Du kanske redan har en effektvakt installerad på din IVT? I så fall drar den ner/stänger av effekten på IVT:n tills bilen laddat klart.

I ett välisolerat hus med t ex betongplatta så hinner inte temperaturen svänga vidare mycket även om värmepannan begränsas någon timme ibland.

Har själv kört elbil sedan 2013 och kör 2500-3000 mil/år. Har oftast laddat med 8A 1-fas (1,8kW) och får då i energi för ungefär 10 mils körning varje natt. Där jag ändå lätt åker 20-30 mil vissa enstaka dagar och får sen i 10 friska nya mil till nästa dag.

Så börja och köra. Ställ ner laddningen på elbilen så kommer du antagligen inte att behöva höja huvudsäkringen. Åtminstone om laddbox/IVT har effektvakt som hanterar de tillfälliga effekttopparna vissa tider på dygnet.

• Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
ptk,
Vad har du för elbil då?
Vilken 11 kW 3-fas väggladdbox tänker du installera?

Vi har Renault Zoé 41 kWh och en Heidelberg väggladdbox 11 kW, som vi har ställt in väggladdboxen att max ge ut 3-fas 8 A, vilket ger laddeffekt 5,5 kW. Det räcker för att ladda från helt tomt till fullt på 7,5 h. Men, man kör aldrig tomt, så säg man laddar under 4 à 5 h under natten när man ändå sover.
Vi har 16A mätarsäkringar i ett litet enfamiljshus i södra Sverige, som har luft-luft-värmepump och el-element. När elbilen laddas har vi alltså 8 A per fas till andra förbrukare än elbilladdning. Det är inte mycket, men det funkar sedan feb. 2020 problemfritt med 16A mätarsäkringar. Skulle de smälta av, kan vi alltid öka till 20A eller till och med 25A. Vi har ingen effektvakt eller komplicerade dynamiska lastbalanseringar och sådant som är dyrt att installera och bara kräver service och kan krångla.

Det går att ställa ner väggladdboxen att max. ge ut 6 A per fas, men jag har hört att verkningsgraden på Renaults ombordladdare då blir lägre. Därför vill vi inte gärna går ner mer än till 8A. Däremot har man tänkt på att öka väggladdboxen att ge 3-fas 10A ut, och då öka mätarsäkringarna till 20A.

Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
ptk,
Vad har du för elbil då?
Vilken 11 kW 3-fas väggladdbox tänker du installera?

Vi har Renault Zoé 41 kWh och en Heidelberg väggladdbox 11 kW, som vi har ställt in väggladdboxen att max ge ut 3-fas 8 A, vilket ger laddeffekt 5,5 kW. Det räcker för att ladda från helt tomt till fullt på 7,5 h. Men, man kör aldrig tomt, så säg man laddar under 4 à 5 h under natten när man ändå sover.
Vi har 16A mätarsäkringar i ett litet enfamiljshus i södra Sverige, som har luft-luft-värmepump och el-element. När elbilen laddas har vi alltså 8 A per fas till andra förbrukare än elbilladdning. Det är inte mycket, men det funkar sedan feb. 2020 problemfritt med 16A mätarsäkringar. Skulle de smälta av, kan vi alltid öka till 20A eller till och med 25A. Vi har ingen effektvakt eller komplicerade dynamiska lastbalanseringar och sådant som är dyrt att installera och bara kräver service och kan krångla.

Det går att ställa ner väggladdboxen att max. ge ut 6 A per fas, men jag har hört att verkningsgraden på Renaults ombordladdare då blir lägre. Därför vill vi inte gärna går ner mer än till 8A. Däremot har man tänkt på att öka väggladdboxen att ge 3-fas 10A ut, och då öka mätarsäkringarna till 20A.
Tesla 3, Zappi med Harvi lastbalans. Ja, IVT har också lastbalans, så det är sant. Skönt gå till botten med det här. Behåller 20A tills vidare!

Förresten! Inte ger ev framtida solpaneler annorlunda förutsättningar än det som nämnts ovan?

• Gilla
MakiKai
  • Laddar…
Om du laddar på natten så ger inte solpanelerna någon ström. Du får jobba nattskift så du laddar på dagen.

Protte

Jag tror inte heller att det är ett problem. Man kan se det som att sol-elen flödar in i ditt system efter huvudsäkringarna, så om du laddar dagtid kan systemet som helhet konsumera mer än vad huvudsäkringarna annars begränsar. Du får alltså 20 A + sol-elen.

Å andra sidan är som sagt det sannolika att bilen konsumerar mest energi när solen inte skiner, så den utökade toppeffekten blir nog mer teoretisk än praktisk.

Det förstår jag väl, att den laddar bara när solen skiner :thinking:
Jag menar om det ändrar några förutsättningar tex husets säkring (20A eller 25A) om man har solceller. Zappi ska klara 32A (16 från nät, 16 från solceller). Antar att det räcker att de tre säkringar som ska installeras till Zappi laddboxen är på 32.

E
P ptk skrev:
Det förstår jag väl, att den laddar bara när solen skiner :thinking:
Jag menar om det ändrar några förutsättningar tex husets säkring (20A eller 25A) om man har solceller. Zappi ska klara 32A (16 från nät, 16 från solceller). Antar att det räcker att de tre säkringar som ska installeras till Zappi laddboxen är på 32.
Du kan ha två säkringar gentemot ditt elnätbolag, har du en större solcellsanläggning väljer du relevanta säkringar till detta men behåller och betalar för den storleken du behöver för konsumsion, exempelvis 20 Ampere.

Man kan givetvis även lagra elen, det vanliga är att du köper till externa batterier, detta tillåter dig styra in- och uttag enligt diverse tarriffer, en annan möjlighet kan vara att använda elbilens batterier men där bör du kolla med elnätbolag samt biltillverkare hur dessa cykler påverkar batterierna livslängd på sikt.

Vid solceller så kan största säkringen mot nätbolaget vara max det som anslutningsavgiften är betald för. Här är det vanligast med betald anslutning upp till 25A. Och då kan man ha 16, 20 som avgiftbestämmande säkring för förbrukning.

Prova med laddaren och befintlig säkring och effektvakt/balansering. Att spekulera vad ditt hus drar i övrigt är svårt då det är många faktorer som spelar in.

• Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
Eller så skaffar du Tibber (du kan få en välkomstkod av mig). Tibber har billig el och kan "smart" styra laddningen till din Tesla, även bara ladda när priset är som lägst!

Hej vi har ett problem. Laddbox 11kwh 32A.
Vi har 25A huvudsäkring. Solceller.
Jag kan max köra 5,2kwh på laddboxen .
Säkringen till laddboxen slår ur om jag höjer kwh.
Solcell företaget har bytt laddbox kollat installation med laddbalanseraren.
Säger att allt är ok.
Vi har provat 3 olika Elbilar MB Ioniq och MG
Samma problem.
Allt är nu avstängt hemma i huset utom varmvattenberedare,kyl/frys.
Men det gör ändå inte att komma upp i kwh.

Nu framgår det inte hur många kW du försöker ladda med eller hur fort det går innan säkringen går.
Men,
Är det alltid samma säkring som går? Laddar boxen på alla tre faser eller kan den av någon anledning vara ställd att bara ladda på en fas?
Är det huvudsäkring eller säkring till boxen som går? Vad är boxen säkrad med?

Om du ställer ner strömmen, får du i mer än 5,2 kWh då eller är det någon fast gräns precis vid den energimängden oavsett laddhastighet?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Nu framgår det inte hur många kW du försöker ladda med eller hur fort det går innan säkringen går.
Men,
Är det alltid samma säkring som går? Laddar boxen på alla tre faser eller kan den av någon anledning vara ställd att bara ladda på en fas?
Är det huvudsäkring eller säkring till boxen som går? Vad är boxen säkrad med?
Ja 5.6kwh då löser säkringen till laddboxen.
Det ska vara 3 fas. Kabeln som elektrikern har dragit överallt är 3 fas. Huvudsäkring går aldrig

Mikael sahlen Mikael sahlen skrev:
Hej vi har ett problem. Laddbox 11kwh 32A.
11 kW 32A... Bor du i USA och har 120V i elnätet?

Mikael sahlen Mikael sahlen skrev:
Laddbox 11kwh 32A.
Nej. Antingen är den 11 kW och 16 A eller 22 kW och 32 A om det är trefas. Går den bara på en fas kan den leverera 7,2 kW på 32 A, men bara 3,6 på 16 A, vilket är max för flertalet bilar.

Så får du ut 5,2 A och drar säkringar låter det som nu att du mest sannolikt bara får ut el på en fas, om än oväntat mycket (typ motsvarande din huvudsäkring på 25 A).

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.