Hej!
Har tänkt utöka parkeringsplatsen till vårat hus och har tillgång till sprängsten, bär- & slitlager mm. Men nojig som jag är så är jag orolig om det kommer ge med sig pga sluttningen.
Behöver jag kanske gjuta en klack som stöd för sprängsten och underlaget?
Jag har en vän som kan hjälpa mig med grävare mm men vad tror ni, är det för övermäktigt för en hobbyhantverkare att ge sig på något sådant här själv?
Marknivåskillnaden är 1 meter.
Hoppas bilden verkar vettig, förstår att jag kommer behöva ha sluttning.

Har även funderat på att låta sprängsten ligga dikt an mot Kohlswa räckena. Har tänkt sätta dit nya ändå… nackdelen isf är att den blir ca 2x10 meter mindre. Inte hela världen men jag har ju tänkt bo här ett tag… grabben ska väl snart hem me nån j… EPA eller nåt om några år med haha..

• Parkeringstomt med sprängsten och markerad sluttning, byggmaterial och en båt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kjohan skrev:
Hej!
Har tänkt utöka parkeringsplatsen till vårat hus och har tillgång till sprängsten, bär- & slitlager mm. Men nojig som jag är så är jag orolig om det kommer ge med sig pga sluttningen.
Behöver jag kanske gjuta en klack som stöd för sprängsten och underlaget?
Jag har en vän som kan hjälpa mig med grävare mm men vad tror ni, är det för övermäktigt för en hobbyhantverkare att ge sig på något sådant här själv?
Marknivåskillnaden är 1 meter.
Hoppas bilden verkar vettig, förstår att jag kommer behöva ha sluttning.

Har även funderat på att låta sprängsten ligga dikt an mot Kohlswa räckena. Har tänkt sätta dit nya ändå… nackdelen isf är att den blir ca 2x10 meter mindre. Inte hela världen men jag har ju tänkt bo här ett tag… grabben ska väl snart hem me nån j… EPA eller nåt om några år med haha..

Inga som helst problem att gjuta upp en låg vägg där

Sätt ut vart väggen hamnar på berget, och borra ner armering i centrum på väggen, armera upp 50mm under totalhöjden
Sen bygger du form och gjuter

gör rent berget från mossa och borrdamm innan gjutning

tips
är muren det första man ser när man kör in på tomten, gör en siffra på insidan i formen, som kommer fram efter gjutning
Bor du på nr 9….

• Gilla
Kjohan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.