Vi har ett litet badrum.
Vi har även valt en fast duschvägg. Dumt kanske men den passar stilen vi vill ha.

Min fråga är hur när handfatet kan en fast duschvägg vara.
Några riktlinjer eller någon som har erfarenhet där det upplevts som för lite.
Duschen är nu 75cm bred. Då har vi 5cm mellan duschvägg och handfat. Självklart kan vi ha en 70cm dusch och 10cm mellan handfat och duschvägg.
Men vad är värt mest?

Tack på förhand!

Skiss över badrummet? Mått?
Hur stort/litet är handfatet? Mått?
Vad är det på andra sidan handfatet? Mått?
Vad är framför handfatet? Mått?

• Gilla
Valterh och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Demmpa Demmpa skrev:
Handfatet är 50cm
Badrummet är 195x140(välvd/rundat vägg på motsatta sidan).
Men i och med att det är gott om plats åt ena sidan i duschen så tänker jag att den inte behöver vara så bred på 195 väggen.

• Ritning av ett badrum med toalett, dusch, handdukstork och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
F Funkis-Matte skrev:
Min fråga är hur när handfatet kan en fast duschvägg vara.
Så pass långt ifrån att det går att komma åt att städa sidan på handfatet och duschväggen.

• Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så pass långt ifrån att det går att komma åt att städa sidan på handfatet och duschväggen.
BirgitS BirgitS skrev:
Så mellan 5-10cm typ. 70cm bredd i dusch borde väl räcka då vi har 140cm åt andra hållet i dusch. Eller vill man häller a bredd i dusch an vid handfat? Jaja det pendlar mellan 75 och 70cm bred dusch🤔. Vad hade ni vald?

BirgitS
Ju bredare dusch desto bättre ;)
Men det går ju att duscha i badkar och de är inte mer än 70 cm djupa.

• Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ju bredare dusch desto bättre ;)
Men det går ju att duscha i badkar och de är inte mer än 70 cm djupa.
Handfatet är halvcirkelformat och ej fyrkantigt. Då borde göra lite skillnad.
Var mest orolig att man slår i armbågarna när man håller på vid handfatet.
Sedan får det ju inte se alltför trångt och plottrigt ut vid hyllor och spegelskåp och då duschvägg på det.

BirgitS
Du får kolla hur dina armbågar rör sig och hur mycket plats du behöver.

Trångt kommer det nog att se ut som eftersom det är mycket på den väggen. Men att flytta duschväggen 5 cm hit eller dit spelar nog ingen roll tror jag.

Det blir nog en luftigare känsla med en normalstor dusch i övre högra hörnet för då kan man flytta handfatet "uppåt".

Så vitt jag minns så gillar inte branschreglerna fönster i duschen. Om nu den tunnare "väggen" ska föreställa ett fönster.

Tillägg: Även luftigare med infällbar dörr i stället för en fast duschvägg.

Redigerat:
  • Gilla
Funkis-Matte
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får kolla hur dina armbågar rör sig och hur mycket plats du behöver.

Trångt kommer det nog att se ut som eftersom det är mycket på den väggen. Men att flytta duschväggen 5 cm hit eller dit spelar nog ingen roll tror jag.

Det blir nog en luftigare känsla med en normalstor dusch i övre högra hörnet för då kan man flytta handfatet "uppåt".

Så vitt jag minns så gillar inte branschreglerna fönster i duschen. Om nu den tunnare "väggen" ska föreställa ett fönster.

Tillägg: Även luftigare med infällbar dörr i stället för en fast duschvägg.
Tack för tips på dusch på motsat sida. Sksll skissa på det.
Fönstret är inte mycket vi kan göra åt. Gammalt hus från 1943. Vi tar bort stenskiva i fönstret slipar upp och gör tätskikt och lite lutning innan skivan sätt på plats igen.
Duschväggen är även den inhandlad😅 får bestämma mig vart rören Skall gå tills imorgon.

BirgitS
Okej, försäkringsbolaget tycker väl i och för sig att man då får anpassa hur man gör i badrummet till fönstret, t.ex. med en U-dusch, men det är ju upp till er. Kan vara bra att åtminstone skydda fönstret med en gardin av en tillklippt duschdraperi, minskar väl risken för vatten på väggens insida lite grann i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.