useless useless skrev:
Är det originalfärgen, eller ett resultat av branden?

Men oavsett vilket så är grundproblemet att man har använt fel kombination av klämma och kabeltyp.
Ser det bättre ut nu? Inga klämmor dock samma kabeltyp!

• Eluttag i kök med ansluten sladd och vattenkokare, ingen kabelklämma synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var tog de 3 lampsladdarna vägen? Dessa är inte godkännda för fast installation så det ska sitta stickpropp på dem.

M Michel Devismes skrev:
Ser det bättre ut nu?
Hur ska man veta det utan att se hur det ser ut?

• Gilla
  • Haha
udihow och 5 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Var tog de 3 lampsladdarna vägen? Dessa är inte godkännda för fast installation så det ska sitta stickpropp på dem.
Det fanns inga lampsladdar! Sladden på bilden tillhörde en fönsterlampa med en låååång sladd dom jag klämde fast bakom skåpet

Dom brända sladdarna är mång-/riktrådiga. Såna används normalt sett inte fasta installationer, så vart går dom någonstans och hur är dom anslutna nu?

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Även om de inte är vanligt förekommande så är det inte fel med RK. Men de måste ju användas tillsammans med prylar avsedda för RK.

Problemet är att det är få apparater som är godkända för RK, så det blir mycket extrajobb om man väljer den kabeln.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
D
useless useless skrev:
Problemet är att det är få apparater som är godkända för RK, så det blir mycket extrajobb om man väljer den kabeln.
När vi byggde ut fanns inte grå tråd 1,5 mm2 i annan variant än MK, alltså mellantinget mellan RK och FK. Så just den färgen i vår installation är inte FK. Elektrikern klagade inte och det har funkat. Jag har dock inte lyckats hitta bu och bä om MK, utan tillverkaranvisningar brukar handla om EK, FK och RK (eller -Q) numera. Vad gäller egentligen för MK.

Och så vitt jag vet har det aldrig funnits MK 1,5mm2 samt saknas det tex grå så får man ta en annan färg. Dom övriga färgerna som funnits har mer än väl räckt till. För RK ska man INTE använda i elinstallationer

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
D
E elmont skrev:
Och så vitt jag vet har det aldrig funnits MK 1,5mm2 samt saknas det tex grå så får man ta en annan färg. Dom övriga färgerna som funnits har mer än väl räckt till. För RK ska man INTE använda i elinstallationer
Nu finns det faktiskt i min installation. Plastemballaget är fortfarande kvar. Det står 1,5 mm2 MK på det. Min elektriker kommenterade detta kort men använde tråden utan mer gnäll. Min gissning är att Biltema tillfälligt hade slut på grå FK och omdirigerade denna tråd från något annat lands elkultur där det är vanligare. Han sa just som du att det viktiga var att det inte var RK. Men när används MK egentligen?

M står för mångtrådig, R för riktrådih, F får fåtrådig och E för entrådig. Det anger alltså hur många ledare/kardeler det finns i en ledning. I en MK typ 10mm2 är kardelerna ungefär lika stora (något större) som i en FK 1,5. En 1,5 MK skulle se ut som en FK, förmodligen är det FK du har men märkt som MK.

Idag är MK mkt ovanlig, den har sedan typ 15 år ersatts med RK (RQ) som kopplingskabel samt som huvudledning i rör.

D
J Johan456 skrev:
M står för mångtrådig, R för riktrådih, F får fåtrådig och E för entrådig. Det anger alltså hur många ledare/kardeler det finns i en ledning. I en MK typ 10mm2 är kardelerna ungefär lika stora (något större) som i en FK 1,5. En 1,5 MK skulle se ut som en FK, förmodligen är det FK du har men märkt som MK.

Idag är MK mkt ovanlig, den har sedan typ 15 år ersatts med RK (RQ) som kopplingskabel samt som huvudledning i rör.
Jag skall räkna kardeler i den grå och återkomma. Mitt minne säger mig att det var fler än sju.

D datja skrev:
Jag skall räkna kardeler i den grå och återkomma. Mitt minne säger mig att det var fler än sju.
Du har nog rätt. Har bara svårt att förstå MK i så små dimensioner. Du glömde även tacka för mitt svar på din fråga gällande MKn. Men du blev väl lite irriterad förstås.

• Haha
El-Löken66
  • Laddar…
D
J Johan456 skrev:
Du har nog rätt. Har bara svårt att förstå MK i så små dimensioner. Du glömde även tacka för mitt svar på din fråga gällande MKn. Men du blev väl lite irriterad förstås.
Inte alls irriterad. Men jag kände redan till de folketymologiska förklaringarna till EK, FK, MK, RK. Finns en fin tråd här på forumet om det. Du har iofs indirekt förklarat när man använder MK/MQ, dvs aldrig (i Sverige i varje fall). Så det tackar jag för.

Jag skoja bara. Många äldre säger nog fortfarande MK och många hade nog köpt den men den går typ inte att få tag på sedan 15 år, iaf inte genom grossist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.