Byggahus.se

Utsuget fungerar inte på Meec sticksåg

1. peterwesterlund
    Medlem · Stockholm · 951 inlägg

peterwesterlund

Medlem
    Någon som har erfarenhet av Julas Meec sticksåg? Jag köpte en och hur jag än bär mig åt så händer inte ett minsta för att spånet ska försvinna när jag sågar. Hur jag än ändrar med att koppla in dammsugare och ställa in blåsfunktionen på både off och on. Blir ingen skillnad. Är det något jag missat tro eller fungerar det helt enkelt inte? Det är ju ganska viktigt att det fungerar, jag fick blåsa själv nu när jag skulle såga en skiva och höll nästan på att svimma.

2. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholmare i exil i Västerås · 6 545 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Utsug på är marigt även på riktiga sticksågar. Min Mafell P1cc har det bästa utsuget av de sågar jag har testat, men det är ändå inte bra. Siktlinjer är iofs OK, men spånen hamnar i huvudsak inte i dammsugaren. Har du testat att hålla sågen på undersidan av arbetsstycket? Pss blir det lättare att följa en linje.

3. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Jag skulle kunna leva med att det inte fungerar med dammsugaren, men då ska det vanliga blåset fungera. En sak som jag funderar på är om jag kan ha haft dammsugaren igång när jag drog "Blow" reglaget i "till"-läge. Då kanske den försöker blåsa ut men att den luften dras in av dammsugaren. Jag vill minnas att jag provade alla möjliga kombinationer och borde därför provat med avstängd dammsugare, men blir ändå lite osäker nu. Ska nog packa upp den igen och prova.

Att såga upp och ner låter inte så säkert :/

4. mattiasp
    Hårklyvare · Stockholmare i exil i Västerås · 6 545 inlägg

mattiasp

Hårklyvare
    Jag tror att jag förstår. Upp och ned-sågning är standardförfarande bland yrkesmän, på de ställen där det är möjligt.

5. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    Haha, jag provade nu helt utan dammsugare och satte på "till"-läge på "Blow"-spaken. Och det fungerar ju, den blåser bort spånet! Det måste alltså varit så att jag råkade ha dammsugaren igång när jag provade tidigare och att den blåste in luften som maskinen försökte blåsa ut på sågområdet. Skönt att slippa åka tillbaka med maskinen, och jag gillade den i övrigt och det var ju ett bra pris, så det hade varit synd!

Så, problem solved! :)

Ps. Jag är tyvärr inget proffs så jag vågar inte prova upp och ned. :)

6. Stefan N
    Verktygstokig · Stockholm Täby · 9 394 inlägg

Stefan N

Verktygstokig
    Är det handväska eller limpmodell? Handväska är ju ingen höjdare ändå att såga upp och ner med (inte ovanifrån heller om jag får välja), det är ju lättast med limpmodellen.

7. A
    Medlem · Bohuslän · 228 inlägg

AxxChild

Medlem
    Skulle nog våga påstå att det är säkrare att såga upponer. Känner iaf en person med tre fingrar borta pga handen under ämnet.

8. peterwesterlund

peterwesterlund

Medlem
    aahg.. :S

9. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 10 251 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    På grund av en sticksågsolycka? Hur tusan hinner man gnaga igenom tre fingrar innan man rycker bort handen?

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.