6 061 läst ·
17 svar
6k läst
17 svar
Utveckla Excel för energistatistik
Mitt hus är definitivt i jämvikt (noll energibehov) vid en utemedeltemperatur på 17 grader. Mitt börvärde på inomhustemperaturen är 22 grader. Jag antar att det beror på en nettoinstrålning. Bör inte din formel justeras m.a.p. detta? Det stämmer rätt bra om du empirskt ersätter (Tinne - Tute) med (Tinne - Tute + 5) i mitt hus. Det är för övrigt så reglerkurvan för VP är inställd.
Nettoinstrålning och hur snabbt det påverkar husets klimat beror förstås på husets egenskaper. Jag har stor buffertering av värme och mottagning av strålning med stora fassadväggar av rött tegel.
Jag har för mig att SMHI's graddagar avser just den integrerade temperaturen under 17 grader (men jag kan minnas fel).
Edit: Att empiriskt lägga till ett antal grader till ute-temperaturen för instrålning är naturligtvis en förenkling, men det borde bli bättre än att inte kompensera alls. Nettoinstrålningen varierar ju både dagligen och med årstiderna. Antar att SMHI har data även för detta.
Nettoinstrålning och hur snabbt det påverkar husets klimat beror förstås på husets egenskaper. Jag har stor buffertering av värme och mottagning av strålning med stora fassadväggar av rött tegel.
Jag har för mig att SMHI's graddagar avser just den integrerade temperaturen under 17 grader (men jag kan minnas fel).
Edit: Att empiriskt lägga till ett antal grader till ute-temperaturen för instrålning är naturligtvis en förenkling, men det borde bli bättre än att inte kompensera alls. Nettoinstrålningen varierar ju både dagligen och med årstiderna. Antar att SMHI har data även för detta.
Redigerat:
Det börjar bli allför komplicerat för gemene man om man ska ta hänsyn till allt. Precis som du säger ger solinstrålning via fönster värme inne i huset. Du har ju även att varje person som finns i huset utvecklar ca 150 W, vid vila. Du har maskiner som utvecklar värme inne i enfamiljshuset, lampor, datorer, köksmaskiner etc. Jag tror själv att man knappt märker en förbättringsåtgärd på ett enfamiljshus vid en jämförelse, som i verkligheten minskar effektförlusten med 5 %. Den drunknar troligen i alla omständigheter och osäkerheter man inte kan mäta eller har grepp om.
För att återgå till vad man kan göra i Excel. Detta är vad jag gjorde innan och efter jag skaffade värmepump (2007). Jag plottade helt enkelt elbehovet som funktion av utetemperaturen. Jag hade tyvärr ingen separat mätning av elpannans (resp VP) energiåtgång vid den tiden, men fick ändå ut rätt mycket av kurvorna. Med din separatloggning skulle det ju bli mycket bättre!
Den långa kurvan är en polynomanpassning. Dessutom anpassade jag tre räta linjer till olika temperaturområden. Jag minns att det var problem att mata in så många mätvärden i Excel. Har för mig att jag var tvungen att konsolidera dem med ett program för svälja det (kanske gränsen har ökat nu i Excel).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den långa kurvan är en polynomanpassning. Dessutom anpassade jag tre räta linjer till olika temperaturområden. Jag minns att det var problem att mata in så många mätvärden i Excel. Har för mig att jag var tvungen att konsolidera dem med ett program för svälja det (kanske gränsen har ökat nu i Excel).
Klicka här för att svara