Jag har gjutit en liten pool om 3x3x1,5 meter. Poolen görts förra hösten men tyvärr gjöt jag en stor bänk längst ena sidan förra veckan. Mer om projektet finns här: https://www.byggahus.se/forum/threa...vattentaet-betong.516678/page-11#post-6227167
Planen är att måla med rust oleums färgsystem för pool. I databladet står det att betongen ska vara minst 28 dagar gammal och att fuktkvoten för vara maximalt 6%. Det senare har jag problem att tolka då de flesta verkar jobba med RF i dessa sammanhang.
Jag har haft en dialog med både återförsäljare och distributör av färgen och de tycker att jag bör kunna måla månadsskiftet Juli/Augusti. Som testmetod innan målning rekommenderar de "plastfoliemetoden". Vidare påstår de att riskerna är ganska hanterbara om man chansar och målar för tidigt. Det ska då handla om blåsbildning som är ett estetiskt problem. Rekommenderad åtgärd är att vänta några år och sedan slipa ytan och dra på ett varv till. Det låter lite väl bra kan jag tycka.
Jag vill gärna måla enligt tillverkarens förslag till tidsplan. Dels eftersom jag ungarna vill bada och dels eftersom jag vill göra ganska omfattande markarbeten under sensommaren och hösten, som jag helst vill vänta med tills proven är ordentligt testad. Samtidigt vill jag naturligtvis inte ställa till med allt för mycket onödigt arbete och huvudvärk.
Jag tänker att om leverantörens tidsplan är någorlunda rimlig så bör det främst vara bänken som är i riskzonen, vilket skulle begränsa eventuella konsekvenser. Resten gjöts under hösten och har varit tätt täckt hela vintern och täkt med ett luftigt tak några veckor nu.
En sak jag fundera på är om jag skulle täcka poolen tätt igen och köra värme och luftavfuktare under juni och juli. Min fundering är om det går att påverka uttorkningen nämnvärt på det sättet? Och vad det finns för risker med tilltaget. Det får naturligtvis inte spricka. Just nu är bänken täckt med plast och tanken är att den ska få vara det minst 10 dagar efter gjutning.
Alla tips och tankar kring detta mottages tacksamt.
VCT i betongen var 45% och tjockleken är 15-18 cm.
Planen är att måla med rust oleums färgsystem för pool. I databladet står det att betongen ska vara minst 28 dagar gammal och att fuktkvoten för vara maximalt 6%. Det senare har jag problem att tolka då de flesta verkar jobba med RF i dessa sammanhang.
Jag har haft en dialog med både återförsäljare och distributör av färgen och de tycker att jag bör kunna måla månadsskiftet Juli/Augusti. Som testmetod innan målning rekommenderar de "plastfoliemetoden". Vidare påstår de att riskerna är ganska hanterbara om man chansar och målar för tidigt. Det ska då handla om blåsbildning som är ett estetiskt problem. Rekommenderad åtgärd är att vänta några år och sedan slipa ytan och dra på ett varv till. Det låter lite väl bra kan jag tycka.
Jag vill gärna måla enligt tillverkarens förslag till tidsplan. Dels eftersom jag ungarna vill bada och dels eftersom jag vill göra ganska omfattande markarbeten under sensommaren och hösten, som jag helst vill vänta med tills proven är ordentligt testad. Samtidigt vill jag naturligtvis inte ställa till med allt för mycket onödigt arbete och huvudvärk.
Jag tänker att om leverantörens tidsplan är någorlunda rimlig så bör det främst vara bänken som är i riskzonen, vilket skulle begränsa eventuella konsekvenser. Resten gjöts under hösten och har varit tätt täckt hela vintern och täkt med ett luftigt tak några veckor nu.
En sak jag fundera på är om jag skulle täcka poolen tätt igen och köra värme och luftavfuktare under juni och juli. Min fundering är om det går att påverka uttorkningen nämnvärt på det sättet? Och vad det finns för risker med tilltaget. Det får naturligtvis inte spricka. Just nu är bänken täckt med plast och tanken är att den ska få vara det minst 10 dagar efter gjutning.
Alla tips och tankar kring detta mottages tacksamt.
VCT i betongen var 45% och tjockleken är 15-18 cm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter orimligt. Måste vara något konstigt med databladet. Färgleverantören menar att färgen tvärtom ska klara högre fukthalt än 85% RF, vilket så skulle möjliggöra målning redan i sommar.Matti_75 skrev:
Vad tror du om möjligheten att snabba på uttorkning genom att täcka tätt och köra värme och avfuktare? Kan det göra relevant skillnad?Matti_75 skrev:
Det handlar trots allt bara om ca 10m3 luft och elen brukar vara i stort sett gratis på sommaren i vårt elområde.
Husägare
· Stockholms län
· 363 inlägg
Att gjuta betong handlar inte bara om att låta betongen "torka" (det heter brinna av en anledning).
Betongen genomgår en kemisk reaktion som går snabbt i början och som successivt går allt långsammare. Detta pågår under flera år! Reaktionen behöver komma ner till en viss nivå innan det är lämpligt att applicera vissa typer av ytbehandlingar.
Följ tillverkarens rekommendationer!
Inre spänningar skapas under tiden som betongen brinner, vilket ofta tydligt sker inom de första 3 åren. Ytsprickor kommer alltid att framträda på olika ställen, det är ofrånkomligt. En bra armering är viktig för att hjälpa till att kontrollera och minimera sprickorna.
Man kan också, på plana gjutningar, spricksåga. Detta är ett sätt att lokalt försvaga plattan så att eventuella sprickor uppstår i sågningen och följaktligen inte blir en okontrollerad och ful spricka.
Betongen genomgår en kemisk reaktion som går snabbt i början och som successivt går allt långsammare. Detta pågår under flera år! Reaktionen behöver komma ner till en viss nivå innan det är lämpligt att applicera vissa typer av ytbehandlingar.
Inre spänningar skapas under tiden som betongen brinner, vilket ofta tydligt sker inom de första 3 åren. Ytsprickor kommer alltid att framträda på olika ställen, det är ofrånkomligt. En bra armering är viktig för att hjälpa till att kontrollera och minimera sprickorna.
Man kan också, på plana gjutningar, spricksåga. Detta är ett sätt att lokalt försvaga plattan så att eventuella sprickor uppstår i sågningen och följaktligen inte blir en okontrollerad och ful spricka.
Så är det säkert. I detta fall är det "bara"Rejäl skrev:
Tack för svar. Att vänta tre år är naturligtvis inte ett allternativ, även om det vore en fördel. Jag tror dock att uttorkning visst är en aspekt i detta sammanhang.G Gillar att bygga skrev:Att gjuta betong handlar inte bara om att låta betongen "torka" (det heter brinna av en anledning).
I databladet för färgen står det att det måste gå minst 28 dagar mellan gjutning och målning, ned en not om att SKB kan behöva längre tid. Dessutom finns krav på maximal fuktkvot. Det senare handlar om uttorkning som påverkas av temperatur, och luftfuktighet och tillskjutande fukt.
Så det finns nog två möjliga problem . Dels att betongen spricker för mycket efter målning och dels att instängd fukt orsakar blåsor eller färgsläpp.
Ursäkta sent svar. Minst 28dagar krävs sedan avtar krympningen. Sedan är det maximal RF som är din fiende. Mycket av det vatten du tillsatt för att minska sprickbildningen ska nu torkas ur. Det kan ta allt från ett par veckor till månader.
Det viktiga är att du torkar ur åt 2 håll på väggarna på botten är det svårt därför kommer det att bli här du får mäta fuktigheten.
Det viktiga är att du torkar ur åt 2 håll på väggarna på botten är det svårt därför kommer det att bli här du får mäta fuktigheten.
Tack för svar. Det är min bild också. Poolen gjöt jag i fjol höstas, först plattan i början av september och sedan väggarna sent hop hösten. Der är varit tält under vintern och luftigt täkt med tak sista veckorna. Tyvärr gjöt jag ju en bänk nu förra veckan.Matti_75 skrev:
Ursäkta sent svar. Minst 28dagar krävs sedan avtar krympningen. Sedan är det maximal RF som är din fiende. Mycket av det vatten du tillsatt för att minska sprickbildningen ska nu torkas ur. Det kan ta allt från ett par veckor till månader.
Planen är att vänta någon vecka till och sedan täcka tätt och köra värme och avfuktare. Förhoppningen är att måla i slutet av juli, knappt tre månader efter gjutning. Exakt hur jag ska testa fukthalt innan det kvarstår att utreda. Färgleverantören förespråkar plastfoliemetoden.
När jag är färdig med avfuktare i poolen är planen att flytta den och värmare till spabadet. Det får stå luftigt täkt med tak fram till dess. Målet är att måla det under hösten. Det är så litet att jag nog kan kontrollera klimatet under målning och härdning av färgen.