Jag skall göra eftermontage av en taklampa på helt ny plats i taket. Det är långt till tidigare lamputtag, så jag kommer att gå upp från ett vanligt uttag vid golvet som också ska nymonteras Det innebär att ta hål och gå bakom gips, etc, men jag vill förstås inte få mer jobb eller fler hål än nödvändigt.

En elektriker sa att
"Du kan sätta lamputtaget upptill på väggen i stället för att leda upp kablar i taket och sätta lamputtaget där".
Syftar man då på att sätta ett klassiskt lamputtag (1) eller (2) på väggen, eller något i stil med (3)?

Förresten, får man fortfarande motera klassiska lamputtag (1), trots den nya standarden? De säljs ju fortfarande.

Krok ska sättas i taket så jag förstår att uttagen inte behöver ha det.

Tack

• Tre olika elektriska vägguttag: 1) klassiskt rund tvåpoligt uttag, 2) rundt jordat uttag, 3) fyrkantigt jordat uttag.
tommib
Det blir ett uttag enl 3 (sätt ett som matchar dina övriga apparater). Du får inte montera ett gammalt traditionellt uttag och de får inte heller säljas längre. Det du kan hitta är ojordat utförande, de får säljas men däremot endast monteras om rummet i övrigt inte innehåller jordpotential (dvs ojordade uttag, ingen vattenburen värme, inte klinkers på betongplatta osv).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det blir ett uttag enl 3 (sätt ett som matchar dina övriga apparater). Du får inte montera ett gammalt traditionellt uttag och de får inte heller säljas längre. Det du kan hitta är ojordat utförande, de får säljas men däremot endast monteras om rummet i övrigt inte innehåller jordpotential (dvs ojordade uttag, ingen vattenburen värme, inte klinkers på betongplatta osv).
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.