Det visade sig att kollegans syster jobbar på Selga i närheten. Så jag har kikat runt lite på deras hemsida, men det finns hur mycket kablar som helst och jag förstår inte ens hälften av alla förkortningar.

Tycker dessutom att alla ser likadana ut, skiljer någon siffra eller förkortning någonstans :)

Vad tror ni om denna till ventilerna:
https://www.selga.se/fkar-pg/draka/3235026304-kap/fkar-pg-2x2x0-5/product/0120510

Och denna till sensorerna:
https://www.selga.se/oskarmad-kat-6...kat6-utomhus-u-utp-svart-r100/product/4934502

Om ni som ändå verkar ha väldigt bra koll hittar någon/några bättre kablar för ändamålet på Selga.se så får ni gärna skriva länkarna här!

Tack för all hjälp, uppskattas verkligen! Kul att lära sig något också :)

FKAR-PG eller FQAR-PG tror jag blir utmärkt, 4x2x0.5, för både ventil och sensor. Den finns på lösmeter och 500 m trumma..

• Gilla
Mr Gadget
  • Laddar…
Ja följ du Bo, det blir riktigt robust och bra på alla sätt. Men i princip kan du som nämnts tidigare använda vad för kabel som helst, till ventilerna tex vanlig "lampsladd" och till sensorerna nätverkskabel. Men med ditt val får du lite rejälare area på ledarna och samtidigt tvinnpar och skärmning, så både enklare att ansluta och samtidigt tillräcklig ur signalsynpunkt.

• Gilla
Mr Gadget och 1 till
  • Laddar…
Tack för all hjälp! Blir till att inhandla idag :)

Det finns till och med 200 varianter av kabelskyddsrör. Ska man tänka på något speciellt där?
Tänkte även lägga ner för framtida fiber och telekabel, när jag ändå gräver på tomten.

Om du lägger ett 50 mm rör med slät insida så går det att trycka i en fiberslang senare. Dock är det lite svårt att veta på förhand var fibern kommer in på tomten.

Edit: Glöm det, löste sig :) Tack som fan för all hjälp, uppskattas verkligen!

@mycke_nu: Jag vet vart fibern kommer komma in, så det är lugnt i mitt fall.

Redigerat:
På papperet ser den kabeln bra ut.

@Bo.Stilberg: Det löste sig med FKAR-PG 4x2x0,5 men tack för snabbt svar :)
I morgon ska det dras kabel!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.