Hej,

Jag vill gärna ha ett 240V uttag i badrummet. Som det ser ut nu finns det bara en taklampa som är ojordad. Kan jag på något sätt koppla ett nytt uttag via den?

Jag har koll på det grundläggande inom el och "låt en behörig elinstallatör kolla på det"-inlägg undanbedes vänligast :D

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Kanske du kan dra fler trådar genom röret till taklampan, jord och fas.

tommib
Det beror på var du vill ha uttaget och hur snyggt du vill ha kabeldragningen. Det mesta går men det är inte nödvändigtvis snyggt eller billigt....

Om du kan acceptera att ha uttaget vid lampknappen är det troligen lättast med en 2-facks förhöjningsram där.

En grundläggande detalj är att vi kör 230V i uttagen i Sverige ;)

O
Ett uttag i badrummet måste skyddas av JFB....

• Gilla
Atom
  • Laddar…
tommib skrev:
Det beror på var du vill ha uttaget och hur snyggt du vill ha kabeldragningen. Det mesta går men det är inte nödvändigtvis snyggt eller billigt....

Om du kan acceptera att ha uttaget vid lampknappen är det troligen lättast med en 2-facks förhöjningsram där.

En grundläggande detalj är att vi kör 230V i uttagen i Sverige ;)

Haha, tack för den! Det går absolut att ha den vid lampknappen. När jag säger "grundläggande" menar jag en 6 veckors kurs i högskolan.

2 facks blir nog bra ja, men hur är det med jordning och så? Jag antar att det inte är något jag ska ge mig på om jag inte är utbildad, men är det MYCKET stor fara att inte ha jordning?

tommib
Emil Jonassen skrev:
Haha, tack för den! Det går absolut att ha den vid lampknappen. När jag säger "grundläggande" menar jag en 6 veckors kurs i högskolan.
....och du kuggade den? Men allvarligt talat så spelar det inte så stor roll. Det hade räckt med att säga att du vet att du inte får...... för mig i alla fall. När du skrev som du gjorde var jag tvungen ;)

Emil Jonassen skrev:
2 facks blir nog bra ja, men hur är det med jordning och så? Jag antar att det inte är något jag ska ge mig på om jag inte är utbildad, men är det MYCKET stor fara att inte ha jordning?
Nja..... Om du monterar ett uttag för europadon, tex ett sånt här http://elbutik.se/product.html/elko-rs-3-vags-euro-uttag-infalld-skruv?category_id=458 så är det faktiskt ok. Samma typ av uttag finns i de flesta serier. Då kan du bara ansluta dubbelisolerade apparater så skyddsjord blir överflödigt. Däremot måste du ovillkorligen ha en JFB (åtminstone på den gruppen), precis som Odjuret skriver.

Mikael_L
Emil Jonassen skrev:
..men är det MYCKET stor fara att inte ha jordning?
Det är både stor fara och mycket olagligt att inte ha både JFB och jordat i badrummet.
Så sluta genast att ens spekulera i det. :)

Och så måste uttaget även hamna i rätt våtrumszon sen.

SOm sagt om vi antar att du vill ha uttaget vid brytaren. I den dosan till brytaren finns det troligen i nuläget två trådar. EN fasledare som matar fas från centralen. Och en tändtråd. som går upp till lampan. Dvs. tändtråden är "bruten fas". Och i normalfallet finns inga andra trådar i dosan till en brytare.

Om du nu skall montera ett uttag där, så behöver du två trådar till. Du behöver en nolla som är den ledning som matar tillbaka ström mot centralen. Och du behöver skyddsjord.

Som en lite akademisk diskussion som varit uppe här, så även om man kan montera ett uttag för platta Europluggar som bara används för apparater som inte behöver skyddsjord, så är man (tydligen) tvungen att ha en skyddsjord framdragen till dosan. Den fyller då ingen annan roll än att uppfylla elsäkerhetsregler.

Men skall det ändå dras fram en nolla till dosan, så kan man lika gärna dra fram skyddsjord samtidigt..

Om som sagt jordfelsbrytare är nödvändigt för uttag i våtrum. Innan jordfelsbrytaren "uppfanns" så var uttag i badrum totalförbjudna,

Utöver detta så gäller vissa placeringsregler. Enkelt uttryckt så får ett uttag inte vara placerat närmare en dusch än 120cm, och inte närmare en badkarskant än 60cm.

Säkerhetsregler för just våtrum bör man betrakta som "heliga".

OM du får en stöt i ett vanligt rum så är det obehagligt, och med lite otur så dör du.

OM du får en stöt i badrummet så kan du om du har väldigt stor tur överleva.

Så kan man sammanfatta skillnaden.

tommib
hempularen skrev:
Som en lite akademisk diskussion som varit uppe här, så även om man kan montera ett uttag för platta Europluggar som bara används för apparater som inte behöver skyddsjord, så är man (tydligen) tvungen att ha en skyddsjord framdragen till dosan. Den fyller då ingen annan roll än att uppfylla elsäkerhetsregler.
Se där ja.....
Naturligtvis är det som hempularen säger, om man ändå måste dra fram en nolla finns absolut ingen anledning att inte dra fram skyddsjord.

Däremot håller jag inte med om det där med att man dör i badrummet mer än i något annat rum, givet att JFB finns. Den bryter vid 30mA, som alltså då måste uppnås på ett eller annat sätt. Om du inte uppnår det bryter inte JFB, men strömmen ska inte vara farlig. Om du överstiger det så bryter JFB lika fort som i vilket annat rum som helst. Ja, strömmen kan möjligen bli större genom kroppen när man är blöt men med frånkopplingstiden i en JFB så borde man klara sig.Det är dock ett borde, inte säkert.

Så sammanfattningsvis finns ingen anledning att frångå de elinstallationsregler som finns. Gör det ordentligt eller inte alls!

Jag vill bara påminna om att även JFB är en mekanisk "apparat" som då och då inte fungerar ( jag har själv bytt ett flertal) som tänkt och eftersom dom flesta aldrig eller ytterst sällan kontrollerar deras funktion ska man aldrig ta för givet att dom fungerar. Så jag håller helt med hempularen om riskerna i och utanför våtrum.

• Gilla
Atom och 2 till
  • Laddar…
Ja, när jag skrev "få en stöt" så menar jag ett fall med en "full elolycka". Om du får en stöt där jordfelsbrytaren slår av och skyddar dig, så får du en obehaglig stöt, men du överlever med väldigt stor sannolikhet. Nu har jag för mig att JUST fallet badrum är ett läge där man hypotetiskt kan tänkas avlida trots att jfb bryter.

Om du dels har badat/duschat så att huden är mättad med vatten, dels är blöt så att vatten på huden kan öka ytan som utsätts för ström. Och dels står på ett blött golv, som ger extra bra jordning. Då kan faktiskt strömmen bli så hög att du får livshotande skador även på det korta ögonblicket innan jfb bryter (har det sagts mig).

Men jag syftar framförallt på en situation där flera samberkande faktorer gör att du får en livsfarlig stöt, och då är oftare just felaktig jordfelsbrytare en faktor. Den kan vara felaktig på många olika sätt. Allt ifrån att den överhuvudtaget inte finns, är felkopplad så att den inte bryter när den skall, är felkopplad så att den inte täcker uttagen i badrummet, eller bara inte fungerar.

Det kan kännas som osannolikt, men vi har här på byggahus nog ungefär 1 fall om året där trådar visar att badrum inte skyddas av jfb. pga. olika felkopplingar. Och många fler fall där badrum inte täcks av jordfelsbrytare. Samtliga dessa fel beror alltså på fel i utförande av elinstallation. Det har aldrig varit tillåtet med uttag i badrum utan jfb. Så man kan aldrig hävda att felet var utfört "innan det fanns krav".

Det är med andra ord rätt sannolikt att ett badrum saknar skydd av jfb. Och då räcker det med ett fel till så dör någon.

Det jag menade med jämförelsen, är att det är givetvis minst lika sannolikt att ex. ett vardagsrum saknar skydd av jordfelsrytare (där behöver det inte bero på ett fel i installationen), men ett fel till, där så får någon en stöt, och omständigheterna i övrigt är då sådana att man oftast överlever, för det är ett torrt rum. Fast bara känslan av att ha utsatts för en livsfarlig stöt, kan få upp pulsen rätt ordentligt...

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det stämmer att om man får tillräckligt stor ström (> 500 mA) genom kroppen så spelar det ingen roll hur snabbt en JFB bryter. Det är därför det införts krav på kompletterande skyddsutjämning i badrum. För det är endast med en stor och blöt kontaktyta som det kan bli sådana strömmar.
https://www.byggahus.se/forum/el/141879-jord-mellan-dosor-med-olika-fas.html?showAll

Samtidigt kan det vara av intresse att kravet är ganska nytt, så det torde alltså finns färska motiv till det, men jag har aldrig hört talas om en olycka av detta slag i badrum. Kanske har det förekommit ute i Europa.

Kompletterande skyddsutjämning fyller sin funktion vid jordfel i apparater i huset, t.ex TM. Den beröringsspänning som uppstår mellan skyddsjordade delar och sann jord via vattenrör etc tas ut av skyddsutjämningen. Därmed fyller en JFB ingen större funktion här annat än att ev bryta strömmen lite fortare.

En JFB har däremot ett suveränt tillämpningsfall för nakna faser, dvs att man tar direkt i en strömförande del. Samma sak gäller där med strömmen genom kroppen. Det är dock svårt att tänka sig ett sådant felfall där man kommer åt strömförande delar med en stor och blöt kontaktyta, samtidigt med en lika stor kontaktyta mot ett vattenrör etc. Största risken är nog felaktiga apparater, fel i jordade apparater som inte är jordade etc. Ett badrum, liksom ett kök, brukar (brukade) ju innehålla delar, vattenrör etc som för in jordpotential.

Men man vet aldrig, det är alltid bra med en JFB, och det kravet kom ju före kravet på kompletterande skyddsutjämning.

Emil Jonassen skrev:
Hej,

Jag vill gärna ha ett 240V uttag i badrummet. Som det ser ut nu finns det bara en taklampa som är ojordad. Kan jag på något sätt koppla ett nytt uttag via den?

Jag har koll på det grundläggande inom el och "låt en behörig elinstallatör kolla på det"-inlägg undanbedes vänligast :D
Att utvidga med uttag i badrum innebär att ELSÄK-FS 2008:1 ska följas. Detta innebär sannolikt bland annat att kompletterande skyddsutjämning och jordfelsbrytarskydd på samtliga gruppledningar ska installeras. Dett ska givetvis utföras av en behörig elinstallatör.

hempularen skrev:
Korrekt. Detta regleras i kap 412.2.3.2 i SS 436 40 00, utgåva 2. Man ska dra fram skyddsledare även till uttag för klass II-materiel.

varför säger du att du har koll i de grundläggande inom el? när jag, av dina inlägg att gå på, ser direkt att du har noll koll.
ps, låt en behörig elinstallatör kolla på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.