Förstår att vissa blir sugna att göra egna lösningar med den prissättning som är för elektriker och deras påslag på material. Vilken tur att jag har två elektriker i bekantskapskretsen. Jag drog en ledning genom väggen från jordat uttag i tvättstuga och satte dit ett jordat uttag med inbyggd jfb innan jag gjorde om badrummet. Var väl inte helt korrekt enligt en elektriker men inte farligt. Läs artikeln med bilder så kanske du blir mindre sugen.
http://www.viivilla.se/bygg/sakerhet/stora-risker-med-egenkopplad-el/

tommib
Den artikeln var ju full av bra exempel som på detta forum hamnar i Värsta elkopplingen. Alla sakerna var grundläggande fel som skulle fångats illa kvickt här. Oavsett lagstiftning kommer denna typ av hemmapul förekomma då många som gör dessa kopplingar inte förstår varför det är ett problem. Att försöka skrämma personer som har grundläggande förståelse för el med denna typ av artikel är bara löjligt och nedlåtande. Så otroligt krångligt är det inte att göra rätt (och det skulle vara lättare om bra installationsanvisningar var tillgängliga för konsumenter).

• Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Perilex uttag anslutet till anslutningsdosan är inget problem. Om jobbet hade varit korrekt utfört vad gäller kabelval, skarvning och klammning m.m.

Redigerat:
När hände senast en dödsolycka på grund av el i badrum i Sverige?

Jag tror att det var en par år sedan, men jag mins inte så noga och jag tycks minnas att det var någon stans på västkusten.

• Gilla
peroande
  • Laddar…
Enligt Google så var det ett dödsfall 2009 http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12119184.ab. Sen har Jag för mig att det har skett något senare, men det kan ha varit Svenskar som dött utomlands för Jag hittar inget på det.

Vi har en hög Elsäkerhet i Sverige, Låt oss hjälpas åt att behålla det på det viset. Och enklaste sättet är att följa regler och använda godkänd materiel.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Var det inte ett värmegolv i ett badrum för några år sedan också.
Det som jag personligen har tråkigaste minne av var även det för några år sedan (2011) när en god väns syster och hennes kille avled i Thailand när hon duschade och han skulle "rädda" henne.
Så el och våtrum ska man ha den största respekt för.

Själv tycker jag att utöver det att man kan påpeka behovet av el-behörighet en gång i varje tråd, SKA man uppmanna alla till att installera en JFB (Jord Fels Brytare).

Min son har fått sig en känga (nästan.Blev mer skrämt än fått stött) då han ville torka skorna i badrummet med hjälp av en trasig kupevärmare (i metall).

JFB klippte. Tur för det!

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Olle61 skrev:
Det finns tydligen en tråd här om detta fall:
[länk]
Det saknades jordfelsbrytare.
Nu ska jag protestera lite. Felet personen dog av var att handukstorkens hölje blev spänningsförande. Det är alltid apparaten och dess anslutning som är det primära skyddet. Jordfelsbrytaren är bara ett personskydd som ska skydda vid fel i första och andra barriär. Första barriären är apparaten och kabeln. Andra barriären är extra isolering eller skyddsjord.

Jordfelsbrytare är kanonbra, men man kan förledas att tänka att det gör det mindre viktigt hur apparater är utförda eller inkopplade. Jämför med en bil. Där är ratten och bromsen de primära skyddssystemen. Krockkuddar är bara till för att skydda då de första barriärerna falerar.

Fast den olyckan berodde på felaktig installation. "Skyddsjorden" som var inkopplad var felaktigt kopplad i en kopplingsdosa på vägen till centralen. Jag är osäker på om felet hade kunnat upptäckas om installatören som kopplade torken hade kontinuitesttestat jorden (troligen).

Jag uppfattar att olyckan berodde på att någon litade på färgen gulgrön.

En jordfelsbrytare skulle ha räddat liv i det fallet.

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
Mikael_L
hempularen skrev:
Fast den olyckan berodde på felaktig installation. "Skyddsjorden" som var inkopplad var felaktigt kopplad i en kopplingsdosa på vägen till centralen. Jag är osäker på om felet hade kunnat upptäckas om installatören som kopplade torken hade kontinuitesttestat jorden (troligen).

Ja ar det inte där elektrikern hittade en röd ledare i en dosa och glatt använde den som skyddsjord utan att kolla mer. Men det var en tändtråd från en strömbrytare.
Eller var det någon annan olycka?

Men just detta installationsfel upptäcks vid de kontroller som bör (ska?) göras, dvs kontinuitetsmätningen - om man utför dessa alltså.

• Gilla
tuktuk
  • Laddar…
hempularen skrev:

Helt riktigt. Jordfelsbrytare räddar liv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.