Jag önskar att sätta upp belysning utomhus på 1 träd och 1 buskage. Jag har grävt ner ett 50mm kabelskyddsrör ut till trädet och en fortsättning ut till buskaget från trädet. Nu kommer frågan hur syr man ihop kabeln på ett bra sätt. Jag har en kopplingsdosa på väggen där kabalskyddsröret kommer fram där jag kan koppla in kabeln via en ljussensor. Men drar jag då ut en kabel till trädet så kommer där en skarv mitt ute i gräsamattan, med 3 kablar, 1 från matning, 1 till träd, 1 för fortsättning till buskage.Kan jag göra denna skarv på ett snyggt och korrekt sätt? Har funderat på att sätta en vanlig apparatdosa vid trädet och göra skarven där och fylla denna skarv med harts. Om jag gör installationen med 12/24V så gäller inte samma regler men jag vill änd göra detta på ett korrekt sätt. Skulle någon kunna ge mig råd på detta vore jag tacksam. Har nämligen fastnat.

Du drar en kabel till trädet och en till busken (ok i samma rör), problem solved! Är det lång sträcka så får man sätta en dosa ovan mark med rätt IP-klass där man skarvar, T-sklarvar under jord har aldrig varit bra.

HEj "Flopman" tackar för ditt svar! Har inte tänkt på att man kan sätta i kopplingsdosa ovan mark. Är det ok med en vanlig dosa med IP66? Hur monterar man denna vid trädet? SKall ha stensättning där så där finns inte så många ställen att montera den på! Jag kan inte bara lägga dosan på stenarna.

Problemet med dom är väl att dom oxiderar sönder... HAr bytt ett gäng såna på jobbet, iofs så får dom lite saltvatten på sig vintertid. Och det kommer ju inte ts's att göra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.