Magnus E K
BirgitS BirgitS skrev:
Har du sett mäklarens länk till en sida med ett foto från tidigt 1890-tal?
Där ser huset ut att vara ett enkelt litet hus i ett plan och som är falurött.
[länk]
Och på [länk] står det att boytan var 150 kvm år 2016 och att den hade byggts om 1966. Nu säljs den som 280 kvm, så det mesta är ju nytt.
Ombyggt 1986.

Att huset var så litet från början förklarar ju den lilla tomten.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ombyggt 1986.

Att huset var så litet från början förklarar ju den lilla tomten.
Tack för rättningen :)

Tycker du att 1600 kvm är litet?
Huset har gatunumret 4B så förmodligen har tomten styckats en gång. Enligt mäklaren odlades det rosor och äpplen på den tid som blomsterhandlaren Sachs ägde fastigheten.

Bjor Bjor skrev:
En löst hängande kabel från belysningen. Lite missar hittar man nog I alla hus.
ja så är det nog, min fru säger att jag har en skruv lös, och ingen hängande kabel…

• Haha
SusoDus
  • Laddar…
C cpalm skrev:
45 Mkr, som hittat! :geek:
precis vad jag tänkte, jag tar två!

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Ja 45 miljoner är det ju inte värt, men vackert är det tycker jag.

BirgitS BirgitS skrev:
Har du sett mäklarens länk till en sida med ett foto från tidigt 1890-tal?
Där ser huset ut att vara ett enkelt litet hus i ett plan och som är falurött.
[länk]
Och på [länk] står det att boytan var 150 kvm år 2016 och att den hade byggts om 1966. Nu säljs den som 280 kvm, så det mesta är ju nytt.
Nä, jag kollade bara på mäklarbilderna. Reagerade mest på artikelrubriken. Byggnadsvård för mig är att byta ut så lite som möjligt och reparera det man har. Självklart kan man göra om allt från grunden med Byggfabrikens eller Sekelskiftes sortiment (kanske särskilt om det inte finns så mycket att rädda pga tidigare ovarsamma renoveringar), det blir oftast snyggt och håller förmodligen högre kvalitet än många andra lösningar/varumärken, men byggnadsvård är det nog inte.

Magnus E K
BirgitS BirgitS skrev:
Tack för rättningen :)

Tycker du att 1600 kvm är litet?
Huset har gatunumret 4B så förmodligen har tomten styckats en gång. Enligt mäklaren odlades det rosor och äpplen på den tid som blomsterhandlaren Sachs ägde fastigheten.
Oj. Nej, missuppfattat av mig; någon skrev inlägg #10 att den var bara 670 kvadratmeter så jag fastnade på det och glömde dubbelkolla.

Klaugust Klaugust skrev:
Nä, jag kollade bara på mäklarbilderna. Reagerade mest på artikelrubriken. Byggnadsvård för mig är att byta ut så lite som möjligt och reparera det man har. Självklart kan man göra om allt från grunden med Byggfabrikens eller Sekelskiftes sortiment (kanske särskilt om det inte finns så mycket att rädda pga tidigare ovarsamma renoveringar), det blir oftast snyggt och håller förmodligen högre kvalitet än många andra lösningar/varumärken, men byggnadsvård är det nog inte.
Med tanke på att huset från början var mycket litet och att det mesta är tillbyggd och ombyggt så fanns nog inte mycket att bevara.
Tycker man ändå har lyckats skapligt med att återskapa känslan av ett gammalt hus.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Med tanke på att huset från början var mycket litet och att det mesta är tillbyggd och ombyggt så fanns nog inte mycket att bevara.
Tycker man ändå har lyckats skapligt med att återskapa känslan av ett gammalt hus.
Nä jag håller med. Vänder mig bara mot att det kallas för byggnadsvårdat bara för att till- och ombyggnaderna är gjorda i en viss stil som är vår tolkning av typ förra sekelskiftet

• Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Nä jag håller med. Vänder mig bara mot att det kallas för byggnadsvårdat bara för att till- och ombyggnaderna är gjorda i en viss stil som är vår tolkning av typ förra sekelskiftet
Mäklare är väl kända för att "bre på" och försköna objekten.

Mitt "20-talshus" som mestadels är byggt 2018 skulle jag aldrig kalla för välbevarat byggnadsvårdat hus från 20-talet. Hut jäkla likt det än är.
Men skulle ju heller inte rätta en mäklare som tror sig kunna sälja till ett högre pris med rätt annonstext.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja 45 miljoner är det ju inte värt, men vackert är det tycker jag.
Har du en tidsmaskin? Vad säljs huset för då?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Mäklare är väl kända för att "bre på" och försköna objekten.

Mitt "20-talshus" som mestadels är byggt 2018 skulle jag aldrig kalla för välbevarat byggnadsvårdat hus från 20-talet. Hut jäkla likt det än är.
Men skulle ju heller inte rätta en mäklare som tror sig kunna sälja till ett högre pris med rätt annonstext.
Det var artikelrubriken på ByggaHus som jag syftade till. Har inte läst mäklarens text. Mäklaren kan skriva vad som helst, som faller inom lagens ramar, för att tilltala den konservativa och välbeställda målgrupp som huset är ombyggt/tillbyggt för att attrahera.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.