2 771 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
VA problem - kan kommunen neka ny anslutning?
Det vet vi inte. TS har inte tydliggjort om det är så eller ej. Och tar man 70-talsradhusen där jag är uppvuxen så är anslutningspunkten gemensam för hela området, det finns ingen vid tomtgräns - trots VA-område.Claes Sörmland skrev:
Det går inte ge råd här om vi inte har bilden klar för oss
Sannolikheten är stor att det är fastighet inom verksamhetsområde för VA och att kommunen måste besluta om en förbindelsepunkt i fastighetens närhet. Det krävs ju särskilda skäl för att besluta om en förbindelsepunkt på annat håll. Ett sånt särskilt skäl skulle vara en GA för gemensamma ledningar. Men eftersom ingen GA finns saknas särskilda skäl enligt LAV. Det här är också varför VA-huvudmannens folk hoppas på att TS bildar en GA, det ligger i deras intresse att lasta över det hela på TS och grannskapet.
I ditt 70-talsområdet lär det ha funnits en GA och därmed kunde förbindelsepunkten läggas på annan plats.
I ditt 70-talsområdet lär det ha funnits en GA och därmed kunde förbindelsepunkten läggas på annan plats.
Redigerat:
Då kan fastighetsägarna begära anvisning av en förbindelsepunkt vid fastighetsgränsen. Om marken kring radhusen är en marksamfällighet och kvartersmark (storkvarter) som brukas av fastighetsägaren så kan det dock vara särskilt skäl för att flytta ut förbindelsepunkten. Kan ju bli så vid storkvarter.pacman42 skrev:
Precis, detta måste TS ha koll på.Claes Sörmland skrev:
Då kan fastighetsägarna begära anvisning av en förbindelsepunkt vid fastighetsgränsen. Om marken kring radhusen är en marksamfällighet och kvartersmark (storkvarter) som brukas av fastighetsägaren så kan det dock vara särskilt skäl för att flytta ut förbindelsepunkten. Kan ju bli så vid storkvarter.
Förbindelsepunkten är enligt Blå ring, stammen går enligt blå linje.
Har bett det kommunalaVA-bolaget om egen servis enligt röda markeringar men dom säger att det inte är möjligt då det kan ställa till problem för andra fastigheter(samtidigt säger dom att dom inte ansvarar/bryr sig om ledningar efter tomtgräns). Fick istället som förslag att starta en GA med grannarna för att dela på framtida kostnader.
I dagsläget finns ingen GA, samfällighet eller några servitut.
Har bett det kommunalaVA-bolaget om egen servis enligt röda markeringar men dom säger att det inte är möjligt då det kan ställa till problem för andra fastigheter(samtidigt säger dom att dom inte ansvarar/bryr sig om ledningar efter tomtgräns). Fick istället som förslag att starta en GA med grannarna för att dela på framtida kostnader.
I dagsläget finns ingen GA, samfällighet eller några servitut.
bor du och ts i samma område eller?C CarlHi skrev:Förbindelsepunkten är enligt Blå ring, stammen går enligt blå linje.
Har bett det kommunalaVA-bolaget om egen servis enligt röda markeringar men dom säger att det inte är möjligt då det kan ställa till problem för andra fastigheter(samtidigt säger dom att dom inte ansvarar/bryr sig om ledningar efter tomtgräns). Fick istället som förslag att starta en GA med grannarna för att dela på framtida kostnader.
I dagsläget finns ingen GA, samfällighet eller några servitut.
Inget ovanligt med samma anslutning för VA till kommunens system, för radhus/kedjehus, det är billigare anslutningskostnad för varje enhet vid nybyggnation. Sen dom delar som är mellan till kommunen är inget som kommunen tar ansvar för. Ligger helt på husens ägare.
Att försöka få en egen anslutning är nog dödfött och skulle det mot förmodan gå, så kan det kanske kosta som en nyanslutning på kanske 200 kkr.
Att försöka få en egen anslutning är nog dödfött och skulle det mot förmodan gå, så kan det kanske kosta som en nyanslutning på kanske 200 kkr.
kan ju vart att kommunen till och med har vart ägare till husen från början som sen har sålts utJ jonaserik skrev:Inget ovanligt med samma anslutning för VA till kommunens system, för radhus/kedjehus, det är billigare anslutningskostnad för varje enhet vid nybyggnation. Sen dom delar som är mellan till kommunen är inget som kommunen tar ansvar för. Ligger helt på husens ägare.
Att försöka få en egen anslutning är nog dödfött och skulle det mot förmodan gå, så kan det kanske kosta som en nyanslutning på kanske 200 kkr.
C CarlHi skrev:Förbindelsepunkten är enligt Blå ring, stammen går enligt blå linje.
Har bett det kommunalaVA-bolaget om egen servis enligt röda markeringar men dom säger att det inte är möjligt då det kan ställa till problem för andra fastigheter(samtidigt säger dom att dom inte ansvarar/bryr sig om ledningar efter tomtgräns). Fick istället som förslag att starta en GA med grannarna för att dela på framtida kostnader.
I dagsläget finns ingen GA, samfällighet eller några servitut.
Kostnaden är inte stor i relation till lättnaden att slippa bila och gräva genom hela huset! Den dagen det behövs kommer det inte bli billigare.J jonaserik skrev:Inget ovanligt med samma anslutning för VA till kommunens system, för radhus/kedjehus, det är billigare anslutningskostnad för varje enhet vid nybyggnation. Sen dom delar som är mellan till kommunen är inget som kommunen tar ansvar för. Ligger helt på husens ägare.
Att försöka få en egen anslutning är nog dödfött och skulle det mot förmodan gå, så kan det kanske kosta som en nyanslutning på kanske 200 kkr.


