Sollentuna är det ju några spridda sekelskifteshus i Edsviken och kringliggande områden, men dessa är ofta väldigt dyra, Norrviken ligger inte fullt lika högt i pris och jag upplever nog det är Sollentunas mest utpräglade område med många sekelskifteshus. Fortsätter man österut så kommer ju till Täby Kyrkby, sen "dyrområdena" närmare stan (Djursholm, Stocksund) som ju är ouppnåeligt för de flesta, finns ju endel hus i Täby, Vaxholm är ju fint. Men jag vet inte om så många mer områden norr om Stockholm där man kan hitta hela områden med sekelskifteskaraktär. Skulle vara kul veta var isåfall... Oftast byggdes ju husen vid någon av de järnvägslinjer som fanns...

En kul grej om Solhem är att "drömkåken" (med bla Björn Skiffs) spelades in där.

Edit: Såg att fredagshuset är från solhem också... https://www.byggahus.se/arkitektur/nyrenoverad-jugend-vid-svandammsparken
 
useless useless skrev:
Finns det något annat än Stockholm för en Stockholmare?
Japp det gör det! :)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det något annat än Stockholm för en Stockholmare?
Nu är ju jag iofs född i Lund… :)
 
Kretikos Kretikos skrev:
Det ligger intill barnens dagis. Ser väldigt fint ut. Blir spännande se slutpriset...
Ja, skulle t o m kunna bli ett hyfsat pris, det var en del folk på visningen. Det har varit väldigt glest på de andra visningar vi varit på de sista månaderna.
 
Apropå var man får mest för pengarna i Stockholmstrakten så har vi konstaterat att priserna ligger något lägre i Saltsjöbaden än i Lidingö samt Djursholm, Äppelviken och t ex Storängen i Nacka. Mer bang for the buck, helt enkelt - om man gillar äldre, lugna, inbodda villaområden med rejäla tomter. Det som är dyrt i Saltis är förstås sjölägen.
 
J jocke31 skrev:
Apropå var man får mest för pengarna i Stockholmstrakten så har vi konstaterat att priserna ligger något lägre i Saltsjöbaden än i Lidingö samt Djursholm, Äppelviken och t ex Storängen i Nacka. Mer bang for the buck, helt enkelt - om man gillar äldre, lugna, inbodda villaområden med rejäla tomter. Det som är dyrt i Saltis är förstås sjölägen.
Det är väl ibland så att "mest för pengarna" får man för objekt som vanliga dödliga inte har råd med. De områden du listar ligger väl ett 70-tals radhus på 10 mille och en "rejäl" sekelskiftesvilla på 20 och uppåt? Få har ju råd att fundera på dessa områden, även om de måhända kan vara "prisvärda" för de som har råd... Vore kul med en lista med "sekelskiftesområden" kring Stockholm. Områden fram till 1925-30 är det jag avser. Därefter byggdes förvisso fina hus ett tag till, men inte alls med de kvaliteter jag tycker de äldre husen har... (däremot andra kvaliteter). I de södra delarna finns vad jag vet Älvsjö (som är sönderbyggt), Stuvsta, Rönninge... Men det måste finnas fler?
 
J JohanLun skrev:
Det är väl ibland så att "mest för pengarna" får man för objekt som vanliga dödliga inte har råd med. De områden du listar ligger väl ett 70-tals radhus på 10 mille och en "rejäl" sekelskiftesvilla på 20 och uppåt? Få har ju råd att fundera på dessa områden, även om de måhända kan vara "prisvärda" för de som har råd... Vore kul med en lista med "sekelskiftesområden" kring Stockholm. Områden fram till 1925-30 är det jag avser. Därefter byggdes förvisso fina hus ett tag till, men inte alls med de kvaliteter jag tycker de äldre husen har... (däremot andra kvaliteter). I de södra delarna finns vad jag vet Älvsjö (som är sönderbyggt), Stuvsta, Rönninge... Men det måste finnas fler?
Nja, så dyrt är det inte. Det såldes t ex en kanonfin sekelskiftsvilla i Saltis för någon månad sedan för 9,75 Mkr. Vi har varit och kollat på flera riktigt fina 40-60-talshus för 8-10Mkr i de krokarna. Och då menar jag inte radhus, utan rejäla villor.

I Rönninge och Tullinge finns en del hus byggda innan 1920, har även sett sådana hus i Älta. I Nacka finns f ö alla möjliga prisklasser, billigare ju längre från stan du kommer förstås. Det finns massor av mycket fina områden med äldre bebyggelse i Nacka. Vill du köpa riktigt billigt och gammalt (under 7-8 Mkr) skulle jag rekommendera Värmdö, Österåker, Norrtälje, Dalarö och Nynäshamn. Där finns en del fantastiska sekelskifteshus som också är väl omhändertagna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.