Mitt hus är byggt -26, och tidigare ägare renoverade köket 2005. I källaren finns en horisontell bit kvar av avlopp i gjutjärn varpå det bildas "vårtor" av rost som är aningen fuktiga. Är detta ett problem? Se bild.
Anslutningen uppe i köket har jag också bild på. Jag har inte problem med avloppet, men gillar inte de rostiga fläckarna.
Anslutningen uppe i köket har jag också bild på. Jag har inte problem med avloppet, men gillar inte de rostiga fläckarna.
Det där röret är slut, upprostat. Fukt och rost säger oss att rosten ätit sig genom. Byt ut dt innan det rasar i golvet av sig självt.
Är det bara den horisontella delen som är slut troligen? Jag vet inte hur svårt det är att byta det som går upp genom golvet till köket, som ligger precis ovanför, se bild.Fotografen skrev:
De svarta rören är från badrum gjort 2013. Den lite gula delningen går upp till en avloppsluftare. Dessa ser ok ut. Men jag undrar ju också när rören i källargolvet är från.
Inte för att skrämma dig, men så här såg mina gjutjärnsrör ut... o dom är från -65...
Jag instämmer med övriga som rekommenderar ett byte!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag instämmer med övriga som rekommenderar ett byte!
Svårt att avgöra, men nog ser golvet lappat ut? Avloppet är alltså det svarta som går ner i betongen i höger överkant av bild.mexitegel skrev:
Om det bara är den metern horisontellt rör från endast köket kanske man kan låta skiten vara till det druttar i backen som någon skrev?
Redigerat:
Ja allt är i järn vad jag kan se. De svarta som fortsätter inåt (förbi de ihopvikta flyttkartongerna) går till badrummet från 2013. Dessa ser typ nya ut. Kan man ha byggt ett badrum 2013 med järnrör?O one- skrev:
Det lär man inte ha gjort, borde vara skarvat nånstans. Om man nu bytt rören i badrummet vid renoveringen...T Tvapac skrev:
Anledningen till att jag frågade är att skarvarna ser helt annorlunda ut jämfört med dom blyade skarvarna på den första bilden du la upp.
Ja badrummet är i en tillbyggnad så inte byggt på samma ställe som tidigare badrum. Möjligen att rören fram till tillbyggnaden är järn då, men som sagt de ser helt nya ut. Med nya klämmor. Se bild från där rören går ut från källaren till tillbyggnaden.O one- skrev:
Det förekommer att man använder järnrör fortfarande så uppenbarligen.
Byt ut den dåliga snutten, möjligen kan du behålla det vitgula grenröret för att slippa stöka med avluftningen men det horisontella röret kommer inom kort att börja läcka ut diskvatten på golvet.
Byt ut den dåliga snutten, möjligen kan du behålla det vitgula grenröret för att slippa stöka med avluftningen men det horisontella röret kommer inom kort att börja läcka ut diskvatten på golvet.