Hej
Vi har ett äldre hus med självdrag och historiskt så har man vedeldat. när vi installerade jordvärme så har vi ju påverkat självdraget negativt.
I köket så saknas köksfläkt, med olika häftiga effekter som följd.
Det immar igen när man kokar
Det osar i hela huset när man steker och blir en härlig beläggning på golvet, möbler etc i värsta fall.

Vi har planer på att bygga om huset inom 5 år. men skulle vilja montera en utsugsfläkt redan nu för att slippa oset.

Det finns en självdragskanal precis ovanför spisen. Så min fråga är om jag kan koppla ett rör till den från en utsugsfläkt.
Har läst en del, och där står det imkanaler. Men vad är det ?
Kan jag inte använda dessa kanaler som imkanal ?

Claes Sörmland
Du har en imkanal av självdragstyp ovanför spisen.

Om kanalen är tät (kan vara en faktor i gamla murade skorstenar) så kan du nog koppla på en tryckande fläkt. Läcker den så är det mindre bra. Tänk på att det måste finnas rengöringsluckor så att kanalen kan rengöras i framtiden.

Så det du säger är att jag kan koppla på en fläkt på denna ”öppning” ?!
Rengöring sker väl uppifrån skorstenen ?
Den går in mot murstocken som är i mitten av huset. Finns inga luckor eller öppningar vad jag vet på övervåningen eller vinden.

Bifogar en bild på hur det ser ut.
Man ser öppningen uppe till höger i bild.

• Öppning för ventilation uppe till höger i ett kök med spis och kryddhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som ibland är fallet framför allt i lägenheter är att samma kanal har öppningar på flera ställen. Då är det ingen bra idé att ansluta en köksfläkt till dem. Om luckan på bilden är den enda öppningen till pipan så skall det inte vara problem att ansluta den till köksfläkten.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja det är väl bara att hugga bort luckan och sätta dit en stos för inmurning. Fundera på hur du ska ordna med rensmöjlighet där längst ned i kanalen och hur du ska ansluta en spisfläkt till stosen på ett snyggt och ändamålsenligt sätt.

Vill du vara riktigt seriös så tar du hem en ventilationsgubbe/sotare som kan mäta om kanalen fortfarande är ordentligt gastät innan du börjar. Han sätter en kudde i skorstenen och trycksätter kanalen. Sen kan han mäta hur mycket kanalen läcker (vanligen till grannkanalerna).

Formellt kanske detta kräver en bygganmälan till kommunen men jag är osäker på var gränsen går. Ingen av mina grannar som har gjort detta har dock besvärat kommunen med ärendet.

A Avemo skrev:
Det som ibland är fallet framför allt i lägenheter är att samma kanal har öppningar på flera ställen. Då är det ingen bra idé att ansluta en köksfläkt till dem. Om luckan på bilden är den enda öppningen till pipan så skall det inte vara problem att ansluta den till köksfläkten.
Jag får kolla om den har fler öppningar, men jag tror faktiskt inte det.
Finns bara en öppning i taket i badrummet ovanför. Men den är av plåt och där ser
Man inga övriga kanaler.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja det är väl bara att hugga bort luckan och sätta dit en stos för inmurning. Fundera på hur du ska ordna med rensmöjlighet där längst ned i kanalen och hur du ska ansluta en spisfläkt till stosen på ett snyggt och ändamålsenligt sätt.

Vill du vara riktigt seriös så tar du hem en ventilationsgubbe/sotare som kan mäta om kanalen fortfarande är ordentligt gastät innan du börjar. Han sätter en kudde i skorstenen och trycksätter kanalen. Sen kan han mäta hur mycket kanalen läcker (vanligen till grannkanalerna).

Formellt kanske detta kräver en bygganmälan till kommunen men jag är osäker på var gränsen går. Ingen av mina grannar som har gjort detta har dock besvärat kommunen med ärendet.
Ja kan ju vara värt att testa tätheten.
Skorstenen har inte använts på 5-6 år men sotarn har vart här alla år förutom i våras.
Men de trycktestar kanske inte alla kanaler som standard.

Claes Sörmland
A Awes78 skrev:
Ja kan ju vara värt att testa tätheten.
Skorstenen har inte använts på 5-6 år men sotarn har vart här alla år förutom i våras.
Men de trycktestar kanske inte alla kanaler som standard.
Det varierar mellan olika brandskyddskontrollanter. Här kör de bara rök och visuell inspektion vid nyinstallation. Annars tar de bara en titt.

Redigerat:
Men nu känns det ändå positivt att vi kanske kan använda den här kanalen.

Claes Sörmland
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kollade upp Boverkets skrivelser om du behöver göra en anmälan till kommunen. Det ser ut som att du slipper. Detta listas i de allmänna råden (BFS 2017:4 - VÄS 3) som ett exempel på icke-anmälningspliktig ändring:

[bild]

Finns här: [länk]
Fasen va sjysst, tack !
Jag läste igenom den delen och tolkar det också som att det saknas anmälningsplikt i det här fallet.

A
antingen sätter du en fläkt högst upp på skorstenen så slipper du problematiken om läckage till andra rum samtidigt som du förbättrar ventilationen till dessa rummen som kan använda samma imkanal
eller
så sätter du en fläkt i hålet direkt utan extra kåpa finns olika modeller, vanligt är en fläkt med kallrasskydd som manövreras med en liten kedja som i kallrasskyddets ändläge startar fläkten
https://ventilation.se/dragforbattr...G2h2ITK2LAjtSlRejfJpw4GFODkAv2JxoCcB8QAvD_BwE
https://www.luftbutiken.se/takflakt...jY3AHwFMpdWjbIM5qu5xomQ8r1AlYwChoC7LQQAvD_BwE
index.php

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.