P paralun skrev:
Jo men vattenläckor är små problem i det stora hela. (sen skapar det då mycket stor irritation för de som drabbas)

Men besök ditt VA-bolags hemsida och läs!
Vattenläckor kan väl knappast anses vara ett litet problem då det handlar om tiotals-hundratals mil med gamla vattenledningar som behöver bytas ut...som redan skulle bytts ut för länge sedan där man sedan på skrivbordet ändrar livslängden från 50 år till 100 år istället...vips så försvann det problemet för dagen i alla fall.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, det är enligt lag förbjudet. VA-kollektivets pengar är isolerade från kommunens övriga ekonomi.
Kryphål, trixande och fixande är ju det politiker är bäst på. Problem är ju till för att övervinnas...
 
  • Haha
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Vattenläckor kan väl knappast anses vara ett litet problem då det handlar om tiotals-hundratals mil med gamla vattenledningar som behöver bytas ut...som redan skulle bytts ut för länge sedan där man sedan på skrivbordet ändrar livslängden från 50 år till 100 år istället...vips så försvann det problemet för dagen i alla fall.
Jo men det är småpengar i det stora hela, sen kan man ju nå en gräns då det blir för många vattenläckor men dit är det långt. Sen om vi tar våra städer med "lager på lager" med ledningar så är det svindyrt att byta ledningar. Först har du numera fibern, sen ligger Telias skrot kvar, elledningar, fjärrvärmeledningar och längst ner hittar man VA ledningarna.
 
P paralun skrev:
Sen om vi tar våra städer med "lager på lager" med ledningar så är det svindyrt att byta ledningar. Först har du numera fibern, sen ligger Telias skrot kvar, elledningar, fjärrvärmeledningar och längst ner hittar man VA ledningarna.
Någonstans borde det bli lönsamt med kulvertar för kablar och rör isåfall.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Någonstans borde det bli lönsamt med kulvertar för kablar och rör isåfall.
Jo nuförtiden bygger man ju oftast med gemensamma kulvertar men det mesta VA är ju byggt för länge sedan. Sen har man dragit ut fjärrvärme och som extra "hinder" en massa fiber överallt.
Eftersom VA-ledningar ligger så djupt dvs frostfritt så är en grävning och utbyte av ledningar mycket dyrt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.