Byggahus.se
HOBBY ARCHITECT
  • Gilla
  • Wow
Snigla och 6 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
[bild]
[länk]
Undra hur många miljoner det kommer kosta.?
 
P Pappa1986 skrev:
Undra hur många miljoner det kommer kosta.?
Du menar i uppvärmning per år?
 
  • Haha
b8q och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[bild]

Inte ofta man ser en gård med mangårdsbyggnad i funkisstil! Byggt 1939. Inomhus var det renoverat -78, så det var inte så spännande.

[länk]
M -MH- skrev:
[bild]

Inte ofta man ser en gård med mangårdsbyggnad i funkisstil! Byggt 1939. Inomhus var det renoverat -78, så det var inte så spännande.

[länk]
klåvastens gamla vårdhem. Sommarjobbade där 1986 när de byggde om det nyare vårdhemmet i stöpen för att kunna ta emot brukare från specialsjukhusen som skulle tömmas.
Minns att på övervåningen hade vi personaltoalett. Tre toastolar med avskärmning emellan men ingen dörr och badkar i mitten. Askkoppen stod så att den nåddes från 2 av toastolarna.
En av de boende var 96 år och hade varit med och byggt upp husen. Intagen som 16 åring pga graviditet.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vilken pärla! :love: Blir varm i hjärtat av att titta på utsidan. Rejäl spis med möjlighet till eldning på olika sätt och en glasveranda som visade sig inte alls vara en glasveranda utan ett kök - det har jag inte sett innan, kul idé.

Slussvägen 8.

Gemytligt ljusgult hus med tegeltak och balkong omgivet av grönska och en garagebyggnad framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Charmigt trähus med rödbruna fönsterluckor och dörr, omgivet av grönska och blomkrukor, vilket ger ett inbjudande intryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök med vita skåp, trägolv och fönsterparti som ser ut som en glasveranda, inrett med levande växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rustikt kök med träbord, bänkar med fårskinn, vit skåpinredning och trägolv i ett lantligt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rustik spis i ett ljust rum med trägolv, öppen dörr till en korridor och synlig del av veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsvy av charmigt gammalt hus med dekorativa trädetaljer och röda fönsterluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 10 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Vilken pärla! :love: Blir varm i hjärtat av att titta på utsidan. Rejäl spis med möjlighet till eldning på olika sätt och en glasveranda som visade sig inte alls vara en glasveranda utan ett kök - det har jag inte sett innan, kul idé.

Slussvägen 8.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Det är liksom lite fel proportioner på huset som gör det lite extra gulligt. Vanligtvis är snickarglädjehus väldigt resliga men detta är lite satt.

Det gör att jag funderar på hur huset såg ut ursprungligen (utan att ha undersökt det närmare än att titta på bilderna i tråden). När också garaget går i princip samma stil ligger det nära till hands att man ”förståtligat” ett hus som ursprungligen var mer anspråkslöst.

Men det är ju fint oavsett så det får väl anses vara en lyckad operation (om det nu är så, det vet jag inte)

Edit: så här såg det ut cirka 1995 enl Kulturhistorisk Byggnadsinventering nr 38, Älvsborgs Länsmuseum, Vänersborgs kommun:
Svartvit bild av ett äldre, gulligt hus i snickarglädjestil med kompakt proportion, bredvid text från en byggnadsinventering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det står ju klart och tydligt i mäklarbeskrivningen att: ”Med finess och stil har huset bevarats och totalrenoverats enligt den arkitektur som tillhör den tidsepok då huset från första start byggdes på 1800-talet.”

Men som sagt, bra jobb med att få det att se så pass grundat ut.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fruktansvärt överarbetad "snickarglädje".
 
M -MH- skrev:
Fruktansvärt överarbetad "snickarglädje".
Då gissar jag att du inte hade velat bo i huset från senaste avsnittet av Det sitter i väggarna, Wallnerska villan. :crysmile:

Närbild på dekorerad gavel med snickarglädje på Wallnerska villan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Svårt att se utan överblick, men det ser ut att vara lite väl mycket, ja. Dock så är det ju 100 ggr mer väl utfört i detaljerna än det andra exemplet från Karls Grav, där allt är gjort i ohyvlat och med sticksåg.
 
Du ser ju fler bilder om du går in på länken.
Men det är ju bara bra om vi gillar olika så slipper vi konkurrera om samma hus. ;)

Sticksågssågat eller inte, gillar det ändå och älskar färgvalet. Trodde jag skulle få nöjet att lägga ut ett annat hus i tråden för ett tag sedan. Det är ett hus i närheten som bara hade några exteriörbilder från avstånd först, 1800-tal, en bild inne med en takmålning, glasveranda med vackra glas osv. Precis sånt jag går igång på. Men när väl fler bilder kom ut blev jag bara ledsen, tvåluftsfönstren med mittstolpe var inte alls tvåluft utan enlufts (med öppningen neråt vad det nu heter) med fuskspröjs och inomhus såg det ut som om de ställt en burk vit färg i varje rum och slängt i en dynamitpinne. Förstår att det attraherar fler köpare när man gör så men det tappade precis all charm i mina ögon. :cry:
 
Dalbotant Dalbotant skrev:
Då gissar jag att du inte hade velat bo i huset från senaste avsnittet av Det sitter i väggarna, Wallnerska villan. :crysmile:

[bild]
Ser ut att vara fotograferat på Legoland :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Nära till kommunikatoner (y)
 
  • Haha
Kallens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.