Hej, jag hoppas få köpa loss en underliggande lokal till den lägenhet jag köpt för att bygga samman dessa två. Jag blir dock inte helt klokt gällande krav på utrymningsvägar. På ena sidan den underliggande lokalen finns två fullstora fönster <5m från mark. Det finns även ett långsmalt fönster som är 120*48 vilket med kulturminnesklassad fasad blir svårt att vidga till godkända 60cm för utrymningsväg. Måste trappan som ska länka lägenheten med lokalen uppfylla regelverket för utrymningsväg med 90cm stegbredd och 25cm satslängd? Fönstrena ligger tyvärr under fem meter ifrån varandra så de uppfyller inte distanskravet på 5m skillnad mellan de olika utrymningsvägarna. Bifogar en planritning om det kan hjälpa på traven. Som den antyder så är det begränsat med yta för trappa så de får gärna bli så liten som möjligt så länge den fyller sin praktiska funktion. Sovrum och toalett ska ingå i undervåning så det är stadigvarig vistelse som gäller. Kåken har tre våningar med lgh plus lokaler i markplan samt källare.

• Planskiss över ett flervåningshus med markerade utrymningsvägar och fönster i en lokal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.