Fotografen Fotografen skrev:
Det förekommer att man använder järnrör fortfarande så uppenbarligen.
Byt ut den dåliga snutten, möjligen kan du behålla det vitgula grenröret för att slippa stöka med avluftningen men det horisontella röret kommer inom kort att börja läcka ut diskvatten på golvet.
Okej. Tänker byta köket inom ett par år så lite sugen på att låta det sitta. Börjar det läcka rejält är det bara diskvatten i källaren/pannrummet och lätt att upptäcka tänker jag.

Tack för alla svar!

Tja, det är ju bara det att sådant där brukar hända på sämst tänkbara tillfällen. Typ julafton, den stora middagsbjudningen eller när man ligger i 40-graders feber....

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…

Bästa svaret

Staffans2000
Jäkta inte. Det kan mycket väl hålla i flera år till. Nya järnrör monteras fortfarande, bland annat för brandskydd, så det är helt i sin ordning. Sålunda -simma lugnt!

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Järnrör är också tystare och skvalar mindre.
Rasar i backen gör det inte.
Linda vulkband på dom sämsta ställena om det börjar rinna ger dig ett par år till, men bytas bör dom.

Redigerat:
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jäkta inte. Det kan mycket väl hålla i flera år till. Nya järnrör monteras fortfarande, bland annat för brandskydd, så det är helt i sin ordning. Sålunda -simma lugnt!
Diska lugnt menar du ;)

Om de dåliga delarna är synliga har man ju koll på vad som händer. Röret går ju inte av knall och fall direkt. Jag hade en bit som gick i trossbottnen från en tvättställ. Röret gick att bryta som knäckebröd. Det var ju tur att jag tog upp det golvet trots gjuten betongplatta ovanpå.

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Staffans2000
Det var tusan. Finns den fortfarande!
På sjuttiotalet kallades den för"Betuniabandage" och används flitigt när vi bytte ut sönderrostade diskbänksvattenlås mot plastditon."

• Gilla
Tvapac
  • Laddar…
Krilleman
Det var tusan. Finns den fortfarande!
:D

Varför ändra ett vinnande koncept?

Jag lånar denna tråd för min fråga på samma tema. Vad tror ni om denna klutt? Är stan från handfat synlig i källare i hela sin sträckning. Jag har en hylla under klutten där det ligger lite avtorkbar rostfärg.

Är det möjligt att förlänga livslängden med ovan nämnda Densonbinda? Bytte nyss stammarna under källarplattan och det var mycket gods kvar, men som bekant är inget starkare än den svagaste länken; böjen.

• Gammal böjd vattenrör i källare med synligt slitage och en rostfläck på ytan nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Synlig böjd avloppsstam från handfat i källare med en hylla och rostfärg synlig nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Börja med att göra ingenting. Det kan ta flera år till innan det börjar läcka på allvar.

S
Förstår inte varför man dröjer med dessa lagningar? Ok om det är ett badrum ovanför där man kan förstöra tätskikt, men ett kök. Det är ju fritt fram att byta ut skiten, kostar ett par hundringar och borde inte vara något att fundera på ens?

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Staffans2000
S SueCia skrev:
Förstår inte varför man dröjer med dessa lagningar? Ok om det är ett badrum ovanför där man kan förstöra tätskikt, men ett kök. Det är ju fritt fram att byta ut skiten, kostar ett par hundringar och borde inte vara något att fundera på ens?
Har man annat för sig, så kan detta vänta. Även om det är både enkelt och billigt att åtgärda.

Börja med att göra ingenting. Det kan ta flera år till innan det börjar läcka på allvar.
Helt enig, passade enbart på att höra mig för då jag noterat klutten på sistone. Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.