Hur har ni löst utsug vid pelarborr när ni borrar trä? När det är många hål som ska borras brukar jag med tejp, masonitebitar och liknande bygga en lösning så att 36mm dammsugarslang kan sättas upp så nära som det går vilket funkar väldigt bra, dels för spånutsuget men hålen blir också bättre när spånen försvinner. Att använda dammsugare för utsug är jag alltså nöjd med (även om jag ska gå upp till 50mm slang) men däremot är det en plåga att ställa in slangen varje gång. Funderar därför över något snabbsystem med en dedikerad slang och dammsugare där man sekundsnabb kan sätta x, y, z för munstycket. Går det inte fort och lätt blir det inte gjort är min erfarenhet....
Jag vill också ha funktionen att lika snabbt kunna ta loss slangen och dammsuga av bord och maskin efter avslutad borrning. Även här måste det vara någon sorts snabbsystem, kanske en modifierad snabbspännare?
Det smidigaste sättet att snabbt kunna ta loss slangen och dammsuga när man är klar är nog om själva utsuget består av ett rör (ställbart i x,y,z o gärna vridbart) som man helt enkelt stoppar in slangen i precis som när man stoppar in slangen i dammsugaren. Då går det snabbt att koppla av och på slangen. Letar därför efter ett rör, helst i plast tror jag med innerdiameter 58mm, några idéer?
För att få röret vridbart skulle rörfästet vara fäst i understycket md en centralt placerad skruv med en låsspak så att det blir vridbart, precis som tornet (vad heter det? där stålhållarna sitter) på en metallsvarv.
Om man plockar bort bottendelen och placerar på en platta som kan klämmas fast på valfritt ställe på bordet så kan man sen lätt justera i en massa olika riktningar. Skruvstycket är förmodligen kvalificerat skräp men det ska ju å andra sidan i princip inte belastas alls i detta sammanhang.
Om man tänker lite utanför boxen, kan man lösa det på liknande sätt som de har gjort på OF2200? Alltså sänka ned ett genomsynligt rör runt hela spindeln. Man släpper ner det genom att trycka på en knapp. Man kan nog ha ett servo eller liknande anordning. Eller bowden cable med pedal. Typ. Intressant projekt att fundera på.
Har lyckats låna ett Jula-skruvstäd och bankat ihop en frankensteinlösning för 36mm slang. Funkade faktiskt över förväntan! Ska se om jag inte kan ta en film o lägga upp.
Lite bilder. Hade först, på denna prototyp, tänkt spänna röret rakt i skruvstycket, men det lät sig inte göras, utan det kasade bara rundor. Ett spännelement i ask tillverkades, drog i rampamuff och en lång M8+Festools smarta handtag (samma som på 1010, mft med mera). Skruvade på en liten askbit på spännelementet som jag fäster i skruvstycket, på så vis blir det ännu en ledbar bit. Det är nu snabbt att lossa slangen, och flytta röret in/ut samt runt. Framänden på röret kan säkert vara smartare utformad för att passa fler typer av borrningar, men det blev bra för denna omgång hål.
Jag tänkte också svanhals alt. ledat stativ som fotograferna använder.
Jag håller själv på att fixa ett liknande spånsug till bl.a pelarborren, Tycker denna verkar intressant att bygga vidare på:
Jag håller med om att det fungerar bra med dammsugare och har använt ungefär samma teknik med tejp, spikband och små träbitar. Men det skall till ganska många hål om jag ska besvära mig med att lägga en halv dag på att klä in pelarborren med silvertejp. Nästa gång det skall borras så visar det sig naturligtrvis att möget sitter i vägen på något sätt och det tar ytterligare en halv dag att riva bort eländet.
Efter att ha googlat runt lite så hittade jag LocLine systemet som inte verkar helt fel. Nu när jag kollar länkarna i tråden så ser jag att Ola C redan har föreslagit detta i länken till Lee Valley så jag är sent på det som vanligt. Men jag kan ivarjefall bidra med ett inköpsställe i Sverige: http://www.partille-tool.se/index.php/utsugningsror.html
Själv har jag funderat på nån sorts stor spånstos/uppsamlingsbort som man monterar under bordet och bara låter skräpet falla ner där, sen drar man igång spånsugen nusomdå.
Jag tänkte också svanhals alt. ledat stativ som fotograferna använder.
Jag håller själv på att fixa ett liknande spånsug till bl.a pelarborren, Tycker denna verkar intressant att bygga vidare på:
[bild]
[länk]
Den typen av ledbart rör används b.la som avgasrör och finns på biltema billigt nog att prova med
Men risk för att låta pessimistisk så tror jag inte alls på avgasslangen på biltema, den är inte alls så böjlig som ett punktutsug till en lödrökssug exempelvis.
Jag var själv sugen på en böjbar men rigid slang till just pelarborren för ett tag sedan och testade då en annan av biltemas produkter, multipipe 872610. Det kändes som en bra lösning som gjorde det jag ville men tyvärr höll den inte särskilt länge och gick sönder när jag skulle ändra dimensionen. Kanske värt att testa igen?