Har köpt en gammal "hemmabyggd" (byggd på någon mekverkstad) svarv utan motor. Svarven har aldrig varit i bruk, då motorn aldrig blivit av att få dit. Det fanns fäste för motorn, remskiva på drivdubben, etc, men motorn saknades.

Fick nu, (gratis!), tag i en gammal 2-hästarsmotor på vad jag trodde var 1400 varv. Väl hemma med åbäket (vägde nog 30-40 kg!) upptäckte jag att jag läst fel. Den var på hela 3400 varv!

Har nu med lite hjälp svetsat dit en hylla för motorn, då det gamla fästet inte passade.

Det enda som jag trodde återstod var att hitta passande remskivor.

Min tanke var att kunna köra på varvtal mellan 100-2000 varv, genom att ha remskivor passande för t.ex. 100, 500, 1000 och 2000 varv. Har tänkt prova på skärsvarvning och vill gärna kunna få låga varv.

Inga problem tänkte jag, bara att köpa passande remskivor.

Satte mig igår kväll och räknade lite. För att få ner en 3400 varvs motor till 100 varv skulle det innebära en 34 ggr större remskiva på drivdubben än på motorn. Med 60 mm drivskiva skulle det innebära 2040 mm skiva på dubben!! Det är ju över 2m!

Inser nu att 100 varv bara är att glömma. Även 340 varv (10ggr) skulle innebära en stor remskiva på 60 cm.

Kanske måste jag sätta dit en mellanaxel för att växla ner i två steg. Vet dock inte om det går att få dit på något bra sätt.

Ett annat alternativ är att sätta in frekvensstyrning på motorn, men det är visst dyrt!

Alternativt en växellåda..

Tänkte då att jag får väl gå upp i hastighet litegrann. Om jag accepterar 680 rpm som lägst klarar jag mig med en 300 mm remskiva. Då skulle jag t.ex. kunna välja följande skivor:
60 mm <-> 300 mm (680 rpm)
60 mm <-> 200 mm (1020 rpm)
60 mm <-> 140 mm (1457 rpm)
60 mm <-> 100 mm (2040 rpm)

Sagt och gjort, kollade upp priserna och kom återigen på andra tankar. Skivorna kostar mellan någon hundring och någon tusenlapp per styck!! Ska det vara så dyrt??

Även om jag haft en 1400 varvsmotor skulle jag ju ha behövt 14 ggr utväxling för att få till 100 rpm. Då hade en 60 mm remskiva på motorn krävt en 840 mm remskiva på drivdubben. Vågar inte ens kolla vad en sån skulle kosta, även om den troligtvis inte ens hade fått plats.

Stämmer det här eller har jag tänkt fel någonstans?

Hur fungerar andra svarvar där man kan välja mellan 100 - 2000 rpm? Är det varvtalsstyrning på motorn som är lösningen? Eller ska man ha flera remaxlar för att växla ner stegvis? Eller kanske en gammal växellåda från en moped? Eller ska man slänga ut motorn och driva den med fotpedal istället? ;-)

Hur ska jag göra? Kom gärna med förslag.

Redigerat:
Variator är ett alternativ, skall man växla ner med remskivor bör man ha en 700 varvs motor

Vad är det för motor du fått tag på? Är den gjord för 60 Hz? En asynkronmotor för 50 Hz kan inte gå 3400 rpm. Är den gjord för 60 Hz kommer den vid 50 Hz att få ett varvtal på runt 2800 rpm. Inte mycket bättre i och för sig. Jag inbillar mig att det ofta är utväxling i flera steg på svarvar. Med frekvensstyrning kan du sänka varvtalet, men du sänker då även effekten.

Erik

Elkludde skrev:
Variator är ett alternativ, skall man växla ner med remskivor bör man ha en 700 varvs motor
Intressant. Ska kolla upp det där med variator.

Avemo skrev:
Vad är det för motor du fått tag på? Är den gjord för 60 Hz?
Jag var nu och kollade. Du har rätt, det står 3 fas 60, vilket jag nu tolkar som 60 Hz.

Det är en gammal Aseamotor. Beteckning MKE 10. 1.5kW, 3400 r/m, 380/220 V.

Avemo skrev:
En asynkronmotor för 50 Hz kan inte gå 3400 rpm. Är den gjord för 60 Hz kommer den vid 50 Hz att få ett varvtal på runt 2800 rpm. Inte mycket bättre i och för sig.
Se där, jag har redan tjänat 600 varv. :-)

Avemo skrev:
Jag inbillar mig att det ofta är utväxling i flera steg på svarvar. Med frekvensstyrning kan du sänka varvtalet, men du sänker då även effekten.
Ok. Med 25 Hz skulle jag alltså få 1400 varv, men även en svagare motor..

Men....skall Du inte ha 2 remskivor, en på motorn också, för så ser gamla svarvar ut, farsan hade ett flertal, och han kunde. Det var alltid viktigt med hög dubbhöjd. Motorn får då sitta, så det går att lyfta den något, mot den andra remskivan, när du ändrar läge på remmen, Har du nu svarv, kan du väl göra remskivor själv, 10-12 mm playwood, limmar ihop en 5-6 stycken bitar i olika storlekar ovanpå varann, sedan är det enkelt att svarva ut en remskiva ur det. Förmodar att det är en support svarv, så lägg gärna ut en bild. Jo 100 varv är nog en bra början.

SnickareHobb skrev:
Det finns denna på Duab http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=395 Jula o classe har oxå sålt den
Har haft en sådan i ett 10 tal år funkar bra men svag motor har lagt på en liten kondensator till ,den har lågt startmoment

SnickareHobb skrev:
Om jag ska ha en variator, borde jag först få ner varven från 2800 till, säg, 800 varv? Då kunde variatorn växla både ner till 100 varv och upp till 2000 varv.

Har någon koll på vad den minsta remskivan som går att använda på en 24 mm axel är? Jag har hittat 60 mm, men finns det mindre?

Alternativt kanske man kunde använda två kugghjul och en kedja (cykelkedja kanske är för klent, men motorcykelkedja och drev kanske vore något). Då kunde man använda ett 60mm och ett 200mm kugghjul för att komma ner till 800 varv. Därefter kan man sätta upp 3-4 remskivor på den axeln och på axeln till drivdubben för att kunna byta utväxling efter vad man vill ha för varvtal.

Avemo skrev:
Vad är det för motor du fått tag på? Är den gjord för 60 Hz? En asynkronmotor för 50 Hz kan inte gå 3400 rpm. Är den gjord för 60 Hz kommer den vid 50 Hz att få ett varvtal på runt 2800 rpm. Inte mycket bättre i och för sig. Jag inbillar mig att det ofta är utväxling i flera steg på svarvar. Med frekvensstyrning kan du sänka varvtalet, men du sänker då även effekten.

Erik
Effekten sjunker, men vridmomentet behåller du med en frekvensomriktare

Sent from my LT26i using Byggahus

vilpi skrev:
Effekten sjunker, men vridmomentet behåller du med en frekvensomriktare

Sent from my LT26i using Byggahus
Om du ändrar varvtalet med växel av något slag ökar momentet. Du har därför ett lägre moment tillgängligt om du ändrar varvtalet med en frekvensstyrning än om du använder remväxel eller liknande. Är motorn stark nog från början kan det fungera i alla fall, men det är bra att känna till. Går man mycket lågt i frekvens ställer det dessutom mycket större krav på frekvensstyrningen om man skall behålla momentet.

Erik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.