Hej!

Idag har jag ett ASSA 2002 och ett 1487-11 slutbleck och jag önskar att byta ut dessa mot ett kvartsvarvslås, gärna utan att behöva göra förändringar i dörr eller dörrkarm.

Jag har en Aqara U200 som sitter monterat på insidan idag och som jag vill fortsätta använda.

Finns det? Jag är väldigt tacksam för tips och förslag!

• Rött dörrfoder med monterat ASSA 2002 lås och 1487-11 slutbleck, svart Aqara U200 syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ASSA 2002 dörrlås och 1487-11 slutbleck på en dörrkarm, utomhusmiljö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Antingen byter du till låshus 310 eller till låshus 565 samt slutbleck 1889-11.

• Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Antingen byter du till låshus 310 eller till låshus 565 samt slutbleck 1889-11.
Tack för svar!

Eftersom jag inte är så duktig på just lås så vill jag bara bekräfta ifall du menade att jag behöver byta slutbleck till 1889-11 oavsett eller endast om jag byter till låshus 565?

låshus 310 är connect så den fungerar med befintligt slutbleck.
565 är den äldre kolvplaceringen och kräver byte av slutbleck, 1889-11 är ställbart som det du har idag men om du mäter plösmått så finns det andra slutbleck som passar.

• Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
1 123abc skrev:
låshus 310 är connect så den fungerar med befintligt slutbleck.
565 är den äldre kolvplaceringen och kräver byte av slutbleck, 1889-11 är ställbart som det du har idag men om du mäter plösmått så finns det andra slutbleck som passar.
Om man vill komma undan något billigare, skulle det gå att använda Julas Hard Head 565 med något annat slutbleck än ASSA 1889-11? Jag tycker att det verkar vara väldigt svårt att hitta måtten på slutbleck utöver just yttre mått.

Habo 6500 har t.ex. rätt yttermått men jag hittar ingen information om hålen för tryckesfall eller kolv.

I "värsta" fall får det i sådana fall bli ett ASSA 310 men det vore trevligt om det gick att komma undan lite billigare. :)

Edit: Mitt plösmått är 13mm

Redigerat:
1 123abc skrev:
Julas eller Biltemas låshus som motsvara ASSA 565 fungerar lika bra och är lätt att köpa samt prisvärt.

Plösmått
[länk]
När du har plösmåttet så kan jag se vilket slutbleck du kan ersätta med.
När jag mäter med en måttstock så får jag det till 13mm, men det kan lika gärna vara 13,5mm, det är svårt att se. :) Enligt ditt länkade inlägg så är 1478-11 från 13,5mm så då kan jag bara anta att det är 13,5mm :) Jag får det nämligen inte till 14mm när jag mäter.

Connect plösmått 13,5mm motsvarar plösmått 12,5mm för klassisk kolvplacering vilket blir slutbleck 1887-1 eller DS9001

• Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Connect plösmått 13,5mm motsvarar plösmått 12,5mm för klassisk kolvplacering vilket blir slutbleck 1887-1 eller DS9001
Tack så hemskt mycket!

Så bara för att bekräfta, slutbleck Assa 1887-1 fungerar tillsammans med Julas eller Biltemas 565 låshus?

Bonusfråga: När jag sökte på DS9001 så hittade jag ett som jag tyckte såg likadant ut från Bauhaus som går att få tag på lokalt; https://www.bauhaus.se/slutbleck-millers-79002-krom

Det kanske är svårt för dig att svara på utan att ha mätt själv, men tror du att det kan passa? Jag kan inte åka dit och mäta själv utan ber i sådana fall en bekant köpa med det imorgon när han kommer på besök.

Dina svar är extremt uppskattade!

Bästa svaret

N nu1mlock skrev:
Tack så hemskt mycket!

Så bara för att bekräfta, slutbleck Assa 1887-1 fungerar tillsammans med Julas eller Biltemas 565 låshus?

Bonusfråga: När jag sökte på DS9001 så hittade jag ett som jag tyckte såg likadant ut från Bauhaus som går att få tag på lokalt; [länk]

Det kanske är svårt för dig att svara på utan att ha mätt själv, men tror du att det kan passa? Jag kan inte åka dit och mäta själv utan ber i sådana fall en bekant köpa med det imorgon när han kommer på besök.

Dina svar är extremt uppskattade!
Ja, Biltemas och Julas låshus passar ihop med 1887 slutbleck samt andra slutbleck med den äldre kolvplaceringen.
79002 motsvarar DS9002 och 1887-2 men de har större plösmått så det passar inte.

• Gilla
nu1mlock
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Ja, Biltemas och Julas låshus passar ihop med 1887 slutbleck samt andra slutbleck med den äldre kolvplaceringen.
79002 motsvarar DS9002 och 1887-2 men de har större plösmått så det passar inte.
Om jag drar i dörren så finns det några millimeter tillgodo. Tätningslisten trycker ut/tillbaka dörren när jag släpper. Enligt din åsikt, borde jag köra på 1887-1 eller någon med större plösmått?

Video på hur det är idag:

Oj det var mycket glapp så kanske ett 1887-2 kan passa men kan inte svara på det utan att mäta.
Enklast för dig är att justera det ställbara slutblecket du hat till 16,5mm plösmått, om det fungerar bra så fungerar det slutblecket du länkade.

1 123abc skrev:
Oj det var mycket glapp så kanske ett 1887-2 kan passa men kan inte svara på det utan att mäta.
Enklast för dig är att justera det ställbara slutblecket du hat till 16,5mm plösmått, om det fungerar bra så fungerar det slutblecket du länkade.
Jag köpte ett ASSA 1887-1 och ett 565 från Biltema och det blev superbra! Tack för hjälpen!

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.