Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Utomhusbelysning på samma brytare?

1. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 14 367 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

Tidsoptimist
    Mörkret är här, igen..
    Har 2st ingångar på huset, och således belysning på båda 2 ställena.
    Frågan är om man får dra en tändtråd från ena, den där brytaren sitter, i befintliga rör genom hela huset bort till det andra belysningsställe, och använda nollan som är framdragen ditt?
    För att lösa det 'dragningsmässigt' så är väl tanken att dra från den dosan där brytaren sitter till centralen och vidare genom huset till den andra.
    Spontant känns det som att det bör vara en dragning enligt normer mm?
    Om detta sker, behöver tändtråden märkas upp där den passerar genom takdosor och andra dosor?

Ytterligare en fundering på samma ämne är om man skulle gräva in kabeln som tänder 2st stolparmaturer i trädgården in i garaget för att tända garagets ytterbelysning, ska eller måste den kabeln märkas upp på något speciellt vis?
    Får man dra den i samma dosor och slang som garagets el går i, eller bör/ska den separeras?

Har läst 3år installations el, jobbar dock i stålindustrin som annat än elektriker nu, därav frågeställningen. :)

2. J
    Medlem · Trångsund · 866 inlägg

jerk

Medlem
    Annars finns trådlösa motagarpuckar som passar för infällnad som du kan styra från samma sändarbrytare och på så vis kunna tända och släcka flera ljuskällor utan att behöva dra om nägra kablar.

3. K
    Medlem · Västernorrland · 3 343 inlägg

Kurtivan

Medlem
    Har du ngn länk till sådana prylar?

4. F
    Medlem · 1 025 inlägg

Floppman

Medlem
    Ska du dra tråd så måste du ta nolla och jord från samma grupp som tändtråden matas ifrån. Låter nästan lättare att spika en 3G1,5 längs takfoten eller liknande.

5. FredrikR
    Tidsoptimist · Dalarna · 14 367 inlägg

FredrikRPremiumikon: Skruvdragare

Tidsoptimist
    Om jag gör så, är det krav på märkning/separering om jag då har 2 nollor/randiga framdragna i den takdosan i farstun där ytterbelysningen är kopplad

6. GK100
    Medlem · Jönköping · 11 788 inlägg

GK100Premiumikon: Hand

Medlem
    Eftersom du i #1 skrev att du skulle ta dig tillbaks genom centralen är det lämpligt att sätta ett mellanrelä där så blir det rent och man slipper alla diskussioner och underliga dragningar.

Annars tycker jag att jerk föreslår en bra och modern lösning.

7. F
    Medlem · 1 025 inlägg

Floppman

Medlem
    Nej, de behöver inte märkas, färgmärkningen samt att de verkligen är nolla/skyddsjord räcker.

8. J
    Medlem · Trångsund · 866 inlägg

jerk

Medlem

Radio Connect

Under denna länk kan du tanka hem information om deras radio system. Det du behöver är en strömbrytare och en mottagarpuck. Finns med fyra kanaler dvs fyra olika brytarfunktioner/lampor i samma puck. Finns även utanpåliggande brytare så du inte behöver montera i dosa utan kan sätta där du vill kunna tända/släcka. Du kan ha flera brytare som styr samma mottagare osv. Snart kommer dom med en IR deckare som då kommer kunna tända samma lampor efter mörkrets inbrott när du passerar förbi. Möjligheterna blir många....

http://download.schneider-electric.nu/snb/start.aspx?so=2&nid=25976&nt=2

9. Apprentice
    Medlem · Västra Götaland · 970 inlägg

Apprentice

Medlem
    Väldigt OT, men jag går alltid efter devisen att gå efter de förutsättningar som huset bjuder vid renovering och tänka förutseende vid alla nyinstallationer, har sparat mig både pengar och bekymmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.