Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Absolut, förbindelsepunkten ligger normalt alldeles vid fastighetsgränsen så man gräver på sin egen mark.
Inte om det är utanför ett VA-område.
 
Information om VA-områden hittar man oftast på kommunens hemsida
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Inte om det är utanför ett VA-område.
Men det har du ju bara hittat på, att detta inte skulle beröra en fastighet inom verksamhetsområde för VA.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det har du ju bara hittat på, att detta inte skulle beröra en fastighet inom verksamhetsområde för VA.
Det vet vi inte. TS har inte tydliggjort om det är så eller ej. Och tar man 70-talsradhusen där jag är uppvuxen så är anslutningspunkten gemensam för hela området, det finns ingen vid tomtgräns - trots VA-område.

Det går inte ge råd här om vi inte har bilden klar för oss
 
Claes Sörmland
Sannolikheten är stor att det är fastighet inom verksamhetsområde för VA och att kommunen måste besluta om en förbindelsepunkt i fastighetens närhet. Det krävs ju särskilda skäl för att besluta om en förbindelsepunkt på annat håll. Ett sånt särskilt skäl skulle vara en GA för gemensamma ledningar. Men eftersom ingen GA finns saknas särskilda skäl enligt LAV. Det här är också varför VA-huvudmannens folk hoppas på att TS bildar en GA, det ligger i deras intresse att lasta över det hela på TS och grannskapet.

I ditt 70-talsområdet lär det ha funnits en GA och därmed kunde förbindelsepunkten läggas på annan plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jenpet
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I ditt 70-talsområdet lär det ha funnits en GA och därmed kunde förbindelsepunkten läggas på annan plats.
Man var inte så noga på den tiden. Det finns en samfällighet för vägar, garage, parkering mm. Avlopp och vatten ingår inte i den.
 
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Man var inte så noga på den tiden. Det finns en samfällighet för vägar, garage, parkering mm. Avlopp och vatten ingår inte i den.
Då kan fastighetsägarna begära anvisning av en förbindelsepunkt vid fastighetsgränsen. Om marken kring radhusen är en marksamfällighet och kvartersmark (storkvarter) som brukas av fastighetsägaren så kan det dock vara särskilt skäl för att flytta ut förbindelsepunkten. Kan ju bli så vid storkvarter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då kan fastighetsägarna begära anvisning av en förbindelsepunkt vid fastighetsgränsen. Om marken kring radhusen är en marksamfällighet och kvartersmark (storkvarter) som brukas av fastighetsägaren så kan det dock vara särskilt skäl för att flytta ut förbindelsepunkten. Kan ju bli så vid storkvarter.
Precis, detta måste TS ha koll på.
 
Förbindelsepunkten är enligt Blå ring, stammen går enligt blå linje.

Har bett det kommunalaVA-bolaget om egen servis enligt röda markeringar men dom säger att det inte är möjligt då det kan ställa till problem för andra fastigheter(samtidigt säger dom att dom inte ansvarar/bryr sig om ledningar efter tomtgräns). Fick istället som förslag att starta en GA med grannarna för att dela på framtida kostnader.

I dagsläget finns ingen GA, samfällighet eller några servitut.
 
  • Karta över fastigheter med blå linje för VA-stam och röd linje för föreslagen servisledning mellan hus 17 och 19.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C CarlHi skrev:
Förbindelsepunkten är enligt Blå ring, stammen går enligt blå linje.

Har bett det kommunalaVA-bolaget om egen servis enligt röda markeringar men dom säger att det inte är möjligt då det kan ställa till problem för andra fastigheter(samtidigt säger dom att dom inte ansvarar/bryr sig om ledningar efter tomtgräns). Fick istället som förslag att starta en GA med grannarna för att dela på framtida kostnader.

I dagsläget finns ingen GA, samfällighet eller några servitut.
bor du och ts i samma område eller?
 
Inget ovanligt med samma anslutning för VA till kommunens system, för radhus/kedjehus, det är billigare anslutningskostnad för varje enhet vid nybyggnation. Sen dom delar som är mellan till kommunen är inget som kommunen tar ansvar för. Ligger helt på husens ägare.
Att försöka få en egen anslutning är nog dödfött och skulle det mot förmodan gå, så kan det kanske kosta som en nyanslutning på kanske 200 kkr.
 
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt med samma anslutning för VA till kommunens system, för radhus/kedjehus, det är billigare anslutningskostnad för varje enhet vid nybyggnation. Sen dom delar som är mellan till kommunen är inget som kommunen tar ansvar för. Ligger helt på husens ägare.
Att försöka få en egen anslutning är nog dödfött och skulle det mot förmodan gå, så kan det kanske kosta som en nyanslutning på kanske 200 kkr.
kan ju vart att kommunen till och med har vart ägare till husen från början som sen har sålts ut
 
  • Gilla
Miillan
  • Laddar…
C CarlHi skrev:
Förbindelsepunkten är enligt Blå ring, stammen går enligt blå linje.

Har bett det kommunalaVA-bolaget om egen servis enligt röda markeringar men dom säger att det inte är möjligt då det kan ställa till problem för andra fastigheter(samtidigt säger dom att dom inte ansvarar/bryr sig om ledningar efter tomtgräns). Fick istället som förslag att starta en GA med grannarna för att dela på framtida kostnader.

I dagsläget finns ingen GA, samfällighet eller några servitut.
 
  • Karta över Varberg med områdena Lassabacka och Lugnet markerade, visar Kastanjevägen 19 med adressinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här fick jag fram och då har varje hushåll sin förbindelsepunkt?! Likadant på båda sidor även om det är helt olika förutsättningar.
 
J jonaserik skrev:
Inget ovanligt med samma anslutning för VA till kommunens system, för radhus/kedjehus, det är billigare anslutningskostnad för varje enhet vid nybyggnation. Sen dom delar som är mellan till kommunen är inget som kommunen tar ansvar för. Ligger helt på husens ägare.
Att försöka få en egen anslutning är nog dödfött och skulle det mot förmodan gå, så kan det kanske kosta som en nyanslutning på kanske 200 kkr.
Kostnaden är inte stor i relation till lättnaden att slippa bila och gräva genom hela huset! Den dagen det behövs kommer det inte bli billigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.