D
J Johan456 skrev:
Jag skoja bara. Många äldre säger nog fortfarande MK och många hade nog köpt den men den går typ inte att få tag på sedan 15 år, iaf inte genom grossist.
Nu har jag räknat kardeler. Min grå MK visade sig vara FK med sju kardeler. Vilket kanske framgår av resten av texten.

• Hand håller en kabelända framför en förpackning med texten "BILTEMA MK 1,5mm²".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Kan vara förväxling med finsk namnstandard där MK motsvarar FK vad jag förstår (muutamalankainen = fåtrådig). RK verkar där motsvaras av något som heter MKEM (som är en enkelledare men rikkardelig). Jag kan dock ha missförstått något, det är inte helt lätt att hitta information om ledningars uppbyggnad på konsumentsidor.

I trådens huvudämne undrar även jag vart de brända RK-trådarna tog vägen och varför de var där från början.

• Gilla
datja
  • Laddar…
E
tommib tommib skrev:
Kan vara förväxling med finsk namnstandard där MK motsvarar FK vad jag förstår (muutamalankainen = fåtrådig). RK verkar där motsvaras av något som heter MKEM (som är en enkelledare men rikkardelig). Jag kan dock ha missförstått något, det är inte helt lätt att hitta information om ledningars uppbyggnad på konsumentsidor.

I trådens huvudämne undrar även jag vart de brända RK-trådarna tog vägen och varför de var där från början.
D datja skrev:
Nu har jag räknat kardeler. Min grå MK visade sig vara FK med sju kardeler. Vilket kanske framgår av resten av texten.
PVC-isolerad installationsledning H07V-R (MK) med rund, fåtrådig kopparledare. PVC-isolerad installationsledning H07V-R (MK) med fåtrådig kopparledare och märkningen "NEXANS".
H07V-R (FK) är en blyfri, PVC-isolerad installationsledning med en rund fåtrådig ledare av koppar.
MK är en blyfri, PVC-isolerad, installationsledning med en rund fåtrådig ledare av koppar. Kabeln är konstruerad enligt SS 424 02 31-3. Ledaren har trådantal och resistans enligt IEC 60228 klass 2. Isoleringen är märkt ”NEXANS GS H07V-R (MK)

• Gilla
datja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.